Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotmania.se

Produkter
(logga in för att koppla)

begust

Aktiv medlem
Ny site för mig. Funderade på att gå med men hittade följande bland villkoren:

Ur villkoren för medlemskap:

"All information och/eller allt material som av admins anslås på Fotomania utgör adminens eller dess licenstagares egendom, oavsett om detta gäller upphovsrätt, varumärken, mönsterskydd eller andra immaterialrättigheter. Du får inte ändra, publicera, skapa härleda verk eller på annat sätt begagna dig av sådan information och eller sådant material utan skriftlig tillåtelse från admins eller dess licenstagare"

Inte så konstigt tycker jag, det är klart man har rätt till sitt material, men sedan följer:

"Du bekräftar att admin får använda Bidrag som anslås på de interaktiva delarna av Fotomania i anslutning till annonsering, marknadsföring eller reklam för Fotomania och Fotomania-relaterade produkter i allmänhet. Admin på Fotomania förbehåller sig rätten att när som helst utan förvarning radera användare som bryter mot svensk lag, bryter mot någon av Fotomanias regler eller som på annat sätt inte passar in på Fotomania, utan att ange skäl till varför medlemmen raderas från Fotomania."

Fast om någon annan publicerar något på deras sida så har de rätt att använda det hur de vill utan vidare.

Seriöst? Nej jag avstår från Fotomania.

Man hittar inte heller några uppgifter om vem som ligger bakom sidan.

Nej, den såg inte helt seriös ut. På sidan där man registrerar sig som medlem finns en kryssruta för att man accepterar villkoren, men ingen text och länken till dessa var tämligen otydlig... Att det inte finns någon namngiven ansvarig person känns ju inte bra alls och luktar synnerligen skumt.

Däremot kan man kanske tycka att på en gratissajt som skall utveckla fotografer kan det vara fair att sajten får använda bilder som finns där för marknadsföring av den egna sajten, men det skall i alla fall framgå väldigt tydligt när man registrerar sig.

Uteslutningskriterierna kändes också tämligen godtyckliga...

jkene skrev:
Däremot kan man kanske tycka att på en gratissajt som skall utveckla fotografer kan det vara fair att sajten får använda bilder som finns där för marknadsföring av den egna sajten, men det skall i alla fall framgå väldigt tydligt när man registrerar sig.

För Fotosidan har det väl gått rätt bra utan sådana villkor...

Kijana skrev:
För Fotosidan har det väl gått rätt bra utan sådana villkor...

Kanske tack vare att vi är många som betalar... Jag säger inte att det är rätt eller fel, det är väl upp till var och en om man vill lägga upp bilder på en sådan sajt med den risken - precis som många deltar i fototävlingar under likartade regler. Det jag tycker är fel är att det inte framgår tydligt.

Bengt,
jag är medlem på Fotomania men har missat det du skrev.

Christian som driver sajten känns mycket seriös och trevlig, vi har snackat en del via nätet.
Tycker gott att du kan ta ett snack med honom
för att höra hans syn. Det kan verkligen vara värt besväret.

Mitt intryck av sajten är bra och seriöst.

Jag har påbörjat en diskussion med Christian. Han håller med om att det kanske inte var helt lyckade formuleringar.
Vi får se om det blir någon ändring.
/Bengt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar