Annons

Fota vintertid? Skadligt för kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)
Risken att den ska skadas av kyla är i princip obefintlig. Däremot finns det (iaf rent teoretiskt) en liten risk att nerkyld elektronik inte alltid funkar exakt som den ska och att bilderna därför inte blir helt perfekta. Jag har dock aldrig hört talas om att någon upplevt sådana fenomen.

Det största problemet med sträng kyla är nog att batteriet får sämre kapacitet och alltså tar slut fortare. Har du ett extrabatteri med dig, så förvara det inte i kameraväskan utan i en varm innerficka.
 
Inga problem alls. Kameran tål troligtvis mer minusgrader än vad du gör. var dock försiktig när du tar in kameran igen. Jag brukar ta ut minneskortet och stoppa ner kameran i fotoväskan innan jag går in genom dörren. sedan får kameran stå vid dörren med stängd dragkedja på väskan i några timmar och värma upp sig i lugn takt så slipper man kondens på kameran. Minneskortet tog jag ut för att jag skall kunna bearbeta bilderna direkt.

Vill du ha mer svar så sök i forumet, finns några hundra liknande frågor...
 
Finns de som stoppar kameran i en plastpåse som man sedan försluter när man tar in kameran i värmen. Allt för att undvika kondens på och i kameran.

Själv kör jag med Kalles metod. Tar ur minneskortet innan jag går in och låter kameran vara kvar i ryggsäcken för långsam upptining.

/Gunnar
 
Kameran är till för att användas så kör på!

Jag har fotat med många olika modeller utomhus i stark kyla och ibland på längre turer i fjällen (både film och digitalt) och har aldrig haft några problem annat än att batterierna kan dra ut lite snabbare men då är det bara att ta fram en FM2-a eller annan manuell kamera, stoppa in en film och köra vidare!

Nä - utoch fota!
Jon
 
Jag hade en Nikon D80 som uppförde sig bättre i -20 än i +grader vid nattfoto, vid stark kyla fick jag nämligen ingen "ampglow" som jag fick vid +gr. för att sensorn blev varm.
 
Fota allt vad du orkar, inga problem med kyla så länge det inte är fukt inblandat. Jag har fotat massor utomhus på vintern i Jämtland och det är sällan problem. De gånger kameran hakat upp sig är när det kommit in lite fukt som kan ha frusit. Det enda som behövs dessa gånger är lite torktid så har det löst sig.

Jag har läst om alla möjliga varianter med kameraväskor utomhus, minneskort utplockade, kamerahus i platspåsar, lämna kamerahus utomhus, vakumförpackning av kamerahus, ta av objektiv mm för att kameran ska klara av att tas in en vinterdag. Jag har aldrig haft tid att göra något av detta och har dragit kamerna in och ut otaliga gånger. Trots det har jag aldrig haft bekymmer som varit relaterade till just det. Jag säger inte att man ska undvika försiktighetsåtgärder, jag kan ha haft ren tur. Man jag vill ändå redovisa faktum. Det värsta jag varit med om när kameran åker in och ut är att det blir kondens på linsen på objektivet.

Jag har haft fyra olika digitala modeller av Nikon (D70,D1X,D200,D300) och ingen har varit besvärad av kyla. Däremot är det mer bekymmer när temperaturen närmar sig nollan. Flera gånger har jag haft kameran i en midjeväska i snöblandad nederbörd vilket har inneburit att jag i princip har hällt vatten ur väskan. Då har huset behövt torka för att piggna till. Jag har också stått en skidtävling i regn och inte kunnat flytta på mig ... då klagade kameran och la ned pga vatten. Det var ändå ett vädertätat hus (D1X).

Fota i kyla är farligare för fingrarna än för kameran ... kör hårt!
 
Svårigheten med kombinationen D40+kyla är att den är för liten för att hantera med tjocka tumvantar. Annars går det bra. Jag låter den ligga i kameraväskan för upptining ibland, men oftast inte.
 
Vad är vitsen med att ta ur minneskortet? Jag tycker att det låter mer logiskt att låta minneskortet sitta kvar i kameran när man låter kameran sakta värmas upp i sin väska efter att man tagit in den från kylan. Tar man ur minneskortet fins ju risken att om det är kallt så får man kondens i detta vilket kan vara skadligt.
 
Vad är vitsen med att ta ur minneskortet? Jag tycker att det låter mer logiskt att låta minneskortet sitta kvar i kameran när man låter kameran sakta värmas upp i sin väska efter att man tagit in den från kylan. Tar man ur minneskortet fins ju risken att om det är kallt så får man kondens i detta vilket kan vara skadligt.

Anledningen är väl att man kanske vill komma åt bilderna nästan direkt! Behövs inte det så kan självklart minneskortet sitta kvar tills hela kameran tinat.

Tar man ur minneskortet innan man går in i värmen så bör man även lägga minneskortet i en egen liten plastpåse medans det värms upp, men den uppvärmningen går ju fort!

Mvh!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.