Annons

fota solen som stjärna

Produkter
(logga in för att koppla)
Konstig fråga.

Solen är ganska stor i förhållande till de övriga stjärnorna, dessutom är det intensitet betydlit starkare men det kanske det som var problmet?

Du behöver ett väldigt kraftigt tonfilter för att kunna fotografera solen under fullt dagsljus.

Jag expeimenterade lite under en solförmörkelse sent 90-tal, jag tog ett billigt UV-filter och spraymålade med svart färg i 3-4 tunna lager. Kunde då exponera rakt i i solen i 5-10 med bländare 11 för att konturerna.
 
Titta aldrig ALDRIG in i sökare om kamera är riktad mot solen, Det är inte säkert att den farliga UV-strålningen blir bortfiltrerad även fast solen är mörk nog för normala exponeringstider.
 
Sorry.. nyvaken

Kanske utryckte mig konstigt.. sorry!!
Vill fota solen så att den ser ut som en stjärna.. alltså på en del kort så ser man ju att solen nästan ser ut som en stjärna, fast större då som du säger :)
 
Beskriv hur du upplever en stjärna? Hur avbildas den när du fotograferar?
Jag tror jag vet svaret på din fråga men jag måste försäkra mig om att jag tolkat frågan rätt.
 
Aha, det finns ochså speceilla effektfilter för att framhäva "strålgången". Annars får man förlita sig på sitt objektivs brister. För detta är inget som tillverkarna strävar efter även om det kan se snyggt ur ibland.
 
Nome Nescio skrev:
Titta aldrig ALDRIG in i sökare om kamera är riktad mot solen, Det är inte säkert att den farliga UV-strålningen blir bortfiltrerad även fast solen är mörk nog för normala exponeringstider.

Men om det inte går att titta in i sökaren... hur gjorde du?

Samt tar aldrig CCDn skada av det starka ljuset? Samt alla konstiga UV och andra underliga strålningar?

Eller är svaret så enkelt som att de speciella filter tar bort de skadliga strålningarna?

Väldigt vackra bilder iaf ;)
 
Hur kameran tar stryck eller ej vat jag inte, jag körde med analogt då och kommer inte utsätta min Dslr för direkt solsken in i kameran några längre exponeringar. Det blir nog till att plocka fram det analoga huset för de bilderna.

Som skydd så hadde jag ett kraftigt UV-filter mellan sökaren och ögat, lånade den av min astronomi intrsserade fysiklärare.
 
photonicdelousions skrev:
Men om det inte går att titta in i sökaren... hur gjorde du?

Samt tar aldrig CCDn skada av det starka ljuset?

Jag brukar mäta ljuset lite sidan om solen och ställa in manuellt. Sen får man liksom snegla lite i sökaren när man skjuter skarpt.

Jag har inte hört talas om att nån skadat sin kamera så här.
 
jag har hört talas om en som brände slutaren på en kompaktkamera som stod på stativ, riktad mot solen.
 
Man får ju vara lite snabb och behöver inte utmana ödet genom att låta solen och stråla fritt in i kameran under längre tid.

Jag har tagit solbilder med samtliga mina kameror
utan att någon tagit skada.
 
Re: precis detta

andreas.goransson skrev:
precis detta jag menar...hur exponerar du så att du får fram den effekten?

Jag har använt ett EF 17-40 f4L på bländare 16 el 22 (minns inte riktigt) och mycket kort slutartid.. Med denna kombination så får jag detta mönster.. Det kan se olika ut beroende på vad du har för objektiv.. Testa med minsta bländaren du kan ha och se hur det blir..

/Peter
 
Man bör vara MYCKET försiktig om man ska fotografera solen. Att titta in i solen genom kameran kan skada ögonen. De flesta som fotograferar solen använder ett solfilter med en täthet på 32 el 64. Man kan även kombinera 3 ND8 filter.
 
Ju bättre optik desto snyggare stjärnor. De flesta normaldåliga zoomar duger inte. Det är också svårare/farligare att få fram effekten med tele. Det blir oftast bättre ju vidvinklare objektivet är.

Antalet strålar beror på antal bländarlameller. Med jämnt antal lameller blir det samma antal strålar. Med udda antal lameller blir det dubbla antalet strålar.

Strålarnas "snygghet" beror på objektivkonstruktionen vilket omfattar antal och typ av linser och deras placering, bländarens utformning och multicoatingen. Man ska alltid blända ner till minsta bländaröppning för bästa effekt.

Olika tillverkare har lite olika filosofi när det gäller dessa egenskaper. Om jag rankar hamnar Zeiss främst följt av Nikon och Pentax. Canon hamnar långt ner.

VARNING för kameror med tygridåslutare. Man bränner lätt hål på denna genom denna typ av bilder. De flesta systemkameror har dock metallridåer idag. Det sägs att en CCD skulle vara känslig men jag har aldrig sett bevis på detta.
 
Det bara ett problem med kompaktkamror och mätsökare. I en ESR så leder spegeln bort ljuset från slutaren förutom den korta stunden när spegeln är uppfälld och slutaren öppnas och stängs.

Direkt solsken kan dock ge skador på sensorer för ljusmätning. Vilket gäller oavsett om det är en analog kamera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.