Annons

Fota temat "yta"

Produkter
(logga in för att koppla)

Tuana

Medlem
Hej!

Jag har fått ett foto uppgift som är man ska fota temat "yta". Det fösta man tänker på är vattenyta men det är riktig uttjatad motiv.

Har ni några tips och idéer hur man kunde få in yta på något annat vis?
 
Verkligheten består av ytor - luft och ytor.
Om du skär i något öppnar sig en snittyta.
Med kameran kan du reducera flera ytor till en yta.

Allt handlar om perspektiv och utsnitt.
 
Norstedts stora svenska ordbok
yt|a subst. -an -or
1 yttersta skikt av ngt som begränsar föremålet etc. mot omgivningen 〈SYN utsida〉 ytbehandling; ytved; stekyta; vattenyta; skrovlig ~; brunknaprig på ~n; flyta upp till ~n
□ äv. överfört hat bakom en leende ~; hans framställning snuddar endast vid ~n av problemet
2 storlek som kan mätas i längd och bredd men ej i djup el. tjocklek 〈SYN area〉 ytvidd; segelyta; tomtyta; en ~ av sju hektar; höghus sparar ~
□ äv. om visst mätbart område skapa fria -or; försvara landets gränser och ~
3 (tänkt) område som kan anses ha längd och bredd men sakna tjocklek 〈jfr 1 plan 1〉

Norstedts svenska synonymordbok
yta
1 ’fält’; ytinnehåll, (yt)storlek, utrymme. area, areal, område, (jord)grund, (vatten)spegel, (vatten)bryn, (segel)massa; skär(yta), (sår)snitt; ytlager, ytskikt, ytterskikt, finish, utsida, yttersida, hölja, exteriör
2 ’skal’, (yttre) ’polityr’, yttre haˈbitus, ’fasad’; [ytan] det som syns utåt, det yttre, ’skenet’


En yta kan vara en vägg, ett golv, ett papper osv.
En yta kan vara fyrkantig, rektangulär, rund osv.

Fler ex på ytor: ett blad, utsidan på en apelsin. Jorden vi bor på har också en yta. Människans hud är en skyddande yta mot omvärlden.
 
Folk som gömmer sin personlighet bakom en viss klädstil är ju en slags yta. Vad döljer sig bakom, på djupet? Finns det skinheads som hjälper gamla tanter över gatan?
 
På tal om att gömma sej..
Personen ställer en fråga i ett forum och vips, så är medlemskapet vilande... hm...
Vad menas.
 
" äv. överfört hat bakom en leende ~; hans framställning snuddar endast vid ~n av problemet "
Efter att läst det tänkte jag på något i den här stilen.....vet att bilden inte är någon höjdare;) Ideen kanske man skulle kunna jobba vidare på.
 
Hej Alla! förlåt för jag inte har varit närvarande. Har varit bortrest. Men nu fick jag så mycket bra svar. Det Conny Nilsson skicka fick mig tänka på massor av idér tack ska du ha Conny Nilsson! och alla andra. Jag ska fota uppgiften nu i veckan sen lägger jag ut det här igen så får ni kolla om jag har lyckats. Tack igen!
 
tack ska du ha! en bild säger mer än tusen ord! det har du verkligen visat mig med bilden! stort tack!!
 
ne du :) du somnade ett tag ;) Men vad tycker du om bilden? peronligen tycker jag det va för mycket saker i bakgrunden som stör spegelbilden.
 
Bra idé, bra bild, bra modell osv. Håller med dej om de störande momenten i bakgrunden. Försöka hitta en neutral lokal och ställ spegeln där.
MVH:
Gabbe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.