Annons

Fota solupp- och nedgång

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap_2112

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag reser snart utomlands och tänkte då passa på att se min första solupp- respektive solnedgång över hav.

Detta tillfälle vill jag ju förstås försöka föreviga med (förhoppningsvis) några fina bilder. Jag är en glad amatör och jag har ingen egentlig aning om hur jag ska gå tillväga.

Min kamera är en Canon 450D och de två objektiv jag har är 18-55mm objektivet jag fick med när jag köpte kameran samt ett objektiv med fast brännvidd, på 50mm (Canons något plastiga, men varmt rekommenderade).

Jag är glad för alla tips jag kan få på hur jag bäst kan fånga detta på bild och vilken tilläggsutrustning jag kan tänkas behöva.

Senast redigerad av en moderator:
Mitt tips är att du provar dig fram. Det är relativt gott om tid om nu inte solen trillar ner helt plötsligt.
Mitt andra tips är att du bör använda blixt om du vill fota porträtt i motljus. Annars blir det bara silhuetter av det tilltänkta porträttet.

Slösa med bilder. Det kostar inte så mycket när det är digitalt.
Börja fota en stund innan solnedgången och har du råd kanske et pol-filter skulle kunna vara användbart.

Hej, ett tips av mer praktisk karaktär är att du i förväg använder nån av sidorna på nätet där man kan kolla tidpunkt och väderstreck för upp- & nedgång för en viss plats. Mycket användbart när man kommer till ett ställe som man inte känner till. När det gäller det fototekniska så har jag inte mycket att komma med annat än att du får se till att exponera för att få en snygg himmel - det är ju trots allt den du är ute efter vid solnedgång. Man får acceptera mörk förgrund eller lysa upp med blixt. (Om man inte tar flera exponeringar och kombinerar dem efteråt.)

Du vill ha kameran i manuellt läge.. då du får bäst effekt och snyggast färger om du underexponerar..

om du inte vet hur exponeringstriangeln fungerar så föreslår jag att du läser på om detta.. dvs ISO, Slutartid och bländare! när du har full kontroll på dom tre så kan du lätt få snygga bilder av solnedgången :)

rent kompositionsmässigt är det väl bara att se sig omkring.. prova lite olika brännvidder och bara fota på! :)

Varför vill man ha manuellt läge? Jag tycker alla goda råd som inte motiverar varför man gör på ena eller andra sättet är skvatt värdelösa. Jag erinrar mig de goda råden från förr i tiden och som till och med skrev in i fotoböckerna att man aldrig skulle fota in i solen eller i motljus utan att tala om varför. I åratal fotade jag aldrig i motljus....

Mitt bidrag till solnedgångar är att inte stirra sig blind på optik och inställningar utan att man rekar av området där man tror solen skall gå ner. Närmare ekvatorn går solen nerblixtsnabbt, bokstavligt droppar ner under horisonten. Man blir lite överaskad som svensk.

Jag tycker solnergångar egentligen är lite trista och för att krydda dem är växlande molnighet bra mycket roligare än klart väder. Kringmiljön spelar roll och man behöver pilla in förgrund i bilden, ett träd, klippor, människor. Dessa brukar som regel bli siluetter så detaljer på skuggsidan kommer inte med (behövs inte tycker jag) . Sen är bara frågan om man tycker palmträdet skall täcka stor del av bilden eller bara lite, det är upp till en själv. Man kan behöva få gå till samma ställe flera gånger.

Värt att prova är långa telen och försöka skarva in palmträn, fiskebåtar etc i scenariot. Då plattas perpektivet ihop och solen ser även lite större ut på den färdiga bilden. Man kan behöva ganska höga bländarvärden (större siffror) för att få djupt skärpedjup. Jag tycker det är fult med oskarpa förgrunder på solnergångar. Kanske är soluppgångar roligare än solnergångar då solen inte hunnit värma upp landskapet och ev dis inte hunnit lätta eller smog hunnit täppa till. En lite lurig grej som hänt mig; i mexikos västkust är solnergången lila åt violet istället för blå som är i sverige. Automatiska färgbalansen trolla bort den färgen.

För att summera, fokusera på kompositionen hellre än inställningarna och kolla på dispalyen hur det blev. Kom tillbaka och gör om.

Edit: med tele kanske du får gå lite längre ifrån.

"Utomlands" är diffust så jag kan inte ge dig några direkta tips för just de ställen du kommer att fotografera, men om du vill ha full teckning och fina färger på himlen och inte svarta silhuetter på förgrunden så är ett tonat gråfilter ovärderligt, eller ännu hellre flera, antingen för att kombinera eller för att välja styrka som ger dig rätt exponering på hela bilden. Alternativet är flera exponeringar som du lägger ihop i efterhand.

Dessutom: fota med så lågt iso som möjligt för att undvika brus i de mörka partierna. Stativ och manuell spegeluppfällning för full kontroll och skärpa.

Lycka till!

Senast redigerad av en moderator:
Varför vill man ha manuellt läge? Jag tycker alla goda råd som inte motiverar varför man gör på ena eller andra sättet är skvatt värdelösa. Jag erinrar mig de goda råden från förr i tiden och som till och med skrev in i fotoböckerna att man aldrig skulle fota in i solen eller i motljus utan att tala om varför. I åratal fotade jag aldrig i motljus....
.

Självklart ska jag förklara varför!

För att man inte vill ha en perfekt exponering, man vill underexponera kraftigt. denna diskussion har varit uppe innan och jag vet att man kan kompensera och ha sig i bländar/slutarförval, men manuellt är nog lättare om inte annat.

Nu beror det ju helt på hur man vill ha sina bilder men vitbalasen är oerhört mycket mer väsentlig för solnedgångar än om inställningarna är manuellla eller program-/ halvautomatik. Vill du ha en underexponerad solnedgångsbild så kan du lika gärna spotmäta på det ljusaste partiet med P-läge inställt och ta en bild än att pilla med olika manuella inställningar om inte det är ditt specifika mål. Färgerna i en solnedgång kan ibland vara i någon enstaka minut och har man inte koll på alla inställningar där så gör man bäst i att med automatik köra "bracketat". Men åter igen; vitbalansen är a och o.

Det är alltid bäst att köra RAW i kniviga situationer och då kan man i lugn och ro sätta vitbalansen efteråt. Skall man sätta den manuellt vid fototillfället brukar "solen" vara den bästa inställningen enligt mig.

Att spotmäta på solen är oftast ett bra utgångsläge och sedan justera därifrån.

Absolut viktigast enligt mig är att hitta rätt plats och rätt tidpunkt att fotografera. Helst lite molnigt och disigt i luften och så gärna något som solen kan spegla sig i och något att rama in det hela med.

/Karl

Bilagor

• _DSC3647.jpg
    _DSC3647.jpg
    11.7 KB · Visningar: 683
Det är alltid bäst att köra RAW i kniviga situationer och då kan man i lugn och ro sätta vitbalansen efteråt.

Det där fascinerar mig verkligen. Det är ett argument som alltid tas upp som en fördel avseende raw jämfört med jpg. Jag har många bilder, fotade i raw, som är förstörda (ur min synvinkel) för att jag inte bemödade mig att vara noggrannare med vitbalansen vid fototillfället. Specifikt när det gäller solnedgångar är det de ljusa blå nyanserna (eller de lilaaktiga och de som har ett "guldigt" uttryck) som väldigt ofta utplånas och istället får gula toner. I andra fall är det just balansen gult mot blått som ballar ut totalt. Exempelvis har jag när jag fotograferat med gråkort i bilden (vid mörker och vinter) i artificiell belysning fått väldigt skumma resultat när jag sedan valt att neutralisera. En del gånger så har blåa pixlar uppstått i bilden. Oerhört spännande.

Jag upplever att det är en sisådär sanning och väl applicerbar i de flesta sammanhang men i extremerna så är det inte lika förlåtande.

Nu menar jag inte att det du skriver är fel utan att det fascinerar mig.

Det där fascinerar mig verkligen. Det är ett argument som alltid tas upp som en fördel avseende raw jämfört med jpg. Jag har många bilder, fotade i raw, som är förstörda (ur min synvinkel) för att jag inte bemödade mig att vara noggrannare med vitbalansen vid fototillfället. Specifikt när det gäller solnedgångar är det de ljusa blå nyanserna (eller de lilaaktiga och de som har ett "guldigt" uttryck) som väldigt ofta utplånas och istället får gula toner. I andra fall är det just balansen gult mot blått som ballar ut totalt. Exempelvis har jag när jag fotograferat med gråkort i bilden (vid mörker och vinter) i artificiell belysning fått väldigt skumma resultat när jag sedan valt att neutralisera. En del gånger så har blåa pixlar uppstått i bilden. Oerhört spännande.

Jag upplever att det är en sisådär sanning och väl applicerbar i de flesta sammanhang men i extremerna så är det inte lika förlåtande.

Nu menar jag inte att det du skriver är fel utan att det fascinerar mig.

Fotar du RAW så lagras vitbalansen endast i EXIF-informationen, vilket RAW-framkallaren utläser vid "framkallandet". Många gånger kan det säkert vara lättare att få "rätt" vitbalans med hjälp av ett gråkort vid fototillfället, men resultatet hade blivit exakt det samma om du satt vitbalansen "rätt" i raw-framkallaren.

/Karl

Märkligt ! Ingen nämner det viktigaste, enligt mig alltså.
Stativ. Ett måste under taskiga ljusförhållande. Visst kan man använda annat kamerastöd om man
inte har stativ, typ påse med sand eller dylikt. Men ett stativ bör väl alla ha. Enligt mig alltså !

Ett tips är också att inte placera solen i centrum av bilden, som många gör. Använd den s.k. tredjedelsregeln. Alltså solen lite åt sidan, och lite uppåt.

/Hasse

Stativ. Ett måste under taskiga ljusförhållande. Visst kan man använda annat kamerastöd om man
inte har stativ, typ påse med sand eller dylikt. Men ett stativ bör väl alla ha. Enligt mig alltså !

Ett tips är också att inte placera solen i centrum av bilden, som många gör. Använd den s.k. tredjedelsregeln. Alltså solen lite åt sidan, och lite uppåt.

/Hasse

Dom gångerna jag fotograferat solnedgångar har det absolut inte varit dåligt ljus, brukar inte ha minsta problem att hålla slutartiderna korta. Stativ är annars alltid bra, men jobbigt att släpa på.

Bilden som jag lade med några inlägg upp är tagen med

200mm, 1/320sek, f7.1 och ISO100. Det fixar jag handhållet.

/Karl

/Hasse

Tittade på exif på mina solned/uppgångar. Stativ är väl alltid bra för maximal kvalité och samma komposition för ev ihopslagning av bilder men knappast måste. Mina bilder är på ca 1/200s på f:11.

/Stefan R. Nilsson

Ett tips - solnedgångar i all ära, men det bästa ljuset tycker jag kommer under en timme efter att solen har gått ned. Om du dessutom är vid vatten kan du med långa slutartider få en drömsk känsla i bilden.

Stativ är ett måste. Tonat gråfilter är bra för att få en dramatisk himmel, men det går även bra att hålla handen över den övre delen av objektivet under den första 2/3 av exponeringstiden.

Exempel:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2712683&target=_blank

Så gå inte hem när solen har gått ned!

Tips jag fick lära mig om vitbalansen, på min kamera finns inte "solnedgång", men om du använder ca 3300 så blir det bra, samt RAW för att kunna justera det hela.

Lite moln blir alltid spännande, och gärna både tiden innan solen dyker samt efter, snyggt exempel Fredrikb81!

Lycka till!

Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar