Re: vad jag menar...
Tonyeagle skrev:
Vad jag menar med inlägget var att det skulle sitta fint med lite artiklar på hur man gör praktiska saker som tydligen många kan, T.ex. skapa profiler för färgskärm och skrivare.
Jag kom på en bra liknelse under natten. Varför är det alltid så?
Du är ju fotograf, kan du dina HD-kurvor? När du tar din bild så passerar den en rad steg som alla påverkar bilden med sin egna kurva. Filmen har sin kurva, framkallningen sin, förstoringen sin och så vidare... När sedan bilden kommer in i den digitala världen så fungerar det på samma sätt där. Skannern har sin kurva, skärmen sin och skrivaren sin. Om man bara kan ta reda på hur kurvorna ser ut så kan man också kompensera för dem. Det är nu som profilerna kommer in i bilden och man skapar dem med hjälp referenser.
Det tråkiga är att verktygen är dyra eftersom de traditionellt sett avser industrin. Dessutom är profileringen känslig. Hur vi upplever en bild på en skärm varierar med skärmens ålder och det omgivande ljuset. Det är till och med så att nystartad skärm har en annan kurva än den som varit påslagen ett tag. På samma sätt åldras skannern, skrivaren och referenserna.
Jag har aldrig profilerat skrivare. Om jag vill skriva ut eller trycka något så lämnar jag iväg det jobbet och då har de förhoppnings egna profiler. När det gäller att profilera en skanner så använder man vanligtvis en så kallad IT8-karta (eller egentligen IT 8,7). De som säljer dig skannern bör också kunna sälja dig en IT8 men räkna inte med att de har det på lager. Det är lite lurigt med filmskannrar eftersom olika filmer har olika kurvor. Då får man helt enkelt köpa en IT8 för varje film. Det finns också piratkartor som är betydligt billigare än originalen. Sedan ska de bo i frysen så att man fördröjer deras åldrande. För att analysera den inlästa bilden behövs dyr mjukvara. Det har börjat att dyka upp gratismjukvara men de är fortfarande ganska spartanska.
När det gäller skärmen så köper man antingen en speciell hårdvara som förenklar arbetet avsevärt, eller så genererar man en profil med hjälp av sina ögon och rätt mjukvara eller så använder man en standardprofil.
För dig som privatperson så kan jag rekommendera
Coloraid som har länkar till gratisprogram och till piratkartor. När det gäller proffs så kan säkerligen era sedvanliga leverantörer hjälpa er att hitta rätt.
Ser man på... det blev ju en halv artikel. Ska jag skriva den andra halvan också med lite skärmdumpar och praktiska exempel från något trevligt gratisprogram? Om det finns ett intresse av det så kan jag höra med redaktionen om det.