Annons

fota sport för första gången

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Jag har blivit bedd av husets 15åring att fota lite på deras fotbollsmatch, (han är väl medveten att jag enbart är en glad amatör!)

så jag skulle vilja ha lite tips inför detta.
jag äger en pentax k-m och kommer att använda objektiv pentax 18-250.

Om jag vill få några oskarpa bilder när dom skjuter bollarna ska jag leka med slutartiden.

någon mer kul man kan göra i dessa sammanhang?
 
Du kan öva på att panna. Frustrerande i början, men roligt när det funkar. Prova med en slutartid på runt 1/30-1/60 s till att börja med. Bländare bör väl vara f5.6-8.
 
Du kan öva på att panna. Frustrerande i början, men roligt när det funkar. Prova med en slutartid på runt 1/30-1/60 s till att börja med. Bländare bör väl vara f5.6-8.

Nu vet jag inte heller riktigt vad panna är, men kanske gör det att du kan ha så lång slutartid. När jag fotar fotboll går jag sällan över 1/350.

En sak jag har svårt för är att fota från kortsidan, när spelet kommer mot mig. Det är lättare att få skarpa bilder från långsidan, när spelet inte rör sig så mycket mot och ifrån mig.
 
Jag har inte mycket erfarenhet av sportfoto men en sak jag lärde mig när jag fotade under en rugbyturnering är att det blir mycket bättre bilder om man fotar ansikten och inte ryggtavlor :)

Så ställ dig närmare motståndarens mål så att du får bilder framifrån på 15-åringen, hur nära beror väl på vilken position han spelar.
 
Är du ny behöver du inte tänka så mycket på tekniken. Se till att få med bra situationer. Tekniken kommer av sig själv när du sedan sitter vid datorn och börjar bli missnöjd med det du presterar.

lm
 
Mitt bidrag i råden är att strunta i lägena när det blir mål eller nära att bli mål. Ser skittrist ut på bild och ingen vet i efterhand hur spännande det var när det hände. Det blir oftast bara en person på bilden och ser ut som spelaren vore en trafik-kon.

Roligaste barnfotbollsbilderna blir det i nickdueller, fasta situationer och dribbelfighter. Dribbelfighter är extra tacksamma eftersom det oftast inte är så snabba förlopp och händer det nära kantlinjerna behöver man inget superteleobjektiv. I dessa situationer brukar de spreta med armarna, dra i varandras tröjor och sparka varandra på benen.

Tråkiga bilder är frisparkar, utom när de bildar mur. Då tar man en bild av muren just i tillslaget. Ansiktena brukar bli obetalbara eftersom spelarna är rädda för bollen.

Tråkiga bilder är frilägen. Tråkiga bilder är hörnor utom på möjligen på spelarna nära mål, men det är sällan bollen kommer med på bild. Ta i så fall närbilder på ansikterna innan hörnan slås. De ansikterna är väldigt intressanta.

Tråkiga bilder är ryggsiffror. Roliga bilder är pausvilan och när tränaren skäller. Glöm inte att fota avbytarna.

Kul plats är kortlinjen på motståndarsidan (eller försvarande lag om ena laget dominerar spelet) men man kan få vänta innan det händer nått kul där. Om spelet är på andra sidan, byt kant.

Sen tycker man skall vara observant på vädret. Om det är sol, med träd runt plan brukar kontrasten mellan solbelyst plan och skuggad plan vara rätt stor. Välj antingen eller.

Om solen lyser, stå på den sida så du får medljus (motsatsen till motljus) så spelarna inte kommer se ut som siluetter.

Enda tekniska rådet jag har är att slå på den inställning så man kan ta flera bilder i en följd utan att behöva vänta på att bilden skrivs på kortet.

Enda saken jag tycker är lite trixig, så här kanske någon annan läsare kan hjälpa mig: jag har valt att centrumvägd autofokus och springer spelaren ut ur centrum vill kameran gärna ställa fokus på bakrunden. Lite störigt. Å andra sidan, har jag nån annan inställning låser autofokus gärna på fel spelare....
 
Enda saken jag tycker är lite trixig, så här kanske någon annan läsare kan hjälpa mig: jag har valt att centrumvägd autofokus och springer spelaren ut ur centrum vill kameran gärna ställa fokus på bakrunden. Lite störigt. Å andra sidan, har jag nån annan inställning låser autofokus gärna på fel spelare....

Det händer ibland med mina Nikon när jag kör på fler än en AF punkt. Jag har inte kommit på någon riktig lösning mer än att vara noga med vad jag fokuserar på. Ska prova att använda en punkt som man kan flytta och se vad det kan göra.
 
I sådana lägen brukar jag köra med Servo AF (följande autofokus) så länge jag håller AF-ON intryckt med tummen. Om spelaren inte vill hålla sig i bildens centrum släpper jag AF-ON. Då ändrar inte kameran fokuseringen, men är ändå redo att göra det så snart jag trycker på knappen igen.

Nu har jag Canon, men det finns rimligtvis motsvarande möjlighet på andra fabrikat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.