Annons

Fota tranor i gömsle - nån mer som bokat in sig för 2007?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Som rubriken säger - nån mer som ska till Hornborgasjön nu i vår och sitta i en trälåda i 15 timmar? :)

Själv är jag inbokad i gömsle nr 1 den 8 april. Första gången för min del, så det ska bli himla spännnande?

Ni som är lite mer erfarna; klarar man sig med ett 70-200 (på 30D) eller behövs det längre gluggar? Kan eventuellt låna en 70-200/2.8 och en 1.4x eller 2x converter.
 
Jag har aldrig fått chansen att vara där men min vän har berättat om sitt äventyr.
Han sa att han kom så nära att man nästan kunde räcka ut handen och röra vid tranorna -så din 70-200mm optik borde absolut räcka.
Men han har också berättat om att han satt ute som tonåring och fotade UFO:n... Så ta dina teleconvertes för säkerhets skull.
 
Hej, jag blev lite nyfiken på hur det funkar med gömslen runt hornborgasjön. Om nån som varit i ett ville berätta lite om hur det är blir jag glad! Vad kostar det, hur ser det ut, var gör man sina behov osv....

MVH Mikael
 
Hej

Har själv suttit i gömsle 1 (det bästa enligt mig) och visst kommer man väldigt nära fåglarna.

Oftast kommer de väldigt nära när maten som är placerad längre från gömslena börjar ta slut. Enligt min erfarenhet är det ungefär mitt på dagen när ljuset kanske inte är idealiskt för foto.

En annan fördel med längre brännvidd är att du lättare kan isolera enskilda individer i den stora massan, plus att skärpedjupet blir kortare vilket också hjälper till att "dölja" fåglar i bakgrunden.

Men visst klarar man sig med 70-200 även om möjligheten att komma lite närmare i morgonljuset kan vara trevligt också:)

Lycka till!
 
OK, nu drar jag upp mot Hornborga. Ska ligga i gömsle 1 imorgon. Har grymt höga förhoppningar och grymt många kameror med mig :D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.