Annons

Fotar porträtt men utvecklas inte!

Produkter
(logga in för att koppla)
dunberg skrev:

Mina utomhusporträtt ger ofta underexponerade delar vilket väl kan förklaras av att bilderna är tagna mitt på dagen. Ögonen blir då för mörka medan hudpartierna blir bra exponerade. Om jag använder spotmätning på ögonen blir väl dessa bra exponerade medan huden blir för ljus. Rätt? Kan blixt vara en lösning i detta fallet?

Japp, en sk. fill flash.
Skulle ljusa upp dom mörka partierna samtidigt som du inte får utfrätt i pannan etc.

dunberg skrev:

Ofta tycker jag att bakgrunden stör. Även om skärpedjupet är minimalt kan färger och linjer i bakgrunden förstöra hela bilden. Att fota inomhus (på exempelvis barnkalas) tycks stört omöjligt. Det är alltid någons arm eller en del av en möbel som förstör. Svartvit film reducerar problemet tycks det mig. Snabb svartvit film kanske är att föredra för inomhusbilder i naturlig miljö. Samt att ta bilder av detaljer snarare än helheten.

Störade bakgrund är just det, störande.
Om du vill ha seriösa porträtt så måste du nog fundera till litegrann över var det är du plåtar. Barnkalas kan vara kul att plåta utan tvekan, men då får det bli barnkalasbilder och inte porträtt.
Naturligt ljus är ofta att föredra, finns många som totalvägrar blixtar och använder istället snabbare film när ljuset inte räcker till.
Det kan bli mycket intressant på det viset också, men för vanliga porträtt passar inte kornet alltid.

dunberg skrev:

Har planerat att låna en kompis en timme till helgen så nu blir det att förbereda porträtt. Känns som om planeringen gör hälften av inlärningen. Tänkte ta färre bilder men jobba mer för dem. Har hittills lyckats få 36 snarlika bilder och det är trist. Har några porträtt som ska efterapas också. Exempelvis ett taget underifrån på en kille som sträcker ut sina händer mot fotografen som använder ett vidvinkelobjektiv. Bakgrunden är en klarblå himmel. Får se hur det går.

Planeringen är halva jobbet faktiskt. Fundera klart hurdana bilder du vill ha, var du ska plåta, hur du ska plåta.
Tänk efter innan du knäpper men snåla inte på filmen. Det går aldrig att styra en annan person till 100% så det blir lätt blinkningar och grimaser på hälften av rutorna.

/Henri

eatfrog skrev:
Japp, en sk. fill flash.
Skulle ljusa upp dom mörka partierna samtidigt som du inte får utfrätt i pannan etc.

Störade bakgrund är just det, störande.
Om du vill ha seriösa porträtt så måste du nog fundera till litegrann över var det är du plåtar. Barnkalas kan vara kul att plåta utan tvekan, men då får det bli barnkalasbilder och inte porträtt.
Naturligt ljus är ofta att föredra, finns många som totalvägrar blixtar och använder istället snabbare film när ljuset inte räcker till.
Det kan bli mycket intressant på det viset också, men för vanliga porträtt passar inte kornet alltid.

Planeringen är halva jobbet faktiskt. Fundera klart hurdana bilder du vill ha, var du ska plåta, hur du ska plåta.
Tänk efter innan du knäpper men snåla inte på filmen. Det går aldrig att styra en annan person till 100% så det blir lätt blinkningar och grimaser på hälften av rutorna.

/Henri

Ok. Min blixt har flera program; TTL, M, M med tre blixter och A. Vilken ska jag välja?

Huh, ingen aning. Min blixt har ingenting, bara en on/off knapp. ;-)

Beror nog på blixten, och kameran.
Men TTL är alltid bra, om du sen ännu har blixtkompensation så blir det ännu bättre, så kan du styra hur mkt blixt du vill ha.

/Henri

Hej igen!

=) Det är mitt jobb att känna till min egen blixt men jag har av någon anledning inte lärt mig den. Får bli att leta upp en manual... tack för övriga synpunkter.

Använd ttl men med blixten nedställd lagom mycket (kanske 1-1,5 steg beroende på hur mörka skuggorna är). Då lyser blixten upp de värsta skuggorna men det blir inte för "blixtigt".

dunberg skrev:

Hur gör ni för att bli bättre porträttfotografer? Fotar ni på känsla eller betar ni av en checklista med principer för bra porträtt? Skulle behöva lite råd för att komma vidare.

Checklista???? nej det skulle aldrig funka. Då skulle man tappa kontakten med den man plåtar.

Tekniken ska sitta i ryggraden så att man slipper tänka på det. Då kan man helt koncentrera sig på att ha kontakt med modellen och plåta på känsla. Men man måste också ofta ha lite idéer men inte låsa sig vid dem. Idéerna kan komma upp vid stunden eller något man kan ha tänkt ut i förväg.

Några saker tycker jag är viktiga.
- Hur modellen ser ut. Det är små, små saker som gör att man ser bra eller dålig ut.
- Att ha kontakt med modellen. Göm dig inte bakom kameran.
- Modellen ska fungera ihop med bakgrunden.
- Ljuset.

Kolla gärna igenom mina bilder, där finns en hel hel del porträtt.

Jag är ingen porträttfotograf men kanske kan dela med mig av det lilla jag kan.
Jag skulle föreslå att du använder en upplättningsblixt när du är ute och fotar. Ställ in den på två steg under (fick jag lära mig av en proffessionell studiofotograf).
Sen tänkte jag på en grej, du sade att du försökte komma nära men ibland kom för nära. Viktigt att tänka på är vilken brännvidd man använder. Kör du vidvinkel blir ansiktet lätt distorterat och inte alls smickrande. Om du kör småbild så kan jag rekommendera dig att köra runt 85mm, aldrig under 50mm. Gör väldigt stor skillnad faktiskt.

En grej som Man Ray gjorde var att han sa åt modellerna att blunda och sedan hastigt öppna ögonen och titta in i kameran - just i det ögonblicket knäppte han....och tja, han har väl en del bra bilder får man säga ;-)

dunberg skrev:
Hej!

Har under ett års tid fotat porträtt av vänner, familj, okända men känner inte att jag utvecklas. Ur en 36-rulle får jag ut 1-2 bilder som jag gillar och sätter i album men det känns mer som om det är tur som avgör om bilden blir bra eller inte.

1-2 bra bilder per rulle är inte dåligt. Men bortsett från detta, vad är det som du är missnöjd med? Om det är den tekniska kvaliteten så är det en sak, åtgärdas förhållandevis enkelt genom att läsa literatur titta på bilder, jämföra och testa. Om det däremot gäller det mer svårdefinierade "känsla" så är det en annan sak. Min erfarenhet är att spontana bilder ofta blir bättre än planerade. Det är lätt att fastna i för mycket tänkande på komposition, ljus osv och därför missa bilden, mitt råd är därför att försöka sluta tänka för mycket och i stället släppa fram spontaniteten i fotandet.

ett litet enkelt tips, se på så många porträttbilder du bara kan!

Sen anser jag att visst är regler bra att känna till, och ta med in, men i slutändan så skapar du dina egna regler. Skit i vad allt regler heter! Ta bilderna som det faller dig in, beskär som en tok, över/under-exponera, stå på ett ben, gör vad f-n som helst! =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar