Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota till digital fotoram.

Produkter
(logga in för att koppla)

Joel.S

Aktiv medlem
Jag såg ett klipp på nätet, kanske Youtube. Där dom plåtar med någon kamera kommer ej ihåg märke. Men dom har iaf en liten digital fotoram kopplat till kameran och bilderna visas direkt på denna skärm. Någon som vet klippet? Eller som kan ge mer info? Vore hemskt praktiskt att ha i studion. Ja, jag har en bärbar med. Men en platt liten ram vore avsevärt smidigare för att kunna se bilderna lite vettigare.

Vissa (många? alla?) ramar har ju USB-ingång till vilken man kan koppla ett vanligt USB-minne. Vet inte om det då även går att koppla en kamera till ramen via kamerans USB-anslutning, och ha den inställd som massminne? Har aldrig testat själv...

Vissa (många? alla?) ramar har ju USB-ingång till vilken man kan koppla ett vanligt USB-minne. Vet inte om det då även går att koppla en kamera till ramen via kamerans USB-anslutning, och ha den inställd som massminne? Har aldrig testat själv...

Jo, det borde ju egentligen fungera....

Har kameran videoutgång kan du koppla vilken tv/video skärm du vill till den och få preview bilden som brukar visas på kamerans skärm direkt på den.

Jag har en 10" monitor som jag kan köra på 12V med mig i fält ibland när jag makrofotograferar och det är svårt att se kamerans skärm. Då kan jag se histogram beskärning exponeringsdara etc

Vanlig USB 2.0 och HDMI finns iaf (Nikon D700).

Ja, en 8-10" är ju lagom och ha med mest för att kolla ljuset etc.

Jag har en 10" monitor som jag kan köra på 12V med mig i fält ibland när jag makrofotograferar och det är svårt att se kamerans skärm. Då kan jag se histogram beskärning exponeringsdara etc

Vad är det för märke/modell?

Jag har kollat runt lite och har hittills bara hittat "Marshall Electronics V-LCD70P-HDMI 7 Inch Camera-Top Monitor" som är en pro-monitor och som kostar därefter. Även om jag väldigt gärna skulle ha något sådant så kunde det vara trevligt om man kunde hitta ett billigare alternativ.

Hittade även denna sida som var intressant.

www.davidbicho.com

Senast ändrad:
Min är en 4/3 variant som har vanlig composit vieo ingång så inget HDMI eller liknande. Står inte ens vad det är får fabrikat eller modell på den. Men den är ursprungligen tänkt att användas i POS-system (Point of Sales) dvs i butiker och liknande.

Har ju 5D ej mk2...

Har kameran videoutgång kan du koppla vilken tv/video skärm du vill till den och få preview bilden som brukar visas på kamerans skärm direkt på den.

Jag får det inte ens att funka på min vanliga tv med video sladden. Kanske gör jag något fel? Testade med USB anslutning på en fotoram men det funkade inget vidare. Har kikat runt på ramar med Video ingång men inte hittat nått.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar