eatfrog
Aktiv medlem
dunberg skrev:
Mina utomhusporträtt ger ofta underexponerade delar vilket väl kan förklaras av att bilderna är tagna mitt på dagen. Ögonen blir då för mörka medan hudpartierna blir bra exponerade. Om jag använder spotmätning på ögonen blir väl dessa bra exponerade medan huden blir för ljus. Rätt? Kan blixt vara en lösning i detta fallet?
Japp, en sk. fill flash.
Skulle ljusa upp dom mörka partierna samtidigt som du inte får utfrätt i pannan etc.
dunberg skrev:
Ofta tycker jag att bakgrunden stör. Även om skärpedjupet är minimalt kan färger och linjer i bakgrunden förstöra hela bilden. Att fota inomhus (på exempelvis barnkalas) tycks stört omöjligt. Det är alltid någons arm eller en del av en möbel som förstör. Svartvit film reducerar problemet tycks det mig. Snabb svartvit film kanske är att föredra för inomhusbilder i naturlig miljö. Samt att ta bilder av detaljer snarare än helheten.
Störade bakgrund är just det, störande.
Om du vill ha seriösa porträtt så måste du nog fundera till litegrann över var det är du plåtar. Barnkalas kan vara kul att plåta utan tvekan, men då får det bli barnkalasbilder och inte porträtt.
Naturligt ljus är ofta att föredra, finns många som totalvägrar blixtar och använder istället snabbare film när ljuset inte räcker till.
Det kan bli mycket intressant på det viset också, men för vanliga porträtt passar inte kornet alltid.
dunberg skrev:
Har planerat att låna en kompis en timme till helgen så nu blir det att förbereda porträtt. Känns som om planeringen gör hälften av inlärningen. Tänkte ta färre bilder men jobba mer för dem. Har hittills lyckats få 36 snarlika bilder och det är trist. Har några porträtt som ska efterapas också. Exempelvis ett taget underifrån på en kille som sträcker ut sina händer mot fotografen som använder ett vidvinkelobjektiv. Bakgrunden är en klarblå himmel. Får se hur det går.
Planeringen är halva jobbet faktiskt. Fundera klart hurdana bilder du vill ha, var du ska plåta, hur du ska plåta.
Tänk efter innan du knäpper men snåla inte på filmen. Det går aldrig att styra en annan person till 100% så det blir lätt blinkningar och grimaser på hälften av rutorna.
/Henri