Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto i Götet?

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Jag ska ner till Göteborg på Lördag. Jag har några timmar dötid på söndan. Är det nån som har lite tips på fina fotomiljöer i närområdet. Gillar bohusklippor och lövskog, men även gamla industrimiljöer/hamnar.
Jag har bilen med mig ner.

//Lasse
 
Finns säkert många ställen inne i själva Göteborg som du kan få tips om av de som kan stan bättre än mig. Men jag tipsar ändå om ett ställe en bit utanför: Särö Västerskog. Ett naturskyddsområde med både lövskog och klippor ca 3 mil söder om Götet.
 
Jag gillar området mellan småbåtshamnarna Hinsholmen och Fiskebäck (strax söder om Saltholmen och älvmynningen). Klippor, hav och lövskog.
Annars funkar ju klassiker som Delsjöterrängen, Änggårdsbergen eller Slottsskogen utmärkt.

För industri och hamn kanske Hisings-sidan funkar bättre än södra älvstranden, men det vet jag inte så mycket om.
 
Gamla hamn- och industrimiljöer är det ganska dåligt med i Göteborg numera, i alla fall någorlunda lättillgängliga sådana. Men dessa kommer jag på sådär på rak arm:

Hamnkran vid maritima centrumet på packhuskajen. Lite väl iordningställd miljö, inte speciellt autentisk.

Gammal hamnkran i frihamnen/lundbyhamnen. Syns från lundbyleden. Står på allmänt tillgänglig kaj. Mer risigt än snyggt med utbränd godsvagn under.

Drömmarnas kaj. Uppströms Göta Älvbron på södra stranden ligger en mängd mindre fartyg i alla skick mellan fina bebodda till sjunkande.
Härifrån kan du även ta bilder av Gothenius varv tvärs över älven.

Cityvarvet. Stora varvet mitt i stan. Man kommer inte in där men från endera Göta Älvbron, Frihamnen eller Lindholmen går det att ta bilder på håll. Även från älvsnabben (kollektivtrafikbåt på älven) kan man komma ganska nära cityvarvets stora flytdocka.

Uppåt längs älven finns det mer att se. Åk RV45 och du kommer passera en hel del övergivna industrier, flera med kajplatser och kranar. Vet inte mycket om tillgängligheten till dessa.
 
Kanoooon!
Jag ska kolla upp tipsen på kartan å se vart jag kan bege mig på den korta tid jag har.

För er från Götet som ska till Hufvudschtaden kan jag varmt rekommendera Beckholmen eller Kvarnholmen som gamla industri-/hamnområden och Tyresta Nationalpark för sin fanatastiska urskog. Bara för att återgälda tipsen lite.

Tack!
 
Vid Botaniska Trädgården, nästan mitt i stan, ligger Ängsgårdsbergen som har skog från hela världen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.