Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
fota stjärnor
- Trådstartare imilia
- Start datum
skogsbaronen
Aktiv medlem
På natten naturligtvis. Kan inte du ser stjärnorna kan inte heller kameran göra det.
Det finns heller inget som heter "för mörkt". Det handlar bara om att ta in tillräckligt med ljus. En lång slutartid tar in mer ljus än en kort slutartid.
Problemet med att fota stjärnor är just att du får såna här "star trails". Om du har en slutartid på tex 1minut hinner stjärnorna flytta på sig, och då blir det spår efter dem.
Man kan dock utnyttja detta och få lite häftiga effekter.
Det finns heller inget som heter "för mörkt". Det handlar bara om att ta in tillräckligt med ljus. En lång slutartid tar in mer ljus än en kort slutartid.
Problemet med att fota stjärnor är just att du får såna här "star trails". Om du har en slutartid på tex 1minut hinner stjärnorna flytta på sig, och då blir det spår efter dem.
Man kan dock utnyttja detta och få lite häftiga effekter.
Przemek
Aktiv medlem
Beror på vilken effekt du vill ha. Vill du ha stjärnor som vi vanligen ser dem, dvs prickar, så får du sätta kameran på stativ eller se till att den tittar mot himlen dit du vill och använd t.ex. ISO 400 med bländare 4 på objektivet. Slutartid max ca 5 sekunder, använder du teleobjektiv så får du korta ned slutartiden ytterligare.
Vill du ha stjärnspår så gäller lägsta ISO, bländare förslagsvis 5,6 och slutartider på mellan 1 - 8 timmar. 3 timmar räcker dock. Fota i RAW om du kan, himlen kommer bli ljusblå, och du ska kunna vaska fram detaljer ur bilden i datorn efteråt.
Lycka till!
Vill du ha stjärnspår så gäller lägsta ISO, bländare förslagsvis 5,6 och slutartider på mellan 1 - 8 timmar. 3 timmar räcker dock. Fota i RAW om du kan, himlen kommer bli ljusblå, och du ska kunna vaska fram detaljer ur bilden i datorn efteråt.
Lycka till!
aanders
Aktiv medlem
Vill du ha stjärnspår så gäller lägsta ISO, bländare förslagsvis 5,6 och slutartider på mellan 1 - 8 timmar. 3 timmar räcker dock. Fota i RAW om du kan, himlen kommer bli ljusblå, och du ska kunna vaska fram detaljer ur bilden i datorn efteråt.
Lycka till!
Oj. 3 timmar? Hur skapar du slutartider på timmar?
Du kan ju använda bulb men att hålla inne knappen i 3 timmar?
Henrik Sundbom
Aktiv medlem
Jag är ganska säker på att typ femton minuter räcker.
Lösningen på problemet med att bulba i hela den tiden är att använda en trådutlösare som man kan sätta på "hold".
Lösningen på problemet med att bulba i hela den tiden är att använda en trådutlösare som man kan sätta på "hold".
skogsbaronen
Aktiv medlem
Oj. 3 timmar? Hur skapar du slutartider på timmar?
Du kan ju använda bulb men att hålla inne knappen i 3 timmar?
Har du trådutlösare kan du spärra knappen på den.
Przemek
Aktiv medlem
3 timmar får man till med just trådutlösare eller fjärrkontroll. Eftersom många kameror begränsar slutartiden till 30 sek i bulb så måste man ha trådutlösare eller fjärr, dessa finns i alla prisklasser och beror på vilken kamera man har.
Viktigt är att ha lägsta ISO på kameran och inte för stor bländare, då man vill att stjärnorna ska avbildas så tydligt som möjligt. Sätter man för hög ISO så blir det väldigt mycket brus att ta hand om sedan.
Jag har en bild i mitt galleri med 2 timmars exponering som du kan titta på hur det blir.
Viktigt är att ha lägsta ISO på kameran och inte för stor bländare, då man vill att stjärnorna ska avbildas så tydligt som möjligt. Sätter man för hög ISO så blir det väldigt mycket brus att ta hand om sedan.
Jag har en bild i mitt galleri med 2 timmars exponering som du kan titta på hur det blir.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Jo jag förstår också att man lär ha fjärr. Men är det roligare att hålla in en fjärr i två timmar än knappen på kameran?
eller kan man ställa in 3 timmar på väldigt dyra fjärr?
Du kanske missade mitt inlägg =)
Har du en fjärr med kabel kan du helt enkelt låsa knappen på den.
Bofoto2
Aktiv medlem
Såg inte att nån skrev om att en analog kamera som inte är batteriberoende passar för längre slutartider, exv Pentax K1000.
Finns en del bilder här på Fotosidan:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1488205.htm?set=lp
Den bilden är tagen med digitalkamera, den är tagen med 16 minuters exponering vilket innebär att det går åt ca 16 minuter till för brusreduceringen ...Och du gillar nog inte alla heta pixlar utan brusreducering.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/316191.htm?set=lp
Och den här är tagen med en gammal analog kamera som inte drar ström, ett fullt laddat batteri kanske räcker ett par timmar annars.
Finns en del bilder här på Fotosidan:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1488205.htm?set=lp
Den bilden är tagen med digitalkamera, den är tagen med 16 minuters exponering vilket innebär att det går åt ca 16 minuter till för brusreduceringen ...Och du gillar nog inte alla heta pixlar utan brusreducering.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/316191.htm?set=lp
Och den här är tagen med en gammal analog kamera som inte drar ström, ett fullt laddat batteri kanske räcker ett par timmar annars.
PeterWem
Aktiv medlem
Var ute igårnatt och tog 80 bilder som jag sammanfogade till den här via programmet startrails:
http://fotografhelsingborg.blogg.se/2009/february/stjarnfotografen-din-fotograf-i-rymdetern.html
Batteriet var den begränsade faktorn i kylan. Genom att ta 80 bilder slipper man en dark frame/brusreducering som tar 45 minuter i mitt fall, utan min dark frame varade i 30 sekunder.
Med flera exponeringar slipper man även bränna ut saker och ting i bilden:
http://fotografhelsingborg.blogg.se/2009/february/hur-man-lattast-skapar-kameranoja-pa-sin-cano.html
20 bilder består den av.
http://fotografhelsingborg.blogg.se/2009/february/stjarnfotografen-din-fotograf-i-rymdetern.html
Batteriet var den begränsade faktorn i kylan. Genom att ta 80 bilder slipper man en dark frame/brusreducering som tar 45 minuter i mitt fall, utan min dark frame varade i 30 sekunder.
Med flera exponeringar slipper man även bränna ut saker och ting i bilden:
http://fotografhelsingborg.blogg.se/2009/february/hur-man-lattast-skapar-kameranoja-pa-sin-cano.html
20 bilder består den av.
Felix Neldemo
Avslutat medlemskap
dock kan man inte ta slutartiden från en analog kamera och använda på en digital kamera då filmen i den analoga kameran behöver längre tid på sig då ljuskänsligheten i filmen avtar. Läs artikeln om nattfotografering som finns här på fotosidan vetja, http://www.fotosidan.se/cldoc/1758.htm
Perkka
Medlem
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1548729.htm?set=mp
här är en bild tagen på 20 min, ljusad upp 1 steg i efterbehandlingen så 40min hade definitift inte skadat kanske mer.
här är en bild tagen på 20 min, ljusad upp 1 steg i efterbehandlingen så 40min hade definitift inte skadat kanske mer.
atotowi
Aktiv medlem
Astronomer använder sitt teleskop och adapter till digitalkameran.
Ett stativ med motordrift ser till att hålla kameran riktad på samma stjärnor hela tiden så du slipper de där långa strecken (om du nu inte vill ha dom).
Mer om teleskop:
http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fuseaction=feature.display&feature_ID=2
För att slippa extremt långa slutartider och brus pga av sensorn brukar man ta flera exponeringar med kortare slutartid och sedan addera ihop dessa. Den här tekniken används bla av Hubble för att uppnå maximal kvalité. et finns säkert program som gör detta väldigt bra och jag tror att det ska gå att använda blandningsläge Addera i PS mellan flera foton för att få till detta. Tekniken funkar även vid vanlig fotografering som kräver långa slutartider.
Alla dessa tekniker kräver stadiga stativ...
Ett stativ med motordrift ser till att hålla kameran riktad på samma stjärnor hela tiden så du slipper de där långa strecken (om du nu inte vill ha dom).
Mer om teleskop:
http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fuseaction=feature.display&feature_ID=2
För att slippa extremt långa slutartider och brus pga av sensorn brukar man ta flera exponeringar med kortare slutartid och sedan addera ihop dessa. Den här tekniken används bla av Hubble för att uppnå maximal kvalité. et finns säkert program som gör detta väldigt bra och jag tror att det ska gå att använda blandningsläge Addera i PS mellan flera foton för att få till detta. Tekniken funkar även vid vanlig fotografering som kräver långa slutartider.
Alla dessa tekniker kräver stadiga stativ...
mattias__o
Aktiv medlem
Här finns sett bra action till photoshop för att sammanfoga flera exponeringar. http://www.schursastrophotography.com/software/photoshop/startrails.html
Här är två bilder som jag tagit
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1519074
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1496158
Här är två bilder som jag tagit
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1519074
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1496158
hostklint
Aktiv medlem
Exempel på motorstativ, (hembyggt iofs)
Du har inte en liten byggbeskrivning till denna där?
Similar threads
- Svar
- 14
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 31
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 4
- Visningar
- 1 K