Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto och Datorn!

Produkter
(logga in för att koppla)
Välja dator

Borde det inte vara allra viktigast att välja en bildskärm som är någotsånär färgstabil o färgriktig.
Se mitt inlägg om "hur få rätt färg på snön"....
Är sedan bildskärmens färg riktig????
Annars gör man ju bara bilder till sin egen bilskärm.

Nån som vet om LCD skärmar är bättre på färgrikgitghet än CRT???

Sen har vi tydligen en viss åldring av bildskärmen, särskilt om det är en CRT. Dvs den får fel färger efter något års bruk.

LCD/TFT skärmarna borde tappa ljus kvalitet genom att bakgrundslyset åldras.
Som vilket lysrör som helst blir det svart o klent efter något år.

Är man noga med sina bilder o vill kunna justera dem så borde man vara mycket rädd om sin bildskärm, stänga av den och kalibrera den.

Jag var med på det. Med innebörden...
Det jag inte fattar hur man kan säga att en Mac skulle vara sämre till en familj en vad en PC skulle vara? Vad är det som skulle bli en sådan stor omvandling?

Men eftersom Mattias säger att det blir för dyrt så...
Hörde en kille som sa att man ska kombinera bra. Också vettigt:p har till exempel hört att MSI moderkort ska funka fin fint med AMD bara som exempel...
Hoppas du hittar rätt vet vilken djungel det är när jag skulle plocka ihop min själv och sätta ihop den!
Gott nytt år!

Mil Congojas skrev:
Jag var med på det. Med innebörden...
Det jag inte fattar hur man kan säga att en Mac skulle vara sämre till en familj en vad en PC skulle vara? Vad är det som skulle bli en sådan stor omvandling?

Små enkla saker som att man oftast har windows på skolor och arbetsplatser vilket gör det lite svårt att jobba med dokument där och hemma.

Och så kanske man har någon ungdom (eller varför inte mamma eller pappa) i familjen som vill spela spel över nätet. Då blir det problem om spelen inte ens finns till Mac.

Mil Congojas skrev:Hörde en kille som sa att man ska kombinera bra. Också vettigt:p har till exempel hört att MSI moderkort ska funka fin fint med AMD bara som exempel.

Varför i allsin dar skulle inte MSI moderkort fungera med AMD's processorer?

Så mycket problem..

..som beskrivs i olika trådar med PC (wintel).
Tja, just därför föredrar jag Mac. Osså slipper man virus...

Så mycket problem..
..som beskrivs i olika trådar med PC (wintel).
Tja, just därför föredrar jag Mac. Osså slipper man virus...
Fast å andra sidan är det inte så många som har Mac, därav så många färre trådar. Och hur många bygger dessa själva. Det är ju Macens fördel och nackdel. Att den är så hårt hållen av Apple så ska den med all rätt vara perfekt. Problemet är att så fortfarande är inte fallet.

PC'n å andra sidan kan du skräddarsy totalt, och bygga precis det du vill. Nackdelen är att man måste göra ett val och läsa på vad man ska välja om man bygger själv. Sen pressas priserna rätt rejält för att det finns typ 10 tillverkare till samtliga delar.

Och när man börjar betänka alla dessa olika kombinationer av pryttlar som trots allt fungerar ihop utom i enstaka fall, då blir iaf jag rätt imponerad av att det överhuvudtaget fungerar.

Saken är den att varför det inte finns så mycket virus är för att det finns så få Mac i omlopp i jämförelse. Skulle Macen bli såpass framgångsrik igen så kommer det också att dyka upp fler virus.
Trist men sant.

I slutändan är det iaf ett personligt val. Jag skulle gärna ha en Dual G5 med cinemadisplay, men det har jag inte råd med så...

VA?

Zebulah skrev:
Varför i allsin dar skulle inte MSI moderkort fungera med AMD's processorer?
Men såg du inte vad det står?
"...har till exempel hört att MSI moderkort ska funka fin fint med AMD bara som exempel."

Lite svårt att arbeta med filer mellan en pc och mac..men det är bara att skaffa en konverterare till respektive dator till exempel till Word http://www.panergy-software.com/products/lp/pc/wo_op_pc.html

Och det ämne som då tog upp som spel, vilket mattias själv inte tagit upp, men det flesta populära spelen finns även till Mac www.macoteket.se
Då det finns vissa undantag som tex CS, men han nämner ju inte dessa behov eller hur?
Och att sedan spela online är inga problem bara så länge servern stödjer Mac också vilket de flesta gör!
Utan han pratar om behoven för en digital fotograf och då vet jag att många som använder Mac för redigering och den förra skolan jag gick på baserade sitt skolsystem på Mac och den jag går på nu har också Mac.

Själv tycker jag det är onödigt att dra igång en gammal mac vs pc disskusion, för jag håller med peter med att i slutändan är det ett personligt val!

PS läs gärna mer noggrant vad jag skriver!

Behövs verkligen det senaste?

Har inte läst igenom hela tråden men vill bara berätta vad jag använder till redigering av bilder och video. Låter på vissa som man behöver det senaste på marknaden för att klara av redigeringen. Jag har en 866 Mhz pentium med 400-500 MB RAM (minns inte riktigt), 2x 7200 rpm hdd samt ett grafikkort på 128 MB som inte kostar mer än några hundralappar idag.Med detta klarar jag mig väldigt långt. En liknande dator som jag har får man säkert för några tusenlappar så jag förstår inte varför folk köper datorprylar för tiotusentals kronor. Redigering löper felfritt och snabbt men ska man spela de nya spelen så behövs förmodligen kraftfullare dator.
/Ante

Re: Behövs verkligen det senaste?

AKA skrev:
Har inte läst igenom hela tråden men vill bara berätta vad jag använder till redigering av bilder och video. Låter på vissa som man behöver det senaste på marknaden för att klara av redigeringen. Jag har en 866 Mhz pentium med 400-500 MB RAM (minns inte riktigt), 2x 7200 rpm hdd samt ett grafikkort på 128 MB som inte kostar mer än några hundralappar idag.Med detta klarar jag mig väldigt långt. En liknande dator som jag har får man säkert för några tusenlappar så jag förstår inte varför folk köper datorprylar för tiotusentals kronor. Redigering löper felfritt och snabbt men ska man spela de nya spelen så behövs förmodligen kraftfullare dator.
/Ante

Det beror väl i högsta grad på hur man arbetar. Har en AMD 1900+ med 512MB RAM nu och så fort man börjar arbeta med lager eller filer över 40MB så säger det stopp. Konverterar man en 6.3Mp RAW fil i 16-bit så blir den upp emot 40MB och det är med det jag arbetar. Att sedan arbeta med lager på det är helt uteslutet. Sedan så är det väl klart att man försöker köpa ett system som har en bra framtidsutsikt. Varför lägga ut pengar på ett system där tekniken i håller på att avvecklas? Visst kan man köpa ett billigt system men risken är ju att det inte finns hårdvara att uppgradera med sedan när det är dag. Då tvingas du ju köpa ett helt nytt system igen.

//Mattias

När det gäller prestandan hos datorer, så har jag en liten undran...

Sedan någon vecka tillbaka så kan jag inte använda beskärningsverktyget i PhotoShop CS, då mitt "virtuella minne är fullt". Vad betyder det och hur löser jag det?

Jag har 1 GB RAM-minne, jag har rensat Temp-, Cache-, samt andra mappar med tillfälliga data, jag har haft alla program stängda förutom PS CS, jag har kört Adware, men likafullt så är det virtuella minnet fullt. Nu kan jag endast beskära bilden med markeringsverktyget.

Kan tillägga att jag spar alla mina filer på en extern hårddisk (som man enkelt petar in i fronten på datorn) samt lägger samtliga program och drivrutiner på C-disken. Respektive hårddisk är på ca 130-140 GB (kommer ej ihåg exakt).

Vad att göra??

Fridens
Oscar

Osquar skrev:

Sedan någon vecka tillbaka så kan jag inte använda beskärningsverktyget i PhotoShop CS, då mitt "virtuella minne är fullt". Vad betyder det och hur löser jag det?

Jag har 1 GB RAM-minne, jag har rensat Temp-, Cache-, samt andra mappar med tillfälliga data, jag har haft alla program stängda förutom PS CS, jag har kört Adware, men likafullt så är det virtuella minnet fullt. Nu kan jag endast beskära bilden med markeringsverktyget.

Kan tillägga att jag spar alla mina filer på en extern hårddisk (som man enkelt petar in i fronten på datorn) samt lägger samtliga program och drivrutiner på C-disken. Respektive hårddisk är på ca 130-140 GB (kommer ej ihåg exakt).

Vad att göra??

Fridens
Oscar

Prova med att aktivera beskärningsverktyget och tryck sedan på knappen "clear" uppe i menyraden.

Bilagor

• clear.gif
    clear.gif
    17.5 KB · Visningar: 129
Osquar skrev:

Vad att göra??

Fridens
Oscar

Provat att installeraom Photoshop? Och startat om?

Re: Behövs verkligen det senaste?

AKA skrev:
/Ante

Nog behöver man inte det senaste men jag tror det beror mycket på hur aktiv man är som fotograf, dvs om man fotar lite eller mycket. Tar man bara några hundra bilder veckan så har man väl tid att låta datorn jobba, men tar man en himmla massa bilder per vecka och skall konvertera och fixa bilderna så tycker jag att man skall ha en snabb dator så man får bearbetningen klar snabbt så man kan ägna tid till fotograferingen också, och inte bara sitta framför datorn och vänta tills något skall hända.

När det är högsäsong för mig under vår och sommar, kanske man går upp kl 4.00 på morgonen och kanske kommer hem runt kl 22.00 och då vill man ha en snabb dator så man hinner få in bilderna i datorn (tömma minneskorten), namnge och slänga dåliga bilder innan man går och lägger sig.

Man skall ju skaffa en dator efter sina behov, man behöver ju inte en värsting dator om man inte uttnyttjar dens fulla kraft

Re: VA?

Vad du skrev var:

Hörde en kille som sa att man ska kombinera bra. Också vettigt:p har till exempel hört att MSI moderkort ska funka fin fint med AMD bara som exempel...

När man avslutar med flera punkter brukar man liksom inte mena riktigt det man skriver men ok du har rätt. Du skrev faktiskt att AMD fungerar bra med MSI och det är ju helt rätt. Ber om ursäkt för att jag misstolkade dig.

Osquar skrev:

Testa med att utöka det virtuella minnet. Görs på lite olika sätt beroende på vilket operativsystem du har

Lasse H skrev:
Prova med att aktivera beskärningsverktyget och tryck sedan på knappen "clear" uppe i menyraden.

Så enkelt....!
Hur kommer det sig att kommandot "radera bredd-, höjd- och upplösningsvärden" löste problemet?

Bugar å bockar för tipset!

Oscar

Osquar skrev:
Så enkelt....!
Hur kommer det sig att kommandot "radera bredd-, höjd- och upplösningsvärden" löste problemet?

Bugar å bockar för tipset!

Oscar

Du hade förmodligen av någon anledning skrivit in värden i rutorna till vänster om "clear".
Dessa värden var förmodligen på tok för höga så Ps försökte interpolera bilden till denna storlek.

För att undvika sådana problem i framtiden kan och bör man högerklicka på symbolen enligt nedan och välja "reset all tools" det första man gör när man startar Ps.

Bilagor

• clear-2.gif
    clear-2.gif
    8.9 KB · Visningar: 123
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar