Annons

fotoövningar!hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

madizon

Avslutat medlemskap
Nu har jag fått till uppgift av min syster att göra lite foto uppgifter;/

men är nybörjare.
så skulle beh. lite tips!



en övning är ljussättning.

vitt lakan över skrivbordet s fästes en bit upp på väggen samt en skrivbordslampa(100w)som ljuskälla.

placerar några frukter i mitten som mitt motiv.

använder mig av en nikon d60+ 18-55vr objektiv.


jag ska fota medljus,sidoljus,motljus,siluett.



ska jag använda blixt till detta?el endast lampan?

står att man inte ska anv. längre tid än 1/60?och det går ju inte att ändra slutartid/bländare på automatik.så förmodar att dom vill att man anv. A,B el manuell inställningen?och vilken av dessa är bäst?

står att man ska mäta ljuset på motivet????hur gör man det?
och vid siluett(lampan belyser endast bakgrunden, då ska man mäta ljuset på bakgrunden????

blev lite mkt men hoppas ni förstår vad jag menar.för man måste ju fråga för att lära=)
 
Mitt första inlägg på fotosidan :)

Blev själv medlem i går * weee *

Jag kan aldrig tänka mig att du ska använda blixt eftersom tanken nog är att du ska förstå hur olika bilder du får och att du måste ändra inställningarna på kameran beroende på om du har sidoljus/motljus osv. Använder du blixten så lär skillnaden mellan sidoljus och medljus bli marginell då blixten kommer lysa upp frukterna i alla fall.

Fast vad vet jag. Har bara ägt min EOS-1000D i cirka 28 timmar och försöker förstå mig på hur detta fungerar :)

Lycka till med uppgiften!
 
För det första, du ska inte använda blixt.

står att man inte ska anv. längre tid än 1/60?
Vart står detta? I kamerans manual eller i övningsuppgiften?

Jag skulle rekomendera ett stativ till uppgiften.

Ställ upp frukterna och ta ett kort med full automatik. Kolla hur bilden blir och vilken bländare och slutartid som kameran använde.
Gå över till helt manuellt och ställ in samma inställningar som automatiken valde.
Ta ett kort, det ska se likadant ut som det första.
Om du nu har kameran på ett stativ så kan du ändra på bländare och slutartid och se hur detta påverkar bilden. Du kan även flytta ljuset.

Lek och lär!
 
Med enbart en 100w lampa kommer du att behöva antingen hög ISO-inställning eller stativ. Om målet är att lära dig ljusets inverkan på bilden så är ISO-inställningen av underordnad betydelse. Ställ in din kamera på ISO1600, A och använd inmatningsratten och ställ in största bländare på objektivet (f3.5-f5.6 beroende på brännvidd).

Medljus = ljuset skall komma från samma riktning som du fotograferar i. Om frukterna upptar en betydande del av bilden behöver du bara använda ca 0.5 steg i exponeringskompensation (+/- knappen) för att få lakanet vitt. Prova olika mängd för att se vilket som ger mest korrekt vithet i lakanet.

Sidoljus = ljuset 90 grader mot motivet i förhållande till kameran. Även här kan du prova hur exponeringskompensationen förändrar exponeringen för att uppnå önskad exponering.

Motljus = Ljuset direkt bakom motivet (bakom lakanet) lysandes mot kameran. Här krävs lite annorlunda ljusmätning. Du bör fylla upp så mycket som möjligt av bilden av frukterna, mäta exponeringen och antingen låsa den med AE-L eller mata in den uppmätta exponeringen med kameran i M-läge. Därmed kommer frukten att bli rätt exponerad medan bakgrunden kommer att bli ljus (bör bli helt överexponerad)

Siluett = Mät ljuset endast på det belysta lakanet lås exponeringen. lakanet kommer att bli mer grått än vitt, frukten kommer att bli mörk. prova olika exponeringar med antingen exp. kompensation eller i manuellt läge.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.