Annons

Foto i Tallinn?

Produkter
(logga in för att koppla)

janne_j

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska till Tallinn under några dagar i maj och undrar om någon kan tipsa om bra fotoställen. Jag är i första hand intresserad av att fota det "riktiga" Tallinn, dvs det som döljer sig bakom de upputsade turistområdena (ungefär som en del bilder i mitt Tjeckienalbum). Är det någon som har varit där tar jag gärna emot tips!

MVH Janne

Kryllar!

Speciellt i gamla stan, med stenhus och stenmurar.. Katolska kyrkan i överkanten av stan är finfin!

Bara att sitta på torget i talins gamla stad är en upplevelse, vackert och folkligt. Där kan man fota mycket fint på kort tid.

Det finns en stor fin/spännande marknad i närheten av Tallin, där finns mängder att fota.

Kul att kolla fotoprylarna också!

Jag frågade en fotosäljare om han hade äkta Leica, han pratade med en bakom kulisserna och jag fick höra att det kunde ta ngr timmar, men visst skulle de ordna en Leica M6... Inget sånt är billigt där, om man köper av de som vet vad de säljer alltså.

**

På tal om smutsiga ställen så bör man inte riskera för mycket, kanske. Maffiakänslorna är inte långt borta när taxisjaffisen nekar att köra hit eller dit..
Wickerlatze är ett ställe som inte är för illa men där man ändå träffar på trebenta skitiga hundar, krokryggiga goa äldre men reserverade människor mm mm... Har du otur så nekar sjaffisen att köra dit;)

MVH Niclas,

Senast ändrad:
Jag har nyligen varit i Tallinn, och har ungefär samma inställning som du verkar ha. Vi var tre fotografer som åkte tillsammans och vi slogs förstås lite om motiven. Vi kände väl rätt snabbt att gamla stan blev rätt uttömd, och gav oss ut och åkte spårvagn på måfå mellan ändhållplatserna. Ganska givande. Det blev en del porträtt på folk vi mötte också. Vi kunde inte prata med så många, och jag fick ungefär lika mycket nej som ja.

Mitt tips är väl framförallt att skaffa dygnsbiljetter till buss och spårvagn och åka runt.

Vana Tallinn (Gamla Tallinn) ska du absolut besöka.

Det jag minns från mina besök i stan är Domberget med en rysk katedral och slottet.
Pikk Jalg (Långa benet) är en gata där det om sommaren kan finnas konstutställningar.
Rådhusplatsen (Raekoja plats) är en livlig torgplats. Spana in monstren på Rådhusväggen. :)
Rådhusapoteket (Raeaptekk) är ett av Europas äldsta ännu fungerande apotek (åtminstone när jag var i stan :) ).
Vid sidan om Rådhusapoteket för en valvgång till gränden Saiakang. Där finns ett litet smalt gavelhus.

http://www.estnet.info/tallinn/estland.asp
http://tourism.tallinn.ee/swe/fpage/sightseeing/tallinn_card/attr

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar