Annons

Fotbolls fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

alfonsopescador

Avslutat medlemskap
Hej! Hur ska man få ett fotopass om man är en ung grabb på 16 år till tex landskamper? Kan man ens få det i sådan ålder med en liten piss kamera som 350D ? Jag menar, man måste väl ha nån hemsida eller något man tar bilder för liksom, men det har man ju inte om man inte är anställd av scanpix eller någon annan bildbyrå , right? Vill gärna få ett fotopass till att plåta tex lettland - sverige på råsunda i november, finns det något sätt att fixa det? Vill ha konkret hur jag skall gå till väga, vem jag skall maila/ringa och vad jag skall klämma fram som argument eller va man ska säga! Någon måste ha erfarenhet utav det här!!

Jag är bara en nybörjare som verkligen verkligen lägger ner sitt liv till fotograferandet!
 
Halloj

I forumet fotbollsfotografer kom detta ämne upp och här e några svar på frågan

Ola Rodenkirchen skrev "Div 3 och uppåt, ring arrangören (hemmalagets kansli). Annars går du dit och pratar med någon ur hemmalagets ledargäng, brukar alltid funka. Detta om herrfotboll, damerna har jag aldrig provat."

Peter Lind skrev "Det är ofta lättare än man tror att få fotopass.
Själv fotar jag för en fan-sida http://www.mff-fans.com/index/
Det är ett 100% sätt att få ackreditering.

Även utan det så brukar det kunna gå.

Ringde om ackreditering på en bortamatch förra året. Innan jag hunnit presentera mig sa killen -Fotoplatser har vi ju egentligen hur många som hellst.

En annan - Foto, sa du ? Ja då går du bara och hämtar en gul väst i den gråe boen. Säg att du ska fota.

Detta var som sagt i allsvenskan

Damer och lägre divisioner bör vara ännu enklare då de inte får så mycket medial uppmärksamhet.
Att erbjuda någon bild till hemsida eller liknande borde ge näst intill säker chans att få fota."


Har själv aldrig provat men ska nog göra det...

Fotade tennis under Stockholm Open medans jag var funktionär. Där var det bara å fråga vid ackreditering och säga att man ville fota osv


mvh
Marcus
 
Vad är ackreditering till o börja med? men alltså jag har läst dom svaren, men jag tänkte, vem ska jag kontakta när det gäller landskamper då? Och vad ska jag säga att jag ska plåta för? tack för svaret
 
Dessa frågor dyger upp lie tit som tätt och faktum är att det är både enkelt och svårt.

För accreditering krävs i regel att du har en anledning att vara där. Att vara fotobollstokig och vill få bra bilder räknas oftast inte som anledning!

Så först o främst hur kan du styrka att du uppfyller en funktion där?

Dom delar inte ut ackrediteringar hur som helst för skojsskull.

Dessa krav kan naturligt variera lite beroendes på evenemang. Men Landskamp i herrfotboll med lanslaget tror ajg kräver lite mer än P10 laget i Boul från Kumla...
 
Låter vettigt! Men undrar, vad kan man ha för anledning, för jag är ju fotbollstokig och älskar att plåta så det finns ju ingen skönare kombination, om jag nu hittar någon hemsida eller något som kan styrka att dom behöver bilder på landslaget eller något företag och vill skicka en fotograf, vem skall jag kontakta för att få plåta tex landslaget ? Allsvenskan, är det bara ta kontakt med kansliet så vitt jag förstår..men klart det är svårt att få ackreditering för det men men om man nu har en god anledning..
 
Varför börja med Landslaget ?

Visst det är kanske roligast, men också definitivt svårast att få ackreditering för.

Jag skulle börja med något klubblag i din närhet.
 
Jag har börjat redan, men det är så jävla tråkigt :p
börja med landslaget i lilla sverige sluta med att plåta uefa CL istället^^ inte börja med ölmagarnas bollklubb och sluta med svenska landslaget...
 
Men bara för att du plåtar ölmagarnas FF behöver det ju inte betyda att du BARA slutat som landslagsfotograf. Om du bara vill plåta landslagsmatcher lär du ju inte få många tillfällen att bli duktig. Du är ju ung. Stick ut varje helg och plåta alla fotbollsmatcher du hittar. Om det så är Korpen. Lägg upp dina bilder här och få kritik från duktiga fotografer. Du kommer med tiden bli bättre och bättre och tids nog kanske du kan försörja dig som fotograf.

Jag kan ibland gräma mig över att mitt fotointresse kom nu och inte när jag var i din ålder. Då när man hade all världens tid att göra vad man ville. När morsan såg till att maten stod på bordet varje dag och när man inte behövde spendera åtta timmar om dagen på en arbetsplats för att ha råd att betala hyran.

Som sagt: Gå ut och fota all fotboll du kan men glöm inte bort drömmen om CL. En dag kommer du komma dit. Men för att få de fina jobben krävs nästan alltid en lång vandring och det krävs att du även gillar den vandringen.

Hade jag fått bestämma hade jag vart naturfotografen som reste runt i världen och fotade världens häftigaste platser åt National Geagraphic. Men för att komma dit måste jag ju börja nånstans. Kanske är det att börja fota naturen i min närhet. Är det lika "häftigt"? NEJ! men tycker man om en sak spelar det ingen roll.

mvh Tobias

btw: Jag försökte få accreditering till träningsmatchen mellan ÖIS - ManCity för någon månad sen. Men då krävdes Pressleg för att få tillgång till planen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.