Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

foto- /kameraväska K10d

Produkter
(logga in för att koppla)

Mortella

Aktiv medlem
Hej!

Är nu i sluttampen av mitt planerade DSLR inköp, kommer lägga beställning om 12 dagar, en fundering som ploppat upp är hurvida man kanske skulle komplettera listan med utrustning jag valt med en väska att bära dem i?

utrustningen den ska rymma blir isf:
- K10d + batterigrepp och 18-55mm
- Pentax 50-200mm
- Pentax 50mm
- extra batteri

..inte så mycket med andra ord, kikat en del på lowepros allvädersskyddade väskor och ryggor men finns ju hundratals andra väskor på http://www.bhphotovideo.com/ där köpet kommer göras. Någonslags axelremsväska känns aktuellt, då det inte är så mycket utrustning det gäller. Om någon skulle kunna ge ett spontant tips på märke/modell vore det tacksamt! undertiden tittar jag vidare bland alla hundratals väskor.

Mvh / Otto

Klokt val Otto, Du kommer inte att bli besviken. Testa också alternativet med en väska av ryggsäckstyp, inte alls dumt om man ex.vis är på cykeltur. Glöm ej heller ett snabbt minneskort på 2 Gb (Ex: Extreme III) eller mer samt ett extra att stoppa in i batterigreppet.

Lycka till med fotandet/Lasse

För en så pass liten utrustning skulle jag rekomendera LowePro slingshot 200 AW (100 kanske blir för liten). En smidig väska som du bär på ryggen, men som du snabbt kan få fram om du behöver kameran. Enda nackdelen med den är att det är svårt att bära ryggsäck och den samtidigt. Innan min utrustning växte sig för stor använde jag min hela tiden, nu får den mest följa med på turer när någon del av utrustningen lämnas hemma...

Vill du ha en mer "klassisk" axelväska finns ju Nova AW och Stealth reporter AW i diverse storlekar. Föredrar personligen stealth, eftersom den har mer roliga funktioner...

Lycka till,
(Du upptäcker snart att jakten på den perfekta väskan nästan är jobbigare än själva kameran ;) )

Johan

Desmodromic skrev:
Klokt val Otto, Du kommer inte att bli besviken. Testa också alternativet med en väska av ryggsäckstyp, inte alls dumt om man ex.vis är på cykeltur. Glöm ej heller ett snabbt minneskort på 2 Gb (Ex: Extreme III) eller mer samt ett extra att stoppa in i batterigreppet.

Lycka till med fotandet/Lasse

Ang. minneskort lutar det åt 2x Ultra II 2gb då jag få de för $50 extra som kamerapaket: http://www.bhphotovideo.com/c/product/470030-REG/Pentax__K10D_SLR_Digital_Camera.html

johanni skrev:
För en så pass liten utrustning skulle jag rekomendera LowePro slingshot 200 AW (100 kanske blir för liten). En smidig väska som du bär på ryggen, men som du snabbt kan få fram om du behöver kameran. Enda nackdelen med den är att det är svårt att bära ryggsäck och den samtidigt. Innan min utrustning växte sig för stor använde jag min hela tiden, nu får den mest följa med på turer när någon del av utrustningen lämnas hemma...

Vill du ha en mer "klassisk" axelväska finns ju Nova AW och Stealth reporter AW i diverse storlekar. Föredrar personligen stealth, eftersom den har mer roliga funktioner...

Lycka till,
(Du upptäcker snart att jakten på den perfekta väskan nästan är jobbigare än själva kameran ;) )

Johan

Efter att i natt kollat igenom axelremsväsksegmentet på B&H (27 sidor med 20 väskor på varje sida :p ) såg jag att det faktiskt fanns snygga väskor med! :D Tycker det är en fördel om det inte ser ut som en klassisk kameraväska med så man slipper turiststämpeln när man knatar runt.

Några av de jag kollat på:
National Geographic NG 2475 Earth Explorer Medium Shoulder Bag
National Geographic NG 2345 Earth Explorer Midi Shoulder Bag
Crumpler 7 Million Dollar Home Camera Bag
Crumpler 6 Million Dollar Home Camera Bag
Domke F-4AF Pro System Canvas Shoulder Bag Samma fast SAND färgad
Domke F-6 Little Bit Smaller Canvas Shoulder Bag
Domke F-3X Super Compact Classic Series Shoulder Bag
Lowepro Stealth Reporter D200 AW Shoulder Bag
Tamrac 606 Zoom Traveler 6 Shoulder Bag
Tamrac 604 (M.A.S.) Zoom Traveler 4 Shoulder Bag
Tamrac 603 (M.A.S.) Zoom Traveler 3 Shoulder Bag
Tenba PM-17C Messenger Shoulder Bag Samma men med namn plåt

Alla verkar helt ok vid anblick, ska studera deras specifications lite närmare ikväll samt även kolla genom ryggsäck sortimentet. Någon som har något att säga om de olika märkena/modellerna?

/Otto

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar