Annons

Fota svetsare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Inget bra tips men en bra bild (inte min egen)
Länk ->
Förutom att jag gillar bilden i sig är den även intressant rent tekniskt. Om man kikar på blänket så har de bakre en grön kant och de främre en röd. Dessa ringar uppkommer på en del objektiv och då oftast de med äldre design utan en massa apo-linser. Snyggt eller inte är upp till en själv.
 
Kamerainställningstips...

Jo, kan bli en rätt häftig bild men, hur gör man för att slippa "ljusblaffa" rent inställningsmässigt som bäst?
 
Re: Kamerainställningstips...

L8:a skrev:
Jo, kan bli en rätt häftig bild men, hur gör man för att slippa "ljusblaffa" rent inställningsmässigt som bäst?
Bilden som nyss länkades till togs på iso 100 och med en tusendel i slutartid - inte utbränt.
 
Inte mycket teknisk hjälp kanske, men jag tog en bild med timer på mig själv och det var bara att trycka och se glad ut. Hittar inte just den bilden och kan därför inte se vilka inställningar jag hade. Skall fortsätta leta. Lycka till!
 
Om du kör spegelreflex är det väl bäst att ha svetsskärm för dina ögons skull?
 
Ett självporträtt. Mitt mål var att fånga omgivningen på det sätt som en svetsare ser den genom hjälmen när lågan är tänd. Men eftersom jag gillade bilden blev det sedan lite laborerande med färgerna i GIMP för att bilden skulle bli snyggare. Verkligheten är oftast mer grönskimmrande, lite beroende på typ av glas i hjälmen.

ISO100, f8, 1/250. Att fota i RAW rekommenderas starkt. Givetvis både manuellt fokus och manuella inställningar, och seda prova sig fram.
 

Bilagor

  • svetsare_400.jpg
    svetsare_400.jpg
    43 KB · Visningar: 403
det första jag tänkte på också, akta ögonen, mycket ljus vid svetsning...

Japp.. gjort det där.. hade ont i ögonen i två dagar.. Min far tyckte att jag var lite dum i huvudet.. (han svetsar..) men fick i alla fall till några bra bilder. En ligger här på Fotosidan.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1298551.htm?set=mp
Det råd jag kan ge är väl att använda svetsglasögon själv eller inte titta in i sökaren när personen svetsar.. vilket jag gjorde.
 
Filter att rekommendera om man ska vara i närheten då man inte vill ha en svetsloppa på frontlinsen.

Själv använde jag ett vanligt skylight-filter.. andra använder som det står här ovan ND-filter som är mörkare.
Men allt beror på ljusförhållanden och vilken effekt du vill åstadkomma.. annars är det nog att föredra att hålla sig lite på avstånd både för kamerans och din egen skull..
 
Lite ot:

brände mitt långfinger rejält på en svetsad bit... Att jag aldrig ska lära mig: Järn kan vara över 600 grader varmt när det ej är rött.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.