Advertisement

Annons

Fota utan sökare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mina arbetskamrater skrattar var gg jag lyfter jobbets digitala kompakt till ögat utan att det finns ngn sökare.

Det är bland annat en vanesak.

Enligt svenska Pentax är capriset för Optio WP 3500:- vilket borde innebära runt 3000:- hos postorderfirmorna.
Men egentligen är det synpunkter på att kameran saknar sökare jag jagar. Vilka nackdelar finns det att en kamera saknar trad. sökare??

Drar mera ström, sämre vid starkt ljus, sämre vid mörkerfoto, du får sämre stöd när du fotar med skärmen (vid normalfoto)

BengA skrev:
Vilka nackdelar finns det att en kamera saknar trad. sökare??
Små detaljer syns inte på LCDn och saker som rör sig snabbt kan också vara lite svåra att se.

Jag har använt en Canon G2 och med den använde jag i princip alltid LCDn eftersom den optiska sökaren dels var liten, dels inte stämde särskilt bra med hur bilden blev beskärningsmässigt.

Enda tillfällen jag inte använt LCDn var en gång när jag hade snöspår på avstånd som var omöjliga att se och när jag velat spara batteri. En enorm skillnad i batteriförbrukning med G2:an.

En stor nackdel är att de är svårt att hålla kamran stadigt då du måste hålla upp den så högt vilket kan resultera i skakningsoskärpa och lutande bilder.

Erik99

Själv saknar jag sökare när det är daligt ljus eller mörkt och jag behöver blixt. Ser da ingenting i displayen. Har upplevt det i skidbacken med dalig sikt oxa.
/Conny

Nu har jag köpt en Optio WP. Efter priskoll på Pricerunner blev det hos NetOnNet i Ullared för 2590:-. När vi ändå var i Ullared blev det ett besök på det stora varuhuset. Där fanns kameran för 2499:-.
Sensmoral: Koll på Internet säger inte allt.
/Bengt

Jag har aldrig använt genomsiktssökare när jag har fotograferat med digitalkompakter, av samma skäl som Anders. Om man inte fotograferar supersnabba skeenden skulle jag inte låta sökarens vara aller icke vara vara utslagsgivande.

Jag använder den optiska sökaren till minst 90% när jag använder digitalkompakter. Man håller kameran betydligt stadigare och rakare då. Jag skulle aldrig köpa en kompaktkamera utan optiskt sökare.

Sökarna i de små digitalkompakterna brukar vara så små och visa så lite av bilden (runt 80-85% är vanligt) att jag föredrar skärmen. Enda nackdelen med skärmen är att den drar batterier och just batterilivslängden brukar inte vara en hit i digitalkompakter... Men visst känns det mer naturligt med en riktig sökare!

Hälsningar
/* Roland

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar