Annons

Fota Winnerbäck konsert, problem med att ta in kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Om ngra veckor, så kommer Winnerbäck till stan...

Vill väldigt gärna ha med mig kameran.

På biljetten står det dock att kameror får ej medtagas. Så på så sätt fattar man att det e förbjudet.
Kompaktkameror brukar dom ofta se genom fingrarna gällande, men det e ingen sådan jag tänker lsäpa med mig direkt...


DOCK, så har winnerbäck haft (eller om han fortfarande har) ett fotoarkiv på sin hemsida med bilder tagna av just fans. Detta borgar för att han själv tillåter att man tar bilder på honom.

Har även läst en del trådar här just ang detta tidgare, o att folk fått fota på hans konserter.
Men trådarna är rätt gamla, o saker förändras.

har försökt ringa United stage som står bakom det hela, men lyckas f*n inte få tag i den ansvarige. Oavsett när o hur jag ringer är personen ute. O tiden tickar på...

Bästa vore såklart om jag fick tag på personen så jag får det svart på vitt vad som gäller.

men en del härifrån har tydligen tidgare fått tillstånd att fota winnerbäck från den ansvarige.



Nåja vet ngn mer om detta får dom gärna svara =)


Men den adra frågan, som är mist lika viktig. är hur winnerbäcks konserter brukar se ut rätt ljusmässigt?

har fotat en del konserter innan, så erfarenhet har jag.
Det jag är nyfiken på är om han brukar köra den mörka dystra stilen med svag belysning, eller om han är en sån som gillar att synas på scenen, o därmed har mycket belysning?
Tänker vad man ska släpa med sig helt enkelt.

Försöker helst undvika blixt, dels av respekt till artisten, samt att den e otymplig att dra runt med. Stor Metz på ledtal 54. Visst fan skulle man få bilder med hjälp av den, men säkelrigen en gitarr i huvvet från ngn på scenen också ;P
Men är det jekligt mörkt kanske den tyvärr behövs.

Tips, råd o erfarenheter?

/Tobbe
 
faxa eller maila arrangören och be om ackreditering.

om bilderna ska användas till något som arrangören gillar (tex reportage i lokaltidning) så ökar ju sannolikheten att du får ackreditering.
 
Sådär.

Nu har jag fått svar från ansvarige. Det är tydligen under den här turnen tillåtet med kamera. "Bara det inte är en filmkamera".

Dock återstår frågan.

Ngn som har erfarenheter av ljuset just på winnerbäcks konserter?

En del artister har det så mörkt så man knappt ens ser dom på scenen, medans andra brukar ha det rejält upplyst.
Kan vara trevligt o veta ungefär vad man har o vänta sig.

/Tobbe
 
Jag var på Winnerbäcks konsert igår. Han kör mycket med ljus som kommer bakifrån och lyser ut mot publikhavet. Ger många schysta effekter faktiskt. Och gud va blixtar som smattrade från kompaktkameror. Ingen som tänkte på att blixten knappt räcker 5 meter men att dom sitter 15 meter ifrån.

Såg dock ingen med "riktig" kamera men rätt mycket ljus och mycket bakifrån som sagt. Mycket rött o blått ljus vare också.
 
här är en taskig bild från igår. Så där såg det ut rätt ofta.

(risig bild dock)
 

Bilagor

  • dsc00888 (kopia).jpg
    dsc00888 (kopia).jpg
    29 KB · Visningar: 1,284
Sådär, konserten avklarad!

Hade mailkontakt med hans agent veckan innan ang fotografering.
Fick av henne klartecken att det var OK med systemkamera, vilket dock ej platsansvarig samt vakter tyckte.
Av ren instinkt hade jag skrivit ut hennes godkännande o hade med mig dit. Vilket gjorde att ansvarig på plats släppte in mig med kameran.

Var så vitt jag såg den enda där inne förutom pressen med systemkamera.

Var inte lätt att fota. Stundtals väldigt mörkt, o stundtals väldigt mycket ljus som kom bakifrån scenen.

Fick till en del förhållandesvis bra bilder.
Dock ger jag mig inte ut på konsert igen utan ett mer ljusstarkt objektiv.

