Annons

Fotade konsert med dåligt resultat =(

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej!

Var och fotade artisterna på Rix FM festivalen i Göteborg igår med min Nikon D50 och ett Sigma 70-300 APO. Jag fick verkligen kräma musten ur tekniken: ISO 1600 och liten bländare. Trots detta blev bilderna suddiga (och brusiga, men det fixas i efterhand ju), då det inte var så mkt ljus, artisterna rörde på sig (förstås) och jag låg mellan 200 och 300 mm ostabiliserat.

En fråga: Vad skulle jag haft istället på telezoomsiden, men även om jag skulle haft en fast glugg (inte alls lika aktuellt dock), vill gärna ha lite "spann" att jobba med.

Bilderna blev SKIT i vilket fall och behöver råd. =)

Mvh
/Fredrik

nifo skrev:
Bilderna blev SKIT i vilket fall och behöver råd. =)B]

Något som ofta glöms av i pryl-hysterin är att det faktiskt går allderles utmärkt att träna sig i att ta bilder på frihand på lite längre tider.

Den bästa träningen är skytte, men det går bra att låna några tumregler från skyttet och använda dessa för att träna att "skjuta" med kameran.

Några tips;

1) Stå stadigt med benen ungefär 30-40 cm isär, med tårna något vinklat utåt. Då har du en stabil yta mot marken.

2) Var avslappnad (utan att för den skull vara lös) i händer, armar och axlar.

3) Andas in helt, andas ut halvvägs och krama försiktigt avtryckaren.

4) Håll kvar kameran i samma läge i ett par sekunder efter att du kramat av bilden.

Ett knep om man har svårt att krama försiktigt och hålla kvar är att använda seriebildstagning. Håll nere avtryckaren och ta tre seriebilder. I nästan alla fall är mittersta bilden skarpast, just för att man rycker gärna till på avtrycket och strax innan man släpper avtryckaren.

Om vi nu ändå ska nämna en pryl som kan vara bra att ha så är det enbensstativ. Världens mest underskattade fototillbehör. Ger ungefär samma förlängning av slutartiderna som VR.

Behärskar man skyttetekniken ovan plus använder enbensstativ så går det att få tillräckligt skarpa bilder med 300mm på 1/60.

Taget med ett gammalt 400mm F6,3 med manuell fokus och mätning på frihand i ett stormande publikhav med en D50:

Bilagor

• bwo_2.jpg
    bwo_2.jpg
    93.7 KB · Visningar: 844
Billigast och enklaste åtgärden att få skarpare bilder är nog ett enbensstativ, finns från några hundra. Låter som att du fick relativt långa slutartider i det bristande ljuset, med ett enben bör du kunna få till bilder utan skakoskärpa på 300 mm vid typ 1/50 om du är stadig på hand. Vad hade du för exponeringstider? För att få kortare slutartider är din enda möjlighet tele med högre ljusstyrka=mycket dyrt. (Du skriver att du använde liten bländare, utgår från att du menade stor!- så lågt tal som möjligt) Kolla även att objektivet fokuserar rätt. I sämre ljus kan nog både din kamera och objektiv ha lite svårt med AF:en. /

Konserter är ju inte helt trivialt att fota, mycket kan gå fel. Ofta får man pressa sin utrustning till det yttersta, och ibland räcker inte ens det. Enbensstativ underlättar mycket då man vill undvika skakningsoskärpa, men tyvärr står inte artisterna still särskilt mycket...

Mitt råd är att du använder ett ljusstarkare objektiv, max bländare f4, eller helst f2,8. Inte bara för att de släpper in mera ljus utan för att de fokuserar snabbare och säkrare än objektiv som är ljussvagare. Tag en titt på Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG. Ett stort hopp i pris, men du får ett verktyg som kan göra sitt jobb väldigt bra. Det finns även prisvärda fasta gluggar som är ljusstarka och skulle fungera bra, men man tappar smidigheten med zoom...

Re: Re: Fotade konsert med dåligt resultat =(

Jewster skrev:
Varfördå? Det låter lite motsatt vad du skulle behövt. Eller du kanske bara skrev fel och menade STOR bländaröppning (=lågt bländartal)?

Ja, alltså jag bländade ner lite. Dvs lågt tal och stor öppning. Kanske jag som uttryckte mig felaktigt? =P

/Fredrik

Re: Re: Fotade konsert med dåligt resultat =(

Segeson skrev:
Visa gärna dina SKIT-bilder så kanske vi kan hjälpa dig på traven.

Så roligt ska vi inte ha det. Är totalt missnöjd och har inte kommit över detta ännu. Skämt åsido: De är suddiga, släpiga (hastiga röreser) och även rätt suddiga på saker som står still. Anar att gluggen i sig inte är så käck på stora öppningar.

I fullt ljus hade nog saken varit en annan, då jag kunde krupit upp på bländarskalan och fått bättre bild på det viset. Men sen har vi ju sanningen: Det är en ljussvag glugg och i budgetsegmentet.

/Fredrik

Det går att ta skarpa bilder i ljussvaga situationer.
Följande alster är tagen med f/2,8, 1/100s, ISO 800, zoom 200mm.

Bilagor

• whitesnake_04.jpg
    whitesnake_04.jpg
    25.6 KB · Visningar: 749
visa=råd

Hur ska vi kunna ge dig råd när vi inte bet vad som gått fel? Visa några bilder så får du garanterat råd om vad du kunde gjort. Det går alldeles utmärkt att fota konserter med relativt ljussvag optik bara man vet hur man ska göra det.

Jo...jag antar att jag vet. Hade samma glugg för ca ett halvår sedan och fick till bra bilder (läs: okej bilder). Men igår var det något annat. Kan lägga upp några bilder när jag kan, men alltså; det är det klassiska: Jag är inte jättestabil och slutartiden funkar kasst med frihand, rörelse på scen och dåligt ljus. Sant och jobbigt.

/Fredrik

Glöm inte att skärpa inte är allt. Men rock/musikfoto är känslan viktig.
Det här är långt ifrån den skarpaste bilden jag tog på One Hour Hell i Södertälje för några dagar sen. Men det är en av dom jag fastnade mest för ändå.
Bara man lär sig var ens utrustning har för begränsningar och sen utnyttjar det till sin fördel så går det att ta bra bilder med vilken kamera/objektiv som helst.
Kör hårt!

Bilagor

• onehourhell.jpg
    onehourhell.jpg
    45.8 KB · Visningar: 682
Snart på nätet...

Sitter och pillar vidare med bilderna i Lightroom nu och märker att kontrast samt ändrade ljusnivåer gör mkt för känslan. Antar att min "besvikelse" är hur bilderna blev direkt ur kameran. Men sen går det inte att frångå: Inte en enda bild är skarp i den bemärkelse som ordet betyder. Men jag har korrigerat lite bilder och även (dumt nog?) innan dess brusreducerat i Ninja. Fick till ett konstigt arbetsflöde. Nåja...

Bilderna ligger på: http://web.comhem.se/spacedebree/rix

Ha en bra kväll - och ja, naturligtvis är tips välkomna... =)

/Fredrik

Märkte för övrigt att kameran såklart lurades av den mörka bakgrunden och att jag fick mörka ner de mörka partierna i bilderna rätt rejält alltså...

Tips om det?

/Fredrik

Re: Snart på nätet...

nifo skrev:
Sitter och pillar vidare med bilderna i Lightroom nu och märker att kontrast samt ändrade ljusnivåer gör mkt för känslan. Antar att min "besvikelse" är hur bilderna blev direkt ur kameran. Men sen går det inte att frångå: Inte en enda bild är skarp i den bemärkelse som ordet betyder. Men jag har korrigerat lite bilder och även (dumt nog?) innan dess brusreducerat i Ninja. Fick till ett konstigt arbetsflöde. Nåja...

Bilderna ligger på: http://web.comhem.se/spacedebree/rix

Ha en bra kväll - och ja, naturligtvis är tips välkomna... =)

/Fredrik

Vilken sk*tsnack om att det var dåliga bilder.. :) var bara ett trick så vi skulle kolla på dina kanonbilder.

hehe.. tycker du lyckats jävligt bra.
kupp..

edit: satan va bengtzing är "hot" ;)

Jag tycker nog att du ska vara ganska nöjd. Vid konsertfoto kan man inte räkna med att 100% av bilderna ska vara användbara...snarare kanske 10%...och du har ju faktiskt några bilder som ser riktigt skarpa ut med tanke på omständigheterna.

Lite rörelseoskärpa på händer etc livar bara upp och gör så att det inte ser ut som vaxdockor utan riktiga artister på en riktig konsert.

Var är dom dåliga bilderna, dom som du inte var nöjd med, dom som du ville att vi skulle hjälpa dig att undvika?

Intressant och se att du redan tagit bilderna till nästa års RIX FM Festival !
(det står 2008 på sidan... häpp !)

Fredrik! Jag hoppas du skojjade med oss. Blir nästan lack på dej att jag överhuvudtaget brytt mig att läsa tråden om dina så dåliga bilder att du knappt ville visa upp dem. Det flesta håller ju i det visade formatet väldigt hög kvalitet.
Hela tråden känns nu löjligt omotiverad.

/jer.

PS. Men grattis till lyckade bilder. Ds.

Låt mig säga såhär. Jag har tagit bort *enorma* mängder med bilder. De som är upplagda har jag justerat ljuset på, nivåerna, kontrasten, ibland färgerna, och sist men inte minst (även om det var först) så har jag tagit bort brus.

Som jag sade, jag kanske mest är besviken över att inte bilderna blev bättre "ur kameran", men jag måste nog lära mig ljusmätning osv betydligt mer tror jag.

Sen vette sjutton om jag ska köra på normalinstälningarna i kameran, men å andra sidan...kör man råformat (vilket jag gjorde mot slutet av konserten, körde jpeg innan....fråga inte varför).

Tar gärna mer input! Vill lära mig mycket mer...jag är inte nöjd egentligen, även om nu bilderna såg betydligt bättre ut efter det och min första chock lagt sig... =)

/Fredrik

Nej...det var absolut inget trix för att få er att titta (men det var nog ett skämt, va?). Jag är inte nöjd, men säger ni att de är okej, så får jag väl tro er. Men jag vill bli mycket mycket bättre, och lära mig mer - så jag slipper efterbehandla så mycket som jag nu fått göra. Men visst, hade gärna sluppit iso 1600, men med den gluggen har man inte något val. Jobbigt att "hänga på gränsen" till vad utrustningen pallar. Men är man fattig fritidsledarestudent så... =P

Ha en bra kväll!

/Fredrik

ANNONS