ANNONS
Annons

Foto och datorn - skriv artiklar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Här på fotosidan verkar det finnas många datakunniga medlemmar. Det verkar så då det är många inlägg som i alla fall för mig är rena grekiskan. Det pratas om att skapa profiler till sin skrivare, att ta kontroll över ripar (är det ett djur?) och mycket annat. Finns det ingen som kan skriva några lättfattliga artiklar om hur allt hokus-pokus som det pratas om går till. Hur gör man?, måste man ha photoshop eller Epson/Canonskrivare? Jag vet att det redan skrivits en hel del bra artiklar men för oss som är datalfabeter så vore det kanon med ännu mer matnyttiga tips och råd. Ska själv i vinter fila på någon artikel om hur man kan göra egna gömslen av olika sorter. Har två egna bra lösningar på portabla gömslen - ett flytande för vatten och ett för landbacken.

Tony, jag tror inte att det här med datorer kan beskrivas på ett lättfattligt sätt. Jag tror att det här med dagens datorer endast är en mycket primitiv början till något som på sikt säkert kan bli till stor hjälp för hela mänskligheten…
Även om man arbetat med datorer, nätverk och mängder med programvaror såväl i stordator-, UNIX- och PC-plattformarna i många år så upphör man aldrig att förvånas över obehagliga överraskningar. Det mesta kan hända när som helst utan någon synbar förklaring. Plötsligt fick jag en PopUp som sa att ”en okänd enhet hittats” och jag fick frågan om jag vill installera denna.
-Va, jag har ju inte rört installationen på fyra månader! Och hur kan någon installera något okänt?
Jag accepterade att installera det okända och det visade sig vara ett modém som hittats. Jag som kör bredband…
Tidigare i år fick datorn plötsligt för sig att SCSI nr 2 och 7 satt ihop. Löstes genom att jag aldrig hade enhet 2 och 7 påslagen samtidigt. Efter någon månad kunde jag dock ha 2 och 7 påslagna samtidigt igen…
Plötsligt får jag besked om att en hårddisk är full trots att det för fem minuter sedan fanns 7 GB ledigt. När jag accepterar förslaget om diskrensning är det enda som händer att ikonerna på skrivbordet sorteras på annat sätt…
Och så här håller det på. Jag har en dator med Win98 och en med Win2000 och det är mycket mindre problem med Win2000 fast hanteringen av primärminnet hakar det ofta upp sig... Win98 har jag på en dator därför att det inte finns drivrutiner till alla enheterna för Win2000…
För en tid sedan fick jag, vid check av virusprogrammet veta att licensen för virusprogrammet McAfee utlöpt fast jag visste att det var mer än ett halvår kvar! Kontaktade då McAfee i USA via mail och problemet reddes ut efter en skriftväxling med mer än 20 mail och en massa ändringar av bl a registerfiler i datorn. Då vi var klara och allt funkade igen uttryckte McAfee-representanten sin avsky över Microsoft och detta att de inte släppt minnesmappen. Han menade att alla som utvecklar programvaror för PC-plattformen egentligen arbetar i blindo eftersom man aldrig vet vilka minnesadresser som används till vad och vilka adresser som är lediga etc. Microsoft har inte ens släppt en lista över vad felkoderna betyder…
Microsoft mörkar alltså för att behålla sin dominans på PC-marknaden. För att öka den ytterligare har man i Win XP en funktion för registrering av datorns konfiguration (och kanske fler uppgifter???). Denna granskning och registrering görs när man registrerar licensen. Det måste man göra inom 30 dagar annars slutar datorn att fungera. Om man därefter gör ändringar i datorn och t ex vill göra en uppdatering av operativsystemet från Microsoft kan man få beskedet att ändringen är för stor och att licensen upphör att gälla… …fast man kan köpa en ny licens Online om man uppger kortnummer och giltighetsdatum…
Summan av allt detta är alltså att all programvara i Windows operativsystem fungerar mer eller mindre osäkert… Funktionen i XP att hämta uppgifter om datorns konfiguration och lagra i ett register i USA uppfattar jag som ett virus eller ett olaga intrång…
Vad göra? En lösning vore förstås att övergå till Linux som har helt öppen kod och frisläppt minnesmapp…
Jag tror alltså att vi fortfarande endast är i början av en epok där datorer kommer att få allt större betydelse i samhället och för individen. Vi är försökskaniner åt Microsoft för de PC-datorer som finns idag måste man väl anse vara mer än undermåliga! Jag ser fram emot ett datorsamhälle där datorn är ett kraftfullt verktyg och som inte ständigt kraschar av kortsiktiga och snikna Microsoftprinciper!

Hej

lite ot, men ändå..

oj, vad du tar i.. kasta ut Windows o kör Linux då - inget hindrar dig.. eller?

Ang XP on-line reg; Jag har bytt 2 datorer och registreringen har fungerat perfekt.. den går dessutom att göra via en väl fungerande telefonsupport vilket jag gjort en gång och då skickas ju ingen info.

Det är riktigt att Windows inte är ett vidare bra operativ men marknaden har valt detta.

XP fungerar helt ok jmf med fiasko versioner som 98 o ME.

Jag utevcklade under flera år avancerade lösningar klienmt/server med OS/2 i botten. Detta var ett operativ som på många sätt var överlägset avsevärt mer moderna operativ redan i början på 90-talet. Stabilt och mycket väl fungerande multitasking.

Men som sagt, detta operativ fick inte gehör av marknaden och dess saga är nu all. Vi får hoppas att Linux klarar konkurrensen bättre (vilket det verkar).

Med vänlig hälsning
Johan Printz
www.motljus.com

julgus skrev:

Jag utevcklade under flera år avancerade lösningar klienmt/server med OS/2 i botten. Detta var ett operativ som på många sätt var överlägset avsevärt mer moderna operativ redan i början på 90-talet. Stabilt och mycket väl fungerande multitasking.

Men som sagt, detta operativ fick inte gehör av marknaden och dess saga är nu all. Vi får hoppas att Linux klarar konkurrensen bättre (vilket det verkar).

Har också utvecklat för OS/2, bankomatsystem bla. och jag håller med dig, det var ett fantastiskt operativsystem där grejjorna håll. Tyvärr så blev det aldrig en konsument produkt på grund av avsaknaden av program. Det levde kvar på företagen där det snurrade som fileservers och kommunikationsbryggor på grund av sin enorma stabilitet, långt in på sena -90 talet.

Det finns dock en tapper skara som fortfarande kör och utvecklar för OS/2 :)

Annars tycker jag att Mac med OS X verkar vara mest intressant nu. Min nästa burk blir en bärbar Mac.

Haraldus skrev:
... Jag har en dator med Win98 och en med Win2000 och det är mycket mindre problem med Win2000 fast hanteringen av primärminnet hakar det ofta upp sig... Win98 har jag på en dator därför att det inte finns drivrutiner till alla enheterna för Win2000...

Jag vet en kille som delat upp sin hårddisk och kör både XP och Win98 på samma dator eftersom han inte hade drivrutin som passar för XP och en scanner han har. När han skall scanna startar han Win98 i övrigt så kör han XP. Kanske nåt för dig så att du slipper ha 2 datorer. Men fråga inte mig hur han gjorde för jag är i princip novis på datorer. Kanske nåt för dig som verkar lite händigt på dessa burkar.

/Svante

vad jag menar...

Vad jag menar med inlägget var att det skulle sitta fint med lite artiklar på hur man gör praktiska saker som tydligen många kan, T.ex. skapa profiler för färgskärm och skrivare. Eftersom jag bara har en vag aning om vad detta innebär så är det enkla, lättfattliga, steg för steg-artiklar, där man även förklarar sig när man använder ett fackspråk som vi ej så jättekunniga förstår, som efterlyses. Vore det också så att författaren kunde förklara hur man går till väga om man inte har råd med just photoshop (utan kanske nöjer sig med Paint Shop pro eller liknande) så vore lyckan gjord. Mitt inlägg var absolut inget beklagande över hur krånglig och användarovänlig datorvärlden är utan bara just en efterlysning på bra artiklar på området!

Datorn är ett kraftfullt redskap som många yrkesutövare använder. Förr gjordes det arbetet av hanterkare med stor kunskap och stor yrkesheder. Datorn har gjort det arbetet lättare men det krävs fortfarande stor erfarenhet och stor kunskap för att det ska bli bra. Ett exempel är alla trycksaker som formligen väller in genom brevlådan. Aldrig tidigare har man väl gjort så många och så fula trycksaker. Varför? Därför att utgivaren har det kraftfulla verktyget men inte den tillräckliga erfarenheten eller den tillräckliga kunskapen för att handskas med det.

Jag förstår vad du menar men hur lär man ut yrkeserfarenhet via en kort artikel? Var ska man börja? Du hade frågor om färgprofiler. Jag skulle förklara det för en ''User Experience Group'' häromdagen. De skulle iväg på en kurs om det men de ville först få en snabb introduktion. Jag fick rita och berätta minst 3 gånger innan de började få klarhet i det och då skulle jag bara förklara grundtankarna. Nu var jag förvisso inte förberedd men det berodde på att grafikmänniskor är som de är så de gav mig ingen tid att förbereda mig på :) Gör man en sådan artikel så blir den antingen väldigt generell eller väldigt ingående. Det tråkiga är att hur man än gör så kommer någon att bli besviken. Nu ska du komma ihåg att det här ändå är ett litet och väldefinierat ämne. Tänk på allt det andra som man också skulle kunna skriva om...

Tills vidare kan du låna ''Digital Bild'' av Ohlsson, Webb och Westerlund från närmaste bibliotek. Det är en trevlig bok som tar upp lite av det mesta.

OK, jag kan ju försöka förklara det som jag kallade för RIP. Det är inget djur utan ett fristående program avsett för t ex PC-dator med Windows 2000 och för att förbättra utskriften mot t ex en Epsonskrivare. Så här gör man steg för steg.
1. Sätt in CD-skivan och installera programmet. Under installationen skapas en virtuell eller logisk skrivare som man t ex döper till EpsonRIP
2. Gå in i bildbehandlingsprogrammet och skriv ut mot skrivaren EpsonRIP som alltså nu ska finnas som en skrivare.
3. Det som nu händer är att den logiska skrivaren EpsonRIP tar emot hela utskriften från bildbehandlingsprogrammet och lägger i en fil. Programmet passar på att registrera uppgifter om den utskrivna bilden allt efter som den skrivs ut till EpsonRIP och när hela utskriftsfilen tagits emot vet EpsonRIP värdet på svart- och vitpunkt, färgbalans och kontrast och gör med ledning av dessa uppgifter en ”processing” av utskriftsfilen och lägger resultatet i en ny fil. Då den filen är skapad och klar skriver EpsonRIP ut den filen mot den fysiska Epsonskrivaren.
Processfilen, som kan vara flera GB, finns kvar om man vill skriva ut flera kopior.

En av dessa Rippar heter PowerRIP PC och görs av Birmy på licens av Adobe. Programmet kostar några tusen kronor och ska ge ”utmärkta utskrifter i PostScriptkvalitet”. Programmet används av folk som har bråttom t ex av dagstidningar. En journalist sa till mej att PowerRIP är det i särklass bästa verktyget för att förstöra en bild… Det förstör färg och kontrast genom att göra alla bilder till en simmig massa…

Jag tycker att PowerRIP är svårt att använda därför att det i vissa fall justerar färgbalansen så att den känns helt fel. Därför använder jag inte det programmet utan justerar numera alltid in färgerna mot skrivaren i skrivarens setup. Där finns det skjutreglage för att öka eller minska färgintensiteten för de olika färgerna. När man fått till en utskrift man är nöjd med man kan spara sina inställningar under namn som man själv bestämmer. Man kan t ex kalla en inställning för GlossyE och denna inställning kan man ladda in varje gång man ska skriva ut på Epson Glossy papper.
Inte vet jag om det här har något allmänintresse eller om det jag skrivit är begripligt. Jag skulle dock gärna vilja veta om någon fått PowerRIP att funka som reklamen utlovar…

Haraldus skrev:
OK, jag kan ju försöka förklara det som jag kallade för RIP. Det är inget djur utan ett fristående program avsett för t ex PC-dator med Windows 2000 och för att förbättra utskriften mot t ex en Epsonskrivare.
Det är en sorts RIP men knappast den traditionella.

För att göra en lång förklaring kort... Skärmen ser på bilder på ett visst sätt. Det sättet kan inte användas när man vill få ut sin bilder eller dokument på papper så då måste man konvertera dem. Det är det som en RIP (eller fotosättare) gör. RIP:en finns inte på den lokala datorn i det traditionella fallet eftersom konverteringen är resurskrävande.

Re: vad jag menar...

