Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto i Italien

Produkter
(logga in för att koppla)

Jorik

Aktiv medlem
Hej!

Jag skall till Italien nästa vecka. Förutom familjefotografering - som det naturligtvis nog blir en del av - hade jag tänkt mig att fota lite grand i omgivningarna, dit vi ska. Vad finns inom natur och andra ställen att fota inom en radie av ca 10 mil. Inte alltför långt bort alltså.

Skall till Follonica, ligger vid västkusten i Italien mellan Milano och Rom och inte långt från Pisa. Det är i Toscana, efter vad jag har förstått.

Vore roligt med tips!

Mvh Johan
 
Hej!

Follonica ligger i Toskana i ett omrade som kallas La Maremma. Har finns langa strander, charmiga byar, slott, kyrkor, vingardar, och framforallt fantastiska naturreservat, samt en massa, massa annat. Plus god mat och gott vin!

Besok http://www.lamaremma.info/inglese/ dar det finns mangder med information.

Trevlig semester!

MVH Madeleine
 
Intresserad av gatufoto i en miljöfull med gamla stenhus? Siena, ligger också i Toscana. Mycket fint! :)
 
Jorik skrev:
Hej!

Jag skall till Italien nästa vecka. Förutom familjefotografering - som det naturligtvis nog blir en del av - hade jag tänkt mig att fota lite grand i omgivningarna, dit vi ska. Vad finns inom natur och andra ställen att fota inom en radie av ca 10 mil. Inte alltför långt bort alltså.

Skall till Follonica, ligger vid västkusten i Italien mellan Milano och Rom och inte långt från Pisa. Det är i Toscana, efter vad jag har förstått.

Vore roligt med tips!

Mvh Johan

Lyckost!!

Boka inte in för mycket att titta på bara!!

Brukar räcka långt att bara VARA in nå'n liten stad!

Och passa på att kika på fotbolls-WM nå'n kväll via ett Café!!
Man brukar ställa ut en Tv vänd ut på trottoaren, och där stolar!
En mycket trevligt, kunnig fotbollspublik kommer att sitta där!!!

Åså Montalcino! ;) Några flaskor Brunello
bör man ta med hem!!!

Torget i Siena e också Ok.

Ringmuren i Lucca!
Gång och cykelväg, muren e 20 meter bred! :)

Men, det kan ofta räcka att bara vara,
gå på lokala fik,
ta en espresso, eller två...!
Italienare är trevliga!

Litet gatufoto måste du pröva! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/547271.htm

Men se upp vad du väljer för motiv vid gatufoto!!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/421120.htm
 
Jag hade lovat respektive att inte släpa med mig mina 50 kg utrustning på senaste italienresan men de mål jag fortfarande gråter av att missa är:

Voltera: Ett absolut måste!! En ruskigt vacker stad som ligger högst uppe på en bergskam, byggt i förhistoriks tid och har de vackraste trappor jag någonsin sett. Måste måste måste åka dit!!!

Sienna: Härlig italiens stad med en stor katedral och en massa små mysiga torg. Är poppis bland turisterna så var där tidigt och ha med en massa vatten!

Castelina el Chianti (res för stavfel). en annan gammal Eutruskstad med en del minnen från den tiden. Otroligt charmig med "riktig" toscansk känsla med massor av vingårdar, vackra berg, stenhus etc. Jag bodde här vid senaste trippen och längtar tillbaka dageligen.

Du lär inte bli besviken av toscana!

Mvh
Bengt
 
Vilse i Toscana

Castiglione della Pescaia kan inte vara helt fel. En liten fiskeby norr om La Maremma med helt underbara sandstränder. Trots att stränderna till största delen är privata så finns det alltid allmänna delar.

När du nu är vid kusten så åker du upp till Piombino och tar färjan över till Elba.

Toscana i övrigt, köp en bra bok om Toscana, varför inte Vilse i Toscana av Sven Nilsson, Verktyg för resor på egen hand. ISBN 91-89200-00-4 från 1998.

Tänk bara på att juli kan det vara mycket varmt i Italien. Själv väljer vi september, dels för temperaturen och mycket mindre med turister.

Lycka till / Jan-O.
 
Samma här. 25 har jag bokat Kiel färjan och sen bränner jag ner i Europa och slutmålen är Toscana.

Väskan är laddat med Reala och Velivia.

Sen ska jag plåta....


// Fredrik
 
Åh,... Man tackar för alla era goda tips!
Fantastiskt att ni ger så bra och detaljerade förslag. Tack för boktipset också med ISBN-nr och allting!

Bästa hälsningar

Johan
 
Senast ändrad:
Jag kan rekommendera Siena och förhoppningsvis har de tagit bort byggnadsställningarna som fanns kring katedralen i fjol. Siena ligger c:a 8 mil från Follonica.

San Gimigiano som ligger ett par mil från Siena är en gammal stad där det var status att ha ett högt torn. Staden syns på avstånd då den ligger uppe på en kulle och mitt på kullen finns flera höga torn som spretar.

Florens ligger 14 mil från Follonica och har både det ena och andra att fota.
 
Hemkommen från Toscana för en vecka sedan (underbar resa!) kan jag nämna mina favoriter:

Sienna och Il Campo (torget alltså)
Byggnadsställningarna kring katedralen i Sienna är kvar. Man får dock plåta inne i kyrkan (det får man inte överallt)...

Pienza; mysig liten stad högt på ett berg. Där finns fin utsikt, smala gränder samt bl a en kyrka som är på väg att rasa ner för berget eftersom den är byggd ut över kanten på pålar.

Lucca, muren är värd en promenad. Likaså finns mysiga gågator och ett torg som förr var stadens Forum...

Firenze (Florens) är en stökig stad med mycket folk, ficktjuvar och mycket annat. Här finns mycket att se men du bör läsa på innan eftersom du bör veta vart du ska gå för att hitta konstskatterna.

San Gimigiano är vid huvudstråket mycket en turistfälla men gå lite vid sidan om, där finns en hel del att se (gäller iofs fler städer).

Sen kan det vara bra att ta småvägarna, det kan vara svårt att stanna men hittar du någon ficka brukar utsikten vara värd besväret. Motorvägarna är lika trista som i Sverige...

Lycka till!

/P

(edit: Johan har nog åkt nu men det är väl fler som ska till Italien?? :) )
 
Kan bara hålla med alla tips, men jag måste lägga till ett litet tips som jag tänker göra när jag åker till Italien och Toscana. Det är att åka upp till Fiesole, byn uppe berget vid Florens. Fantastisk utsikt över Florens och dess röda tak. Där finns även en amfieteater som fortfarande används. Kan nås med buss från Centralstationen.

/David
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.