Nedan följer de bilder som duger att visas upp.

http://hem.bredband.net/tobbe76/winnerback/1.jpg
http://hem.bredband.net/tobbe76/winnerback/2.jpg
http://hem.bredband.net/tobbe76/winnerback/3.jpg
http://hem.bredband.net/tobbe76/winnerback/4.jpg
http://hem.bredband.net/tobbe76/winnerback/5.jpg
http://hem.bredband.net/tobbe76/winnerback/6.jpg

/Tobbe
 
Tycker du fick rätt bra bilder. När ljuset kom bakifrån så blir det ju en cool motljuseffekt som nästan ger en liten slöjkänsla över bilden.
 
Jan:

Konserten var klart sevärd.
Dock lite avslagen i början. Lasse kom inte igång riktigt förräns sista timmen kändes det som.
Riktigt lång var den också, lite över 2timmar, bra valuta för pengarna =)

Mycket folk o bra stämmning.
Dock inte det skrik o skrän som man är van med på den här typen av konserter. Allmänt lugnt typ. Mycket äldre människor. Såg en gubbe i kön ut som såg ut o vara över 70 iaf. Kul att se att även såna hittar ut =)

I övrigt så var det väldigt bra. En bra blandning av gammalt o nytt. Dock i min smak, lite väl lugnt tempo.
Han har gjort bra många lite snabbare låtar, som jag gärnade hade sett fått vara med.

/Tobbe
 
Jag var ju på Konserten i Uppsala och där var lasse igång från början och fansen nere på parkett skrek som fan när varje låt startade.

Så det kanske var bättre drag där för där vare lite allsång och allmänt kul.
 
Tyvär funkar inte länkarna längre till dina winnerbäck bilder :( , får upp hederliga 404 error
 
kenneth bilder funkar hur bra som helst, det är thorbjörns (tobbe.t) bilder som inte funkar, var inte så precis såg jag i min formulering, om vems bilder det gällde.
 
Tobbe.T skrev:
Om ngra veckor, så kommer Winnerbäck till stan...

Vill väldigt gärna ha med mig kameran.

På biljetten står det dock att kameror får ej medtagas. Så på så sätt fattar man att det e förbjudet.
Kompaktkameror brukar dom ofta se genom fingrarna gällande, men det e ingen sådan jag tänker lsäpa med mig direkt...


DOCK, så har winnerbäck haft (eller om han fortfarande har) ett fotoarkiv på sin hemsida med bilder tagna av just fans. Detta borgar för att han själv tillåter att man tar bilder på honom.

Har även läst en del trådar här just ang detta tidgare, o att folk fått fota på hans konserter.
Men trådarna är rätt gamla, o saker förändras.

har försökt ringa United stage som står bakom det hela, men lyckas f*n inte få tag i den ansvarige. Oavsett när o hur jag ringer är personen ute. O tiden tickar på...

Bästa vore såklart om jag fick tag på personen så jag får det svart på vitt vad som gäller.

men en del härifrån har tydligen tidgare fått tillstånd att fota winnerbäck från den ansvarige.



Nåja vet ngn mer om detta får dom gärna svara =)


Men den adra frågan, som är mist lika viktig. är hur winnerbäcks konserter brukar se ut rätt ljusmässigt?

har fotat en del konserter innan, så erfarenhet har jag.
Det jag är nyfiken på är om han brukar köra den mörka dystra stilen med svag belysning, eller om han är en sån som gillar att synas på scenen, o därmed har mycket belysning?
Tänker vad man ska släpa med sig helt enkelt.

Försöker helst undvika blixt, dels av respekt till artisten, samt att den e otymplig att dra runt med. Stor Metz på ledtal 54. Visst fan skulle man få bilder med hjälp av den, men säkelrigen en gitarr i huvvet från ngn på scenen också ;P
Men är det jekligt mörkt kanske den tyvärr behövs.

Tips, råd o erfarenheter?

/Tobbe

Nu har du redan varit där och allt verkar löst sig. men det står på Winnerbäcks sida att det är okej att använda systemkamera.
http://www.winnerback.se/?sid=article&pid=read&id=9965

//Fredde
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.