Tonyeagle skrev:
Vad jag menar med inlägget var att det skulle sitta fint med lite artiklar på hur man gör praktiska saker som tydligen många kan, T.ex. skapa profiler för färgskärm och skrivare.
Jag kom på en bra liknelse under natten. Varför är det alltid så?

Du är ju fotograf, kan du dina HD-kurvor? När du tar din bild så passerar den en rad steg som alla påverkar bilden med sin egna kurva. Filmen har sin kurva, framkallningen sin, förstoringen sin och så vidare... När sedan bilden kommer in i den digitala världen så fungerar det på samma sätt där. Skannern har sin kurva, skärmen sin och skrivaren sin. Om man bara kan ta reda på hur kurvorna ser ut så kan man också kompensera för dem. Det är nu som profilerna kommer in i bilden och man skapar dem med hjälp referenser.

Det tråkiga är att verktygen är dyra eftersom de traditionellt sett avser industrin. Dessutom är profileringen känslig. Hur vi upplever en bild på en skärm varierar med skärmens ålder och det omgivande ljuset. Det är till och med så att nystartad skärm har en annan kurva än den som varit påslagen ett tag. På samma sätt åldras skannern, skrivaren och referenserna.

Jag har aldrig profilerat skrivare. Om jag vill skriva ut eller trycka något så lämnar jag iväg det jobbet och då har de förhoppnings egna profiler. När det gäller att profilera en skanner så använder man vanligtvis en så kallad IT8-karta (eller egentligen IT 8,7). De som säljer dig skannern bör också kunna sälja dig en IT8 men räkna inte med att de har det på lager. Det är lite lurigt med filmskannrar eftersom olika filmer har olika kurvor. Då får man helt enkelt köpa en IT8 för varje film. Det finns också piratkartor som är betydligt billigare än originalen. Sedan ska de bo i frysen så att man fördröjer deras åldrande. För att analysera den inlästa bilden behövs dyr mjukvara. Det har börjat att dyka upp gratismjukvara men de är fortfarande ganska spartanska.

När det gäller skärmen så köper man antingen en speciell hårdvara som förenklar arbetet avsevärt, eller så genererar man en profil med hjälp av sina ögon och rätt mjukvara eller så använder man en standardprofil.

För dig som privatperson så kan jag rekommendera Coloraid som har länkar till gratisprogram och till piratkartor. När det gäller proffs så kan säkerligen era sedvanliga leverantörer hjälpa er att hitta rätt.

Ser man på... det blev ju en halv artikel. Ska jag skriva den andra halvan också med lite skärmdumpar och praktiska exempel från något trevligt gratisprogram? Om det finns ett intresse av det så kan jag höra med redaktionen om det.

Tonyeagle skrev:
...Det pratas om att skapa profiler till sin skrivare, att ta kontroll över ripar (är det ett djur?) och mycket annat...

Tills någon (Pej) får loss skrivkrampen så kan du titta på en del gamla diskussioner om sådant:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=3729&perpage=15&pagenumber=2

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=5680&highlight=srgb

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=4971&highlight=adobe

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=54706#post54706

Kanske kan de förvirra mer än de hjälper men lite info kan du plocka från de olika inläggen.

Senast ändrad:
Om du orkar läsa den artikel jag skrivit om upplösning kan du hitta lite om vad en RIP gör:

http://www.fotosidan.se/doc.htm/1827

Rippen, RIP=Raster Image Processor, är det lilla program som talar om för skrivaren var den skall placera färgprickarna på papperet vid utskrift.
Oavsett om du skriver ut text eller vackra bilder på grodor så skall bilden byggas upp på papperet av färgprickar.
En svart ton byggs upp av att alla färgpunkterna skrivs ut medan en ljusgå skapas av att bara en del punkter skrivs ut. Mellan punkterna lämnas tomrum med vitt papper och när du tittar på papperet kommer du uppfatta det som en grå ton. Svarta färgprickar och vitt papper blandad uppfattas som grått.

Och som sagt, rippens jobb är att tolka dokumentets innehåll så skrivaren vet var färgprickarna skall hamna på papperet.

Re: Re: vad jag menar...

Pej skrev:
Om det finns ett intresse av det så kan jag höra med redaktionen om det.
Det är på gång men allt i sinom tid. Jag tänkte fokusera på skannerprofilering och hur man använder färgprofiler i praktiken. Annars sväller det över sina bräddar (det tycker jag redan att det har gjort). Låter det bra? Skulle ni hellre se någon annan fokusering?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar