Annons

Fota solupp- och nedgång

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap_2112

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag reser snart utomlands och tänkte då passa på att se min första solupp- respektive solnedgång över hav.

Detta tillfälle vill jag ju förstås försöka föreviga med (förhoppningsvis) några fina bilder. Jag är en glad amatör och jag har ingen egentlig aning om hur jag ska gå tillväga.

Min kamera är en Canon 450D och de två objektiv jag har är 18-55mm objektivet jag fick med när jag köpte kameran samt ett objektiv med fast brännvidd, på 50mm (Canons något plastiga, men varmt rekommenderade).

Jag är glad för alla tips jag kan få på hur jag bäst kan fånga detta på bild och vilken tilläggsutrustning jag kan tänkas behöva.

Senast redigerad av en moderator:
Mitt tips är att du provar dig fram. Det är relativt gott om tid om nu inte solen trillar ner helt plötsligt.
Mitt andra tips är att du bör använda blixt om du vill fota porträtt i motljus. Annars blir det bara silhuetter av det tilltänkta porträttet.

Slösa med bilder. Det kostar inte så mycket när det är digitalt.
Börja fota en stund innan solnedgången och har du råd kanske et pol-filter skulle kunna vara användbart.

Hej, ett tips av mer praktisk karaktär är att du i förväg använder nån av sidorna på nätet där man kan kolla tidpunkt och väderstreck för upp- & nedgång för en viss plats. Mycket användbart när man kommer till ett ställe som man inte känner till. När det gäller det fototekniska så har jag inte mycket att komma med annat än att du får se till att exponera för att få en snygg himmel - det är ju trots allt den du är ute efter vid solnedgång. Man får acceptera mörk förgrund eller lysa upp med blixt. (Om man inte tar flera exponeringar och kombinerar dem efteråt.)

Du vill ha kameran i manuellt läge.. då du får bäst effekt och snyggast färger om du underexponerar..