Annons

Fota under kvällstid

Produkter
(logga in för att koppla)
Stativ, lågt iso, fjärrutlösare och spegeluppfällning.
Ta bort alla eventuella filter du har på objektivet.
 
Stadigt stativ, iso 200. Ställ kameran på bländarförval och kanske bländare f/5.6-8 till att börja med, beroende på objektiv och självklart komposition. Ställ in exponeringskompensationen på kanske -1, kanske mer, ljusmätaren luras ofta att exponera för ljust på kvällen. D.v.s. vi vill ju ha mörka bilder, så det syns att det är kväll, altså måste vi minuskompensera en aning. Du har ju en digital kamera, så prova att utgå från det jag har skrivit ovan, men självklart måste du ju anpassa inställningarna till rådande situation.
 
Stativ, lågt iso, fjärrutlösare och spegeluppfällning.
Ta bort alla eventuella filter du har på objektivet.

Du var dels snabbare och glömde dessutom inte bort att nämna fjärrutlösare och spegeluppfällning och att ta av filter :D

Mycket bra påpekanden, även ett UV-filter av bra kvalitet kan ge mycket tråkiga gröna reflexer på nattbilder!

Kom på en till grej! Vitbalans på "dagsljus", kör man auto white balance så brukar den vitbalansera bort lite väl mycket. T.ex. blir "blå timmen" inte speciellt blå om man plåtar med AW. Det är också stor risk att den reagerar på färgat ljus från lampor och liknande och gör konstigheter.
 
Senast ändrad:
Va! Ta bort filter? Tycker inte jag! Varför? I skymingen med vackra moln kan man gott ha ett avtonat gråfilter och till och med ett UV-filter på för
att utjämna kontrasterna och lyfta fram molnformationer.
Kolla att lins och filter är verkligen är helt rena, minsta fläck syns på den färdiga bilden i svagt (mot)ljus.

Fota helst i RAW. Använd HDR-teknik.
Testa även att konvertera till svartvitt...
 
Va! Ta bort filter? Tycker inte jag! Varför? I skymingen med vackra moln kan man gott ha ett avtonat gråfilter och till och med ett UV-filter på för
att utjämna kontrasterna och lyfta fram molnformationer.
Kolla att lins och filter är verkligen är helt rena, minsta fläck syns på den färdiga bilden i svagt (mot)ljus.

Fota helst i RAW. Använd HDR-teknik.
Testa även att konvertera till svartvitt...

Ett UV-filter gör oftast mer skada än nytta på kvällen. Det har nyligen varit upp flera trådar med "mystiska fläckar" som har visat sig bero på UV-filter.
Ett UV-filter gör för övrigt ingen skillnad i bilderna, det jämnar inte ut några kontraster, det blockerar osynligt UV-ljus, något som är tämligen onödigt idag eftersom glaset i optiken i sig oftast blockerar UV-ljus.
 
tack för era kommentarer, ska försöka minnas
utan filter och vitbalans på dagsljus + stativ. + exponera ner!

använder tamron 17-50 2.8
sigma 70-200 2.8
tamron 90 2.8
nikorr 50 1.8

kanske, 17-50 bäst att fota kvällsbilder???
 
Fasta objektiv har färre linser, därmed färre glasytor som riskerar att orsaka reflexer, så generellt sett är fasta objektiv att föredra. Men du lär vilja ha betydligt mer vidvinkel än din 50'a ger dig, så 17-50'an blir nog bra!
 
Javisst fan, UV-filter behövs inte på kvällen och knappt på dan om man kan skydda linsen med andrat typer av filter. Jag skrev fel. Menade att man kan köra med polfilter. Det tycker jag gör nytta. Fotar mycke kustbilder i skymning.
 
Om det blir långa tider är det inte så petigt med spegeluppfällning tycker jag. Den skakningen är försumbar i förhålllande till exponeringstiden. Då tycker jag det är körigare med markskakningar, dvs folk som klampar förbi eller lastbilar, tåg och h-vete. Eller rent av eget klampande. Man skall stå still och nästan hålla andan. Tungt stativ verkar kvitta om man står på en tex en bro med tung trafik.

Fast jag brukar använda timerutlösning med spegeluppfällning ändå, så kamera och stativ hinner svaja klart innan exponeringen börjar. (jag har ingen fjärrkontroll)

Jag skulle köra på automatiskt vitbalans då jag tycker den återger elektriskt blandljus om natten rätt bra. Det förslaget ges även i nån av Fototidningarna som är ute nu som har en kompaktkameraskola just nu. Om jag fattade det rätt är det konstnärligt stadsljus som skall fotas. I linköping drog de igång novemberljuset i stan nyss.

Ta med reservbatterier om du kan. Verkar som det drar mycket batterier att ha långa exponeringstider och kyligt väder. En kaffetermos likaså, värmer gott i kylan. En tältpall är skönt att sitta på. Ha tålamod med folk som passerar framför kameran då inte fattar att du håller på att ta en bild fast du inte tittar i hålet (folk brukar inte fastna ändå).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.