ANNONS
Annons

Fota tjäder och orre i Gbg-trakten

Produkter
(logga in för att koppla)

mrelbe

Avslutat medlemskap
Jag skriver för en släktings vägnar från Tyskland som kommer hit om någon vecka och är intresserad av att fotografera tjäder och orre.

Själv kan jag mindre än ingenting om fåglar och undrar därför om någon vänlig själ kan ge mig lite info om ifall det finns tjäder och/eller orre i närheten av Göteborg och var i så fall?

Mannen ifråga är naturmänniska till yrket kan tilläggas, skogsvaktare och jägmästare, men bössan är denna gång utbytt mot andra canoner.

Tacksam för svar!

Att fota tjäder och orre kräver stora kunskaper om fåglarnas vanor och beteende. Det är inte bara att klampa in i en spelplats och tro att man kan plåta där. Mycket planering ligger oftast bakom fotoplatser på spelplatser och ett fast gömsle är nödvändigt. Speciellt tjäder är en mycket känslig art som inte får störas under denna period.

Här kan man hyra in sig i gömslen:

http://www.vastsverige.se/templates/product____12578.aspx?prodId=62498

// Daniel

Ännu bättre - jag kollade in sidan och har skickat en Google-översättning till Tyskland.

Det här låter faktiskt som en väldigt bra idé.

Tack för tipset!

Jag vet inte om rakkelhanarna är kvar uppe på halleberg (uggledalen)
Men det kunde ju vara ett exotiskt fotomål. De är inte folkskygga och lätta att fotografera. Vi har varit där uppe flertalet gånger och varje gång så har vi sett dem.

Rackelhanen är ju en hybrid mellan tjäder och orre så då får man ju två flugor i en smäll :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar