Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota stjärnor

Produkter
(logga in för att koppla)

imilia

Medlem
nån som vet hur man fotar typ stjänor? på natten när det är mörkt så kan jag inte fota eftersom det är för mörkt, ska man ha nåt speciellt objektiv eller nåt då?

:)
 
Ett stativ är ett måste. Sen är det lite knepigt att fota stjärnor kan jag tänka mig. i och med att du kommer att ha rätt långa slutartider så kommer även stjärnorna att "vandra" över himmelen och göra ljusstreck.
 
På natten naturligtvis. Kan inte du ser stjärnorna kan inte heller kameran göra det.

Det finns heller inget som heter "för mörkt". Det handlar bara om att ta in tillräckligt med ljus. En lång slutartid tar in mer ljus än en kort slutartid.

Problemet med att fota stjärnor är just att du får såna här "star trails". Om du har en slutartid på tex 1minut hinner stjärnorna flytta på sig, och då blir det spår efter dem.

Man kan dock utnyttja detta och få lite häftiga effekter.
 
Beror på vilken effekt du vill ha. Vill du ha stjärnor som vi vanligen ser dem, dvs prickar, så får du sätta kameran på stativ eller se till att den tittar mot himlen dit du vill och använd t.ex. ISO 400 med bländare 4 på objektivet. Slutartid max ca 5 sekunder, använder du teleobjektiv så får du korta ned slutartiden ytterligare.

Vill du ha stjärnspår så gäller lägsta ISO, bländare förslagsvis 5,6 och slutartider på mellan 1 - 8 timmar. 3 timmar räcker dock. Fota i RAW om du kan, himlen kommer bli ljusblå, och du ska kunna vaska fram detaljer ur bilden i datorn efteråt.

Lycka till!
 
Vill du ha stjärnspår så gäller lägsta ISO, bländare förslagsvis 5,6 och slutartider på mellan 1 - 8 timmar. 3 timmar räcker dock. Fota i RAW om du kan, himlen kommer bli ljusblå, och du ska kunna vaska fram detaljer ur bilden i datorn efteråt.

Lycka till!

Oj. 3 timmar? Hur skapar du slutartider på timmar?
Du kan ju använda bulb men att hålla inne knappen i 3 timmar?
 
Jag är ganska säker på att typ femton minuter räcker.

Lösningen på problemet med att bulba i hela den tiden är att använda en trådutlösare som man kan sätta på "hold".
 
3 timmar får man till med just trådutlösare eller fjärrkontroll. Eftersom många kameror begränsar slutartiden till 30 sek i bulb så måste man ha trådutlösare eller fjärr, dessa finns i alla prisklasser och beror på vilken kamera man har.

Viktigt är att ha lägsta ISO på kameran och inte för stor bländare, då man vill att stjärnorna ska avbildas så tydligt som möjligt. Sätter man för hög ISO så blir det väldigt mycket brus att ta hand om sedan.

Jag har en bild i mitt galleri med 2 timmars exponering som du kan titta på hur det blir.
 
Jo jag förstår också att man lär ha fjärr. Men är det roligare att hålla in en fjärr i två timmar än knappen på kameran?
eller kan man ställa in 3 timmar på väldigt dyra fjärr?
 
Fjärrkontrollerna brukar fungera så att 1:a klicket öppnar slutaren, andra stänger. I alla fall fungerar min Nikon ML-L3 så.

Egentligen är det lite konstigt att inte slutaren på kameran fungerar så också i Bulb-läget.
 
Såg inte att nån skrev om att en analog kamera som inte är batteriberoende passar för längre slutartider, exv Pentax K1000.
Finns en del bilder här på Fotosidan:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1488205.htm?set=lp
Den bilden är tagen med digitalkamera, den är tagen med 16 minuters exponering vilket innebär att det går åt ca 16 minuter till för brusreduceringen ...Och du gillar nog inte alla heta pixlar utan brusreducering.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/316191.htm?set=lp
Och den här är tagen med en gammal analog kamera som inte drar ström, ett fullt laddat batteri kanske räcker ett par timmar annars.
 
Var ute igårnatt och tog 80 bilder som jag sammanfogade till den här via programmet startrails:
http://fotografhelsingborg.blogg.se/2009/february/stjarnfotografen-din-fotograf-i-rymdetern.html

Batteriet var den begränsade faktorn i kylan. Genom att ta 80 bilder slipper man en dark frame/brusreducering som tar 45 minuter i mitt fall, utan min dark frame varade i 30 sekunder.

Med flera exponeringar slipper man även bränna ut saker och ting i bilden:
http://fotografhelsingborg.blogg.se/2009/february/hur-man-lattast-skapar-kameranoja-pa-sin-cano.html

20 bilder består den av.
 
Flera timmar lång exponering funkar nog inte så bra med de flesta digitalkameror. Sensorn värms upp med tiden och bruset tar då över. Bättre då med många kortare (någon minut) exponeringar och sammansättning av bilderna efteråt. (som PeterWem gjort)
 
Astronomer använder sitt teleskop och adapter till digitalkameran.
Ett stativ med motordrift ser till att hålla kameran riktad på samma stjärnor hela tiden så du slipper de där långa strecken (om du nu inte vill ha dom).

Mer om teleskop:
http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fuseaction=feature.display&feature_ID=2

För att slippa extremt långa slutartider och brus pga av sensorn brukar man ta flera exponeringar med kortare slutartid och sedan addera ihop dessa. Den här tekniken används bla av Hubble för att uppnå maximal kvalité. et finns säkert program som gör detta väldigt bra och jag tror att det ska gå att använda blandningsläge Addera i PS mellan flera foton för att få till detta. Tekniken funkar även vid vanlig fotografering som kräver långa slutartider.

Alla dessa tekniker kräver stadiga stativ...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.