Annons

Fota studentfirande?

Produkter
(logga in för att koppla)

rajtzing

Aktiv medlem
Jag undrar bara lite om speciella saker att tanka pa vid fotande av studentfirande? kommer antagligen folja personen hela dagen, da mest i dagsljus och sol. Vad blir skillnaden i bilden manuellt vs auto? Ar det battre och "sakrare" att kora pa auto? Sjalv ar jag lite allergisk mot auto och vill forsoka anvanda sa mycket helmanuellt som det gar.. Sa nagra tips eller riktlinjer att folja? iso-tal? Kameran ar for ovrigt en Fuji Finepix s9600.
 
Behåll Autoläger så får du förhoppningsvis några bra bilder under dagen. Manuella inställningar kan man leka med när man har flera av de viktigaste parametrarna under kontroll eller då det inte finns några krav på att det skall bli bilder alls. Jag kör förvisso bara manuellt när jag fotar i studion. Mest för att kameran i auto inte klarar av att synca med studioblixtarna. Men också för att man i manuell läget kan leka med bländarstorlek och på så sätt få intressanta bilder. Det är svårt att göra det utomhus när förutsättningarna i ljuset ändras hela tiden. Auto borde fungera bra för din bilder men ställ ISO manuellt och ändra efterhand som du får solsken eller skugga. Med ISO Auto så får du annars bara mer eller mindre brusiga bilder. Kameran verkar ibland prioritera användade av högre iso istället för större bländare. Men jag föredrar en bild med kort skärpedjup framför en brusig med oskärpa i oändlighet.
 
okej, tackar for det svaret. Lite fordjupning bara: rekomendationer pa ISO mitt pa dagen i solsken? 80-100? Ar det att rekomendera anvandande av blixt nar man tar allmanna mottagningsbilder eller "vimmel" for att latta upp skuggor osv? OM man skulle ta manuellt, nagra tips pa blandarstorlek/shutter?

Tack!
 
Så lågt ISO som möjligt i alla lägen är väl en bra regel. 100 eller 200 beroende kameramodell. Upplättningsblixt med Bouncer funkar bra både utomhus och inomhus. Inomhus är det bäst att slå blixten mot taket eller mot en vägg för att slippa alltför hårda skuggor. Ju större bländare man har desto kortare blir skärpedjupet. Det ser ibland snyggt ut när man kan "lyfta fram" objektet och göra bakgrunden och allt annat ovidkommande lite suddigt. Testa så får du se. Det krävs dock ett objektiv med bländare 2,8 eller större för att ge mycket effekt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.