Annons

Fota tjäder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nick74

Aktiv medlem
Skulle vilja fota tjäderspel men vet ej när dom är som mest aktiva, hur skygga dom är och hur jag ska gåtillväga?

Jag är inte expert, men ett sätt är att köra runt och leta på platser där man vet att det brukar finnas tjäder och lyssna efter spelet. Sandig mark med mycket bärris. Eller fråga runt. När du vet var de är bygger du med markägarens tillstånd ett gömsle innan säsongen börjar. När det är säsong för tjäderspel tar du dig ut tidigt, tidigt, innan gryningen och innan spelat och stannar kvar tills mörkret fallit och spelet är över.

/Pontus

Pongu skrev:
Jag är inte expert, men ett sätt är att köra runt och leta på platser där man vet att det brukar finnas tjäder och lyssna efter spelet. Sandig mark med mycket bärris. Eller fråga runt. När du vet var de är bygger du med markägarens tillstånd ett gömsle innan säsongen börjar. När det är säsong för tjäderspel tar du dig ut tidigt, tidigt, innan gryningen och innan spelat och stannar kvar tills mörkret fallit och spelet är över.

/Pontus

Tillägg till ovanstående...
Man bör traska ut till gömslet redan kvällen innan, då tjädrarna anländer till spelplatsen redan på kvällen för att ta nattkvist i närliggande trän. Det innebär att man kan skrämma iväg dom redan innan spelet börjar, om man traskar ut tidigt, tidigt innan gryningen...

/Oscar

Pongu skrev:

/Pontus

Ytterligare ett tillägg: Det finns ingen anledning att sitta kvar i gömslet hela dagen. När tjädrarna har spelat klart, dvs nån gång på förmiddagen drar de iväg och då är det fritt fram att lämna gömslet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar