Annons

Fota solupp- och nedgång

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett tips - solnedgångar i all ära, men det bästa ljuset tycker jag kommer under en timme efter att solen har gått ned. Om du dessutom är vid vatten kan du med långa slutartider få en drömsk känsla i bilden.

Stativ är ett måste. Tonat gråfilter är bra för att få en dramatisk himmel, men det går även bra att hålla handen över den övre delen av objektivet under den första 2/3 av exponeringstiden.

Exempel:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2712683&target=_blank

Så gå inte hem när solen har gått ned!

Snygg bild, för sådanna slutartider behöver man helt säkert stativ.

Har dock tagit handhållna bilder efter solnedgången med hyfsat resultat.

Här 1/2sek, f5.6, ISO2000 på 200mm.

http://www.zoom.it/U25o

/Karl
 
Absolut viktigast enligt mig är att hitta rätt plats och rätt tidpunkt att fotografera. Helst lite molnigt och disigt i luften och så gärna något som solen kan spegla sig i och något att rama in det hela med.

Ditt exempel speglar ungefär det jag försökte säga med mitt tidigare inlägg, att kompositionen är viktigare än inställningar. Bilden har ju lite inramning och moln och det är ju mycket snyggare än bara en gul cirkel. Det går per defintion att fotografera solnedgångar med en 1000-kronorskompakt som ger chockerande vakra bilder om kompositionen är bra. Troligtvis inte med samma tekniska kvaliteer men i alla fall så familjen kommer dra efter andan.


Apprpåpå stativ, skall man flyga äter ju stativet ensamt upp halva väskan och i handbaggaget är det inte godkänt. Så attans viktigt är det inte att det är värt besväret att släpa runt på. Det går alltid att hitta stöd nånstans. Annars är en tumskruv, ett snöre och mutter helt dugligt för stabilisering. Man knyter snöret i tumskruven som man sätter i stativhålet. Muttern knyter man i andra ändan och släpper på marken. Stå på snöret och sträck snöret. Funkar överaskande bra.
 
Ditt exempel speglar ungefär det jag försökte säga med mitt tidigare inlägg, att kompositionen är viktigare än inställningar. Bilden har ju lite inramning och moln och det är ju mycket snyggare än bara en gul cirkel. Det går per defintion att fotografera solnedgångar med en 1000-kronorskompakt som ger chockerande vakra bilder om kompositionen är bra. Troligtvis inte med samma tekniska kvaliteer men i alla fall så familjen kommer dra efter andan.


Apprpåpå stativ, skall man flyga äter ju stativet ensamt upp halva väskan och i handbaggaget är det inte godkänt. Så attans viktigt är det inte att det är värt besväret att släpa runt på. Det går alltid att hitta stöd nånstans. Annars är en tumskruv, ett snöre och mutter helt dugligt för stabilisering. Man knyter snöret i tumskruven som man sätter i stativhålet. Muttern knyter man i andra ändan och släpper på marken. Stå på snöret och sträck snöret. Funkar överaskande bra.

En monopod brukar man få ner i väskan.

/Karl
 
Tusen tack för alla bra tips!

Jag går mig lite vill när ni går in och diskuterar mer djupgående om de tekniska aspekterna, men det jag tror mig fått med är att ett stativ kan vara bra (jag har ett som utan problem kan packas med) och att ett pol-filter inte skulle skada, vad gäller utrustningen?

Sen tror jag helt enkelt att jag får försöka hitta en sweet spot och bara testa mig fram, med era tips som vägledare.

Än en gång tack för alla bra tips, det hjälper verkligen en okunnig som mig själv. :)

PS. Som någon påpekade så kan en solnedgång var en annan helt olik så, för vad det är värt, så ska jag till västkusten av Sardinien och jag tänker ta en utflykt en natt för att fånga uppgången på östkusten.
 
Senast redigerad av en moderator:
Efter en kort sökning så hittade jag en del både grå- och polfilter, men vad är att föredra? För mig ser det ut som att de har ungefär samma funktion?

Polfilter och gråfilter är helt olika saker.

Gråfilter mörkar ner hela bilden. Dvs en bild med ett 2 stegs gråfilter tagen med 1/25sek, f4, iso100 ser exakt likadan ut som en bild tagen utan med 1/100sek, f4, iso100 om motivet inte rör sig.

Polfilter filtrerar bara bort ljus polariserat på ett visst sätt. Du kan t.ex. få bort reflektioner i glas och metall. Praktiskt om man skall fotografera genom en fönsterruta. Eller så kan man t.ex. filtrera bort en stor del av ljuset som kommer från himlen vilket är praktiskt om man vill få himlen och marken att närma sig i exponering.

/Karl
 
Senast redigerad av en moderator:
Har man minsta oro för större fel i vitbalansen, så är det RAW, som gäller. RAW-formatet är ju i sig utan vitbalans. Dess vitbalans ställs in i efterskott eller tillfälligt tippas av något bildvisningsprogram. Att man med kameran skulle ha valt fel vitbalans för en RAW-bild är helt enkelt inte möjligt utan istället någon form av missförstånd eller otillräckliga kunskaper i bildbehandling.

Jpg är inte heller fy skam, för en solnedgång skall väl aldrig ha "rätt" vitbalans. Vitt behöver inte vara vitt när solen är rödskiftande. Kolla också ca. en halvtimme efter solnedgången. Då får man ett häftigt blåljus.
 
Polfilter och gråfilter är helt olika saker.

Gråfilter mörkar ner hela bilden. Dvs en bild med ett 2 stegs gråfilter tagen med 1/25sek, f4, iso100 ser exakt likadan ut som en bild tagen utan med 1/100sek, f4, iso100 om motivet inte rör sig.

Polfilter filtrerar bara bort ljus polariserat på ett visst sätt. Du kan t.ex. få bort reflektioner i glas och metall. Praktiskt om man skall fotografera genom en fönsterruta. Eller så kan man t.ex. filtrera bort en stor del av ljuset som kommer från himlen vilket är praktiskt om man vill få himlen och marken att närma sig i exponering.

/Karl

Så med andra ord kanske det kunde vara bra att ha ett av varje och testa lite? Och sen så är det väl olika underkategorier till de olika filtertyperna?

En rak fråga; om jag vill fota en solned/uppgång, vilket filter skulle vara det lämpligaste givet uppgiften? Eller ska jag rätt och slätt skaffa en av varje?
 
Senast redigerad av en moderator:
Så med andra ord kanske det kunde vara bra att ha ett av varje och testa lite? Och sen så är det väl olika underkategorier till de olika filtertyperna?

En rak fråga; om jag vill fota en solned/uppgång, vilket filter skulle vara det lämpligaste givet uppgiften? Eller ska jag rätt och slätt skaffa en av varje?


Johnny

Jag brukar köra helt utan filter. ND-filter är för att kunna använda långa slutartider när det är ljust ute. Polfilter vet jag inte heller om det skulle hjälpa så mycket vid solnedgångar. Bägge filtrerna kan man dock ha stor nytta av så även om du förmodligen inte behöver dom vid solnedgångarna så kan dom vara bra att ha i alla fall.

/Karl
 
Senast redigerad av en moderator:
Spännande.. jag ska se om jag kan återkomma med ett exempel på vad jag menar senare ikväll.

Kul historia.

De bilder jag refererade till ovan togs och redigerades med den version av camera raw som fanns att tillgå vid tillfället, dvs den camera raw-version som var aktuell runt cs3. Jag redigerade om samma bilder ikväll. Det har hänt en del sedan dess! Balanseringen av vitbalansen fungerar som en dans idag jämfört med förr. Gött! Nu kan jag äntligen använda de bilder jag tog vid dessa tillfällen!

Nu vet jag vad jag ska göra de närmaste dagarna. Redigera bilder!
 
Kul historia.

De bilder jag refererade till ovan togs och redigerades med den version av camera raw som fanns att tillgå vid tillfället, dvs den camera raw-version som var aktuell runt cs3. Jag redigerade om samma bilder ikväll. Det har hänt en del sedan dess! Balanseringen av vitbalansen fungerar som en dans idag jämfört med förr. Gött! Nu kan jag äntligen använda de bilder jag tog vid dessa tillfällen!

Nu vet jag vad jag ska göra de närmaste dagarna. Redigera bilder!

Ytterligare en enorm RAW-fördel, när framkallarna blir bättre blir ens bilder bättre!

Har själv varit med om samma sak några gånger när jag har bytt programvara för att redigera bilderna.

/Karl
 
cls;1856757 där man kan kolla tidpunkt och väderstreck för upp- & nedgång för en viss plats. [/QUOTE sa:
Förlåt, lite off topic, men jag vill bara tacka för skrattet. Jo, jag förstår precis hur du menar, men om man bara läser "kolla väderstreck för upp & nedgång" så låter det lite lattjo... och det fick mig att tänka på mången episod av Doctor Who eller liknande. :)
 
Också bilderna från jpg-arkivet blir bättre med bättre bildbehandlingsprogram. Vitbalans och exponering kan också regleras trots att det sparade originalet är i jpg-format. Med jpg är reglermöjligheterna bara något snävare än med RAW.
 
Också bilderna från jpg-arkivet blir bättre med bättre bildbehandlingsprogram. Vitbalans och exponering kan också regleras trots att det sparade originalet är i jpg-format. Med jpg är reglermöjligheterna bara något snävare än med RAW.

Men det har redan skett ett antal "framkallnings"-steg när JPG-filen skapats. Så en JPG kan ofta inte dra nytta av förbättringar i dom stegen. Ett exempel är brusreducerings algoritmerna som blivit mycket bättre dom senaste 7 åren. Bilder tagna på höga ISO (över 800) med min D70 kan jag faktiskt rädda idag medans JPG-filerna har tappat otroligt mycket detaljer med D70ns omoderna brusreduceringsalgoritm som heller inte gick att stänga av. Dessa filer kan absolut inte räddas i efterhand. Ett annat är färginterpolationen (hur bayermönstret tolkas) som också är tämligen omöjlig att ändra i efterhand.

Vissa saker kan man dock även justera om än inte lika mycket även med en JPG-fil.

/Karl
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar