Jag har bott i Södra Tyskland i 8 år. I Ravensburg som ligger ner vid Bodensjön.
Därifrån kunde vi se och snabbt ta oss till alperna i både Österrike, Liechtenstein och Schweiz.
Det gav givetvis tillgång till bra skidåkning på vintern bara någon timme bort och många fina vandringar på försommaren, sommaren och hösten i bergen.
Den bäst tiden skulle jag vilja påstå är Maj-juni när snön just smält. När beror på hur högt man kommer. Högre är inte alltid bättre.
Då blommar alla örter. orkideer mm i fjällsluttningarna.
Sedan skall man inte glömma föralperna i t.ex Schwaben, Bayern och Vorallberg där de kulliga landskapet står i full blom i April-Maj.
Nu skall man definitivt i söka de högsta topparna eftersom det är lika kalt som våra kalfjäll.
Alperna är ett stort område och jag skulle nog inte vilja peka ut ett enda område som det bästa. Att
vad som är det är som att fråga vad är vackrast i Sverige.
Eftersom min fru är Österrikiska så har jag haft anledning att också besöka alperna även efter vi flyttade tillbaka till Sverige. Många gånger med min MC och också med bil. MC på sommaren och bil både sommar och vinter.
Min egen favorit har blivit Dolomiterna mellan Österrike och Italien. Det beror på ett antal skäl.
För det första är dessa kalskstensalper otroligt vackra speciellt i soluppgång och nedgång när kalkstenen färgas blodröd.
Sedan går vägarna genom ett underbart landskap som leder en på kurviga vägar högt upp bland alperna. Här finns nog världens bästa MC-vägar och inte dumt för en bra bil heller.
Tack vara man är så högt upp kan man också vandra rätt ut i naturen från en parkering och hamna mitt i fjällsluttningarna med orkidéer och örter på våren.
Sedan älskar jag maten i SydTyrol (en gammal del av Österrike) som är mer åt det italienska hållet så jag bor gärna på den Italienska sidan. italiensk mat slår definitivt Österrikisk.
Alperna påminner om en bra italiensk buffé. Allt ser jättgott ut och det är frågan vad man skall satsa på. Förmodligen kommer du få din smakupplevelse och få mersmak på att också prova resten du inte orkade i första försöket.
Jag har sett mycket i alperna under 20-30 år men inser att jag fortfarande har mycket mer att uppleva.
Laddar upp ett par teasers så du ser vad du kan uppleva. Kom ihåg detta är bara ett smakprov på
vad allt som finns at se.
Båda är från Misurina i Dolomiterna från i somras. Mitten Juli men eftersom det är så högt är det fortfarande försommar.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3056188.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3056189.htm
Så studera olika resmål och se vad som intresserar dig mest. Isgrottor nära Inssbruck eller Saltgruvorna i nära Salsburg.
De höga berg som går från några hundra meter över havet till 3000 meter höga toppar.
Glöm inte lägga till saker som Sommerradelbahn. Kul kälkåkning på sommaren.
Vad du än bestämmer dig för tror jag du kommer få mersmak.
Jag har haft förmånen att både i jobbet och privat få se en stor del av världen.
Jag älskar Indien och också Kina. Fast efter ett par veckor är jag alltid lika glad att få lämna koaset.
Alperna är däremot alltid en plats där jag finner sinnesro och frid.
Det är lugnt och en form av meditation.
Jag hoppas du kommer finna detsamma.