Annons

Fota svart på vitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Caleyndar

Medlem
Jag ska, när vädret tillåter, åka och fotografera en häst hos en vän. Problemet är att hästen är svart och omgivningen vit (snö). Jag har grubblat över hur jag ska ställa in kameran för att få fram detaljerna hos hästen utan att snön blir överexponerad. Har ni några tips blir jag överlycklig!? EV? ISO?

Jag har en Canon EOS 400D med ett 17-55 2.8 objektiv, ett 70-300 4-5.6 samt extern blixt.

Vänligen Katarina

HDRI-tekniken är väl som klippt och skuren för den situationen.

Jag har inte hållit på med den tekniken, är det inte svårt när du har ett djur som rör sig så snabbt samt att du inte kan använda stativ? Jag måste ha rätt korta slutartider för att hästen skall avbildas skarpt. Om jag skulle prova, hur ska jag göra?

mvh Katarina

Jag hade testat med olika inställningar av exponeringskompensation tills jag fått till det någorlunda. Fotar du i Raw spelar det kanske inte så stor roll vad gäller vitbalansen, men om du enbart fotar i JPEG kan det vara värt att testa lite olika inställningar även där. Blixt kan också hjälpa, men beror såklart helt på hur nära du kommer befinna dig. Så lågt ISO som möjligt utan att slutartiderna blir för långa. Det är mina förslag.

Om det är klart väder kan du ju ljusmäta mot himlen. Mät minst 90 grader från solen. Det brukar funka kanon.

Jag hade testat med olika inställningar av exponeringskompensation tills jag fått till det någorlunda. Fotar du i Raw spelar det kanske inte så stor roll vad gäller vitbalansen, men om du enbart fotar i JPEG kan det vara värt att testa lite olika inställningar även där. Blixt kan också hjälpa, men beror såklart helt på hur nära du kommer befinna dig. Så lågt ISO som möjligt utan att slutartiderna blir för långa. Det är mina förslag.

Tror du jag bör välja 17-55 objektivet för att det är ljusstarkare? Jag tror att jag måste använda rätt korta slutartider, ska jag dra upp EV i stället för att dra upp ISO? Förhoppningsvis är det så ljust ute att jag inte behöver blixten, jag tror att motivet kommer att vara lite för långt bort.

Jag har två stycken svarta hundar som jag experiminterat med. Det är INTE lätt att få det rätt!

Jag kör oftast utsnittsmätning vid såna förhållanden. Ev dra upp exponeringen något. Snön kan bli utfrätt, men man ser i alla fall inte bara en svart klump på bilden. :)

Är det soligt ute är det lättare tycker jag.

Här har jag använt utsnittsmätning. Snön är utfrätt men hunden är fin!
http://i44.photobucket.com/albums/f10/disabsigel/miniIMG_0738.jpg

Som regel är det ju viktigast att själva motivet blir bra, jag är jätteglad att du skrev hur du har gjort! Alla tips tas tacksamt emot. Jag tycker själv det är jättesvårt i allmänhet att fota svarta djur, men detta blir en utmaning för ägaren till hästen vill naturligtvis ha lite fart i bilderna utan att hästen blir varken suddig eller som en svart massa bara. Vi får helt enkelt se hur det går

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar