Annons

Fota snabba objekt? nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Fota snabba motiv? nybörjare

Jag undrar vad jag ska ha för inställningar om jag ska ta kort på t.ex. flygande fåglar, springande hundar, rally och andra saker som förflyttar sig fort. Har tagit endel bilder med TV läget och en snabb slutartid och manuell fokusering. Men vet inte om detta är det bästa.

MVH Christian

Senast ändrad:
Re: Fota snabba motiv? nybörjare

defuncta skrev:
Jag undrar vad jag ska ha för inställningar om jag ska ta kort på t.ex. flygande fåglar, springande hundar, rally och andra saker som förflyttar sig fort. Har tagit endel bilder med TV läget och en snabb slutartid och manuell fokusering. Men vet inte om detta är det bästa.

Det beror helt på vad du har för grejer, ljusförhållanden etc.

Men Tv-läget, alltså slutarprioritet, kan väl funka. Manuell fokusering beror på hur objeketet rör sig. Är det alltid på samma avstånd från dig så kan det vara smart med manuell fokusering. Tycker du att autofokusen har svårt att hänga med? Det kan ju bero på antingen kameran eller objektivet, i så fall.

Själv brukar jag köra på bländarprioritet (Av) så att kameran själv väljer slutartiden. Om man till exempel panorerar så kan ju ljusförhållandena växla medan man följer objektet. Och alltid på serietagning, när det är snabba objekt, då kan man alltid välja ut den bästa sen.

ANNONS