ANNONS
Annons

Fotboll med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uffer

Aktiv medlem
En amatörfråga:
Är det någon mening att försöka använda blixt när man fotar fotboll på kvällen?

Det handlar om ungdomsfotboll på 11-manna plan, Jag har en extern blixt (Nikon SB-700) men gör den någon nytta i praktiken och hur långt når den i så fall in på planen. Det är ju annars rätt svårt att få till bilder på en utomhusplan med halvdålig belysning. Andra tips ?

En amatörfråga:
Är det någon mening att försöka använda blixt när man fotar fotboll på kvällen?

Det handlar om ungdomsfotboll på 11-manna plan, Jag har en extern blixt (Nikon SB-700) men gör den någon nytta i praktiken och hur långt når den i så fall in på planen. Det är ju annars rätt svårt att få till bilder på en utomhusplan med halvdålig belysning. Andra tips ?

Det fungerar inte så bra. Om spelaren är nära mer som porträtt funkar det med blixt och längre slutartid för att få ett balanserat lju, inte så snyggt att ha en del av planen upplyst och resten svart.

Blixtens räckvidd har med den ledtal att göra, en SB 700 har ledtal 28, det finns en formel för att räkna ut hur långt avstånd blixten fungerar på, det beror också på bländare och ISO. Så om du vill räkna ut det så går det, dock gäller inte ledtalet utomhus utan då blir det lägre.

Risken är att det nog inte kommer att bli särsklit snyggt eller bra om spelaren inte är nära.

Be att få testa när laget tränar.
Är de snälla så kan du säkert tom få gå in på plan under en viss tidsrymd(fråga efter 10 minuter)

Har jag fantiserat ihop det eller finns det "samlingslinser" till blixtar för att använda vid telefotografering?

Sök på Fresnel lins.
Nä du har inte fantiserat.
Jag har sett bilder på linser för fokusering av blixtljus men de var säkert från 70talet eller tidigare.

Jag har för mig att det går bra att köra i M och exponera så det blir bra utan blixt med lite sämre slutartid än vad som krävs för att frysa spelarna. Sätt sedan på blixten och använd den som fyllnadsljus och frysa rörelser.
Om jag inte har helt fel för mig använde jag samma teknik för att fota Thaiboxning i inomhusarenor.

/Stefan R. Nilsson

Men tänk på att spelarna kan ha synpunkter på att få en blixt i ögonen - i alla fall under en match.

Fresnel lins

Jag köpte en fresnel lins på Tradera, för att använda med teleobjektiv.
Anpassade den till min Nikon blixt (SB600).
Det visade sig att en modern blixt med Zoom, Nissin Di866, gav lika mycket/koncentrerat ljus.
Dessutom var anordningen ganska skrymmande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar