Annons

Fota svart hund med svarta ögon .....

Produkter
(logga in för att koppla)
Använd mycket ljus, t ex i form av en blixt.

Utan blixt är det mycket viktigt att ljusmäta enbart på hunden.

Mvh
Maverick

fast om man ljusmäter enbart på hunden så kommer bilderna att bli överexponerade. Hunden kommer inte att bli svart, den kommer att bli grå...

Det bästa är att antingen mäta på hunden och underexponera 2 - 2 1/2 steg (Rikligt med alternativexponeringar rekommenderas!) eller att mäta på ett gråkort eller nåt annat som är medelgrått...handflatan t.ex. Eller en apelsin...

Ljussättningen och ljusets karaktär är viktig.
Om du använder blixt så slå den indirekt i tak, vägg eller reflexskärm. Blixten kan även lätta upp ansiktet men då bör övrigt ljus vara dominant. Vid färgbilder så bör de olika ljuskällorna ha samma färgtemperatur, blixt och dagsljus går bra ihop.

I kompositionen så är det svårt att lyckas om man blandar svart och ljusa ytor (vitt) på ett klumpigt sätt. Ljusa ytor är ofta väldigt störande, allra helst om de är utfrätta (överexponerad utan teckning)

Christoffer har skrivit om exponering.

Välj en högkvalitativ film som klarar att separera ut teckningen i den svarta pälsen. Ofta vid svartvitt, blir det bra om man framkallar lite extra och får en lätt förhöjd kontrast. Svarta jyckar har en tendens att bli antingen grå eller sotsvarta på bild.

tackar och bockar!!

Ska tänka på era visdomsord..... :)
Mycket alt.exp.....och så....

Fotar t-max 400 , tillräkligt "högkvalitativ "??

mvh david

Tmax400 är framförallt bra på att teckna ut och separera i de ljusa partierna. Men det borde gå bra även i de mörka partierna om man framkallar ut ordentligt. Risken att de ljusa partierna då blir för täta får man leva med.
Ljussättningen och komposition är viktigare än filmval och framkallning.

(ett exempel du kan titta på är Kickan i mitt album fyrbenta vänner. Traditionell S/V 400 ISO pressad till 800 ISO pga svagt ljus. Kornig men hyfsad i de mörka tonerna)

En "högkvalitativ" film jag brukar använda som tecknar väldigt bra i lågdagrarna är Ilford Pan-F. Vill man ha lite högre känslighet fungerar Ilford HP-5 och Kodak Tri-X bra.

Skulle jag fotografera en svart hund med svarta ögon hade jag nog valt en mörk bakgrund. Då kan man dra upp kontrasten lite utan att de ljusa partierna far iväg.

Ljussättning och skärpa är viktigt. Har man inte skärpa i bilden blir hunden en jämnsvart klump.

Använd inte blixt!
Absolut inget kraftigt direkt ljus.
Ska du ha blixt så är det reflekterad i en vägg eller fond som gäller.
Hundars ögon är uppbyggda med ett ljusreflekterande skikt som ger dig helvita ögon om du smäller på en blixt.
Mycket allmänljus och mät exponeringen på kroppen, alternativexponera något / några steg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar