Annons

Fota snabba rörelser??

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Var och fotade på en dansshow igår och många av bilderna var suddiga på grund av att dom rörde sig så pass fort. Funderar på hur man ska kunna lösa det, för jag hade iso (200), lägsta bländare och en slutartid på en femtondels sekund.
Använder jag snabbare slutartid blir bilderna för mörka, och använder jag långsammare slutartid blir ju bilderna ännu suddigare.
Hur ska jag göra för att få dom bättre?? bifogar en bild som exempel
Kameran jag använder är en Nikon D50

Bilagor

• dsc_0155 omgjord.jpg
    dsc_0155 omgjord.jpg
    41.2 KB · Visningar: 1,360
Öka iso så att du får en snabbare slutartid. Nackdelen är det brus som kommer med snabbare iso. Alternativet är att använda blixt. Nackdelen med det är att det krävs en stark blixt för att lysa upp scenen från avstånd och att det kan störa dansarna.

Greven

Det du kan göra är ju att öka iso. Hade du kört iso 800 hade du kommit ner på 1/60 och då borde det bli skarpt (iaf skarpare).

Högre ISO

ISO 1600 eller 3200 kanske skulle hjälpa. Det ger förvisso mer brus i bilden. Pest eller Kolera?
Hur stor är "Största" bländare? 3,5 eller?
1:1,4 eller 1:1,8 gör ju att du kan anväda ännu kortare slutartider. Sen är det blixt på andra ridån som gäller om man skall få intressanta bilder i den miljön. Blixten skall vara extern och helst vara på ett stativ ihop med en paraply så att ljuskällan blir lite större. Ja, jag vet att det inte är lätt att arangera men det är ju skillnad på amatörbilder och proffsbilder.

www.pix4chicks.se

Tack för alla tips...

Oki, jo jag vet ju att det blir lite brusigare, men det går ju alltid att testa med öka iso, bättre med lite mer brus än oskarpa iallafall =)
Ska och fota på dansshowen idag också, så det kanske kommer ut några på fotosidan om dom blir bra =)

Av exif-informationen i din bild framgår att du haft 1/10 s, f 5,6 och brännvidden 50 mm vilket motsvar den bildvinkel du får med ett kort tele i småbildsformatet. Ingen blixt har använts, i varje fall inte den inbyggda. Multisegmentmätning har använts.

Att fota med 5,6 som största bländare i den miljön ställer utan tvekan fotografen inför en utmaning. Men många gånger finns det i rörliga motiv av det här slaget moment där rörelsen stannar upp ett ögonblick, i en ändpunkt, i växlingen mellan två rörelser eller dylikt. Det gäller även inom sport i ibland. Det kan löna sej att försöka hitta de här momenten och trycka av just då. Ett enkelt exempel på vad jag menar är när man fotar ett barn i en gunga. Gungan står stilla ett ögonblick i varje ändläge. I den här situationen kan det vara en fördel att mäta med kameran inställd i spotmätning.

Senast ändrad:
Tack för tipset Sten, kanske hade 1/10 på den bilden, provade lite olika inställningar... Du skrev att fota med 5,6 som största bländare i den miljön ställer utan tvekan fotografen inför en utmaning, vad skulle jag ha använt för bländare?? Gick inte att ha lägre bländartal.

Utöver de tidigare råden som jag helt instämmer i så
kan du prova att underexponera lite med flit. Då
kommer du att vinna ytterligare lite i exponeringstid
som är det enda (utöver blixt) som kan frysa rörelserna.

Själv använder jag helst ljusstarka fasta objektiv
men förlorar lite bekvämlighet i hanteringen.
Spana in var scenbelysningen är bäst även om det kan
vara knepigt om den ändrar sig hela tiden. Som sagts
tidigare så försök förutsäga "vilolägena" där
rörelserna byter riktning och var glad om en bråkdel
av bilderna blir som tänkt.

Exempelbilden är tagen med en Canon 350D under
Linköpings Folkmusikfestival och objektivet är ett
100/2.0 på full bländaröppning.
ISO 1600
-2/3 steg exponeringskompensation
1/400 sek slutartid

Det finns en del brus i mörka partier men
"That's smells you have to take!"

Bilagor

• festival-2006.jpg
    festival-2006.jpg
    49.4 KB · Visningar: 1,261
xenon666 skrev:
Tack för tipset Sten, kanske hade 1/10 på den bilden, provade lite olika inställningar... Du skrev att fota med 5,6 som största bländare i den miljön ställer utan tvekan fotografen inför en utmaning, vad skulle jag ha använt för bländare?? Gick inte att ha lägre bländartal.

Att det hade varit lättare att få bra bilder med ett ljusstarkare objektiv. Men så länge du har det objektiv du har så följ de andra råden i tråden.

xenon666 skrev:

Indirekt har du fått svaret på din fråga av Arli: Underexponera lite. Mitt svar är: Mät med kameran i spotmätningsläge. Kameran är visserligen rätt duktig på att få till det men om du spotmäter på det som ska bli normalexponerat (=gråkortet= 18%reflektion = normal hy) så kanske du kan få en kortare tid. Det blir dock troligen ingen himmelsvid skillnad. Om du ofta fotgraferar i de här miljöerna och vet att du hamnar ungefär i det här brännviddsområdet (70 -80 mm) kanske det är läge att försöka få tag i ett normalobjektiv. Normalobjektiven brukar vara både ljusstarka, hyggligt bra optiskt sett och ha ett anständigt pris.

xenon666 skrev:
Var och fotade på en dansshow igår och många av bilderna var suddiga på grund av att dom rörde sig så pass fort. Funderar på hur man ska kunna lösa det, för jag hade iso (200), lägsta bländare och en slutartid på en femtondels sekund.
Använder jag snabbare slutartid blir bilderna för mörka, och använder jag långsammare slutartid blir ju bilderna ännu suddigare.
Hur ska jag göra för att få dom bättre?? bifogar en bild som exempel
Kameran jag använder är en Nikon D50
Fota med synk på andra ridån , då får du bilder som är både skarpa och känsla av rörelse o fart. Jag tycker man får häftiga effekter på det viset, tycker just dans på scen borde passa för den typen av bildkaraktär.

Nytt objektiv är en bra idé men kräver pengar. =)

Mitt tips är nog att sitta närmare scenen av ljusstyrkeskäl så du slipper köra full zoom på objektivet och därmed måste använda f5.6.

Nästa steg är att använda ISOt för att få kortare tider. Spotmätning verkar vara en bra men underexponera inte så mycket då eftersom bakgrunderna redan blir nästan svarta då. Men det kanske inte gör något.

Du kan välja att köra AutoISO på en D50 tror jag. Sätt gränsvärdet på exv 1/40 eller 1/60 och välj så lågt bländartal som möjligt så kommer kameran att jobba med ISOt istället för tiderna (i princip).

I liknande situationer när det gäller mörker och rörliga motiv kan man kombinera AutoISO med Tidsstyrdbländarprioritering, dvs läge S på kameran. Kameran manipulerar då isot och bländare för att kunna ta din bild. Du koncentrerar dig på att hålla kameran stilla eller panorera med motivet i fokus. Det kan bli fina bilder det också.

Som du själv sa: Hellre skarpa bilder med lite brus... än ingen bild alls. AutoISO är alltid på i mina kameror. (Utom när jag kör extern blixt)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar