Annons

Fotade konsert med dåligt resultat =(

Produkter
(logga in för att koppla)
Segeson skrev:
Var är dom dåliga bilderna, dom som du inte var nöjd med, dom som du ville att vi skulle hjälpa dig att undvika?

Intressant och se att du redan tagit bilderna till nästa års RIX FM Festival !
(det står 2008 på sidan... häpp !)

De tog jag och kastade så långt att man nu måste ha pass för att hämta dem. Visst, ni borde fått se dem...och de ligger i sanningens namn i papperskorgen (otömd), så det kommer. Inte i kväll dock.

Jo, det är Nikons D500, en liten doldismodell som släpptes parallellt med D50, men bara på island. Denna modell kan även se in i framtiden...

nä...ska fixa det där...skratt...

/Fredrik

Kanske fel

Att bilderna blev så brusiga och att du var tvungen att mörka ner bakgrunden i efterhand tyder ju på att du exponerat fel. De få gånger jag kör på automatik vid konserter brukar jag få ställa exponeringskompensation på ca -1 till -2 steg. Jag får då 2-4 gånger kortare tider + rätt exponering. Kör du manuellt istället är det bara att mäta upp ljuset mot ansiktet (om du har spotmätning) eller mot en lagom ljus yta på scenen och sedan bara köra. kan fungera bra om ljuset inte växlar hela tiden. (det vore kul att se en oredigerad bild för att se om min teori stämmer)

Kan säga att den stämmer, och att det är just sådana tips jag behöver. Helt rätt ju...hade jag bländat ner (var enbart nere på -0.3 vilket var på tok för lite) så hade ju tiderna blivit mysigare med. Tack för tipset!

/Fredrik

Re: Kanske fel

Tonyeagle skrev:
Kör du manuellt istället är det bara att mäta upp ljuset mot ansiktet (om du har spotmätning) eller mot en lagom ljus yta på scenen och sedan bara köra. kan fungera bra om ljuset inte växlar hela tiden.

Hur låser man inställningarna till det uppmätta ljuset?

nifo skrev:
Helt rätt ju...hade jag bländat ner (var enbart nere på -0.3 vilket var på tok för lite) så hade ju tiderna blivit mysigare med.

Vill bara påpeka att "blända ner" inte var vad du borde gjort enligt Tony. Utan att exponeringskompensera neråt, vid plåtning i autoläge. Att blända ner är att minska bländaröppningen. Förvisso hade det i sig löst ditt problem med för ljusa bakgrunder, men tiderna hade ju varit fortsatt långa. Exponeringskompensationen hade istället gett kortare slutartider på större bländare, vilket ju gjort två flugor på smällen; dels mörkare bakgrund och minskad skakningsoskärpa.

Angående exponeringskompensation är det så att en kamera mäter upp ett område och antar att det reflekterar 18% ljus, ungefär vad ett "normalmotiv" i "normalljus" gör. Problemet vid andra ljusförhållanden är att kameran fortfarande tror att det är ett "normalmotiv" den mäter, vilket vid ett mörkt motiv gör att den vill exponera högt för att få till ett normalljus i bilden. Samma sak vid vinterfoto, där det ju är mycket vit snö, så tycker kameran att det räcker med en väldigt låg exponering eftersom bilden annars skulle bli ljusare än ett "normalmotiv". Men det vill vi ju att den blir, varför vi måste exponeringskompensera uppåt några steg (större bländare/längre slutartid) för att snön inte ska bli grå och mörk.

Re: Re: Kanske fel

Malle777 skrev:
Hur låser man inställningarna till det uppmätta ljuset?

Ställ kameran i Manuellt läge + spotmätning och titta på exponeringsmätaren i sökaren. Mät mot ett delmotiv du vill normalexponera och justera bländare och slutartid tills exponeringsmätaren anger ett värde i krokarna av nollan, så bör den uppmätta motivdelen bli korrekt exponerad.

ANNONS