Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotboll och utomhusbilder i almänhet

Produkter
(logga in för att koppla)

PatB

Ny medlem
Hejsan!

Jag skulle vilja veta bra inställningar till min kamera (Canon EOS 350d) för fotbollsbilder och person-/sakbilder utomhus (soligt) ?

Tacksam för svar! /Patrik

Jag tror att man ska försöka komma ifrån den typen av tänkande. Det finns inte någon magisk kombination av inställningar som alltid ger bra bilder för fotboll eller i andra sammanhang. Risken är att man kör på med inställningarna ända tills förutsättningarna ändras och då står man handfallen. Testa istället en massa inställningar för att göra egna erfarenheter. De håller bättre i längden.

Några saker att tänka på vad gäller fotbollsbilder utomhus (och inomhus) är att det krävs ganska korta slutartider för att frysa bollen. 1/500 sek tycker jag är ett absolut minimum men jag försöker ofta få ännu kortare slutartid (1/800 sek och kortare). För att få snabba slutartider kan man använda stor bländare och hög iso.

Vill man å andra sidan experimentera med rörelseoskärpa eller panoreringar kan man gå ner till under 1/100 sek. Om det lyckas beror på hur snabbt spelarna och bollen rör sig.

Eftersom ljuset utomhus varierar mycket är det bäst att inte köra manuell exponering. (Vid inomhussport är det därmot bättre att faktiskt pröva sig fram till en exponering och sedan hålla fast vid den eftersom ljuset är konstant.)

Det svåra med fotboll tycker jag är att kommma nära. Även med ett 300-objektiv med 1,4x konverter är det ofta så att spelarna är för långt borta för att det ska bli bra.

Vad gäller utomhusbilder i soligt väder kan en blixt vara bra att ha för att lätta upp skuggorna. Har man inte en blixt kan man försöka att ta bilderna i skugga istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar