Annons

Foto B

Produkter
(logga in för att koppla)
Får man lov att fråga varför du vill läsa just gymnasiekursen Foto B?

Kikade runt lite som hastigast men hittade ingen bra websida som listar alla landets Komvux-utbildningar. Borde finns en dock tycker jag.

Pröva att kontakta studievägledaren på din gamla skola eller infoteket/arbetsförmedlingen/etc lokalt där du bor. Någon av dessa kan säkert hjälpa dig alternativt slussa dig vidare till någon som kan.

Annars finns många andra möjligheter att läsa foto, exmpelvis på olika folkhögskolor.

jag hade kanske tänkt att söka in till mitthögskolan och fotoutb. vill att man ska ha läst foto a och foto b. Vad rekomenderar du för motsvarighet till foto b om man ska läsa på folkhögskola då?

Kräver dom att man ska ha läst Foto A och B eller ser dom bara gärna att man bör ha gjort det?

Jag skulle rekommendera dig att försöka få tag i en utbildningsplan för gymnasiets Foto B. Kontakta exempelvis din gamla lärare i Foto A som säkert kan hjälpa dig. Alternativt Infotek, Arbetsförmedling etc.

Med utbildningsplan menar jag den beskrivning som sammanställs centralt för att alla kurser, i det här fallet alla Foto B-kuser, ska ha samma innehåll och ge samma kunskaper.

Med denna som grund vet du vad skolan vill att du ska kunna. Med ett betyg i Foto B är det naturligtvis enklast för dom att se vad du kan men även utan ett sådant betyg bör du kunna ha en chans.

Om du redan kan det som står i kursplanen för Foto B så räcker det kanske att du skriver ett personligt brev där du förklarar detta, som du skickar tillsammans med din ansökan. Om du går en annan utbildning för att skaffa mig motsvarande kunskaper kan kanske din lärare sedan skriva ett intyg alternativt ställa upp som referens med namn och telefonnummer.

Tyvärr har jag dålig kunskap om olika utbildningar. Kolla exempelvis på www.folkhogskola.nu

Vad vill skolan ha?

Jag går på Fotoskolan i Göteborg. Det är en yrkesförberedande/högskoleförberedande skola där ca 50% kommer in på Fotohögskolan efteråt och 50% börjar jobba som fotografer direkt.Där vill dom att man ska ha gått foto A och B, men tar först och främst in folk på arbetsprover.

Jag har bara gått foto A, men mitt fotointresse har gjort att jag har skaffat mig mycket av den nödvändiga kunskapen själv. Jag kom alltså in med bara A kursen på mitt betyg (fast jag skickade med ett personligt brev, det bör man ALLTID göra).

Mitt förslag är att du kan försöka gå en kurs på ABF eller Folkuniversitetet för att skaffa papper på dina kunskaper alt. försöka tenta upp foto B om du känner att du kan göra det rakt av. I vilket fall måste du ta reda på vad skolan vill ha, betyg eller arbetsprover.

DEN FINNS

Hej Jonas,

Foto B finns att läsa som komux utb. hos INFOKOMP i sthlm eller på distans med UKD. Kolla utbildningsförvaltningéns hemsida.

Tyvärr är det nästan omöjligt att få en plats på Komvux som vuxenstuderande idag. I alla fall i större städer. Vuxenutbildningen har väldigt lite pengar, så platserna går främst till arbetslösa eller till folk som inte har högskolekompetens.

Jag har sökt foto B här i Göteborg, men det är omöjligt, det finns typ 20 platser i hela stan.

Ja, det borde man kunna göra... Det kan man väl göra med alla gymnasiekurser? Det är väl en rättighet man har? Däremot måste du hitta en lärare som kan vara "handledare" som ser till att du har gjort allt man ska kunna...

Kolla med din gamla gymnasieskola/fotolärare är mitt tips. Dom borde ha svar på detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar