Advertisement

Annons

Fota snö

Produkter
(logga in för att koppla)
Om na fotar i AV och fotar barnen ute i snön händer det ofta för mig helt tvärt om- att min snö blir heeelt utfrätt. det ser jag oftast inte redan i kameran då jag kikar igenom bilderna utan blir istället arg som ett bi då jag ser det i datorn..

/sussie, glad amatör
Erik Karlsson skrev lösningen tidigare i tråden:

Det finns en funktion i min Canon 400D för att kontrollera exponering i efterhand och i den tar man fram bilden och trycker på knappen "display" tills man ser den tillsammans med histogram, Helt utfrätta ytor (fullständigt överexponerade, "urblåsta" högdagrar) börjar då blinka.

Det finns säkert i din kamera med.

Vad menar du är skillnaden mellan auto och dina övriga förslag?
Ställer man kameran på helautomatik så överlåter man fotovärldens viktigaste beslut till kameran: Använda blixt eller ej. Är inte kameran nöjd med ljuset så flippar den upp blixten och skjuter. Ett beteende som är utöver alla gränser oacceptabelt på en seriös kamera.

Som fotograf så är det jag som fattar det beslutet till 100,0% och kameran bara verkställer. Den delen av ljussättningen är på tok för viktig för att överlåtas till ett föremål.

Svar: Ja! Det finns även på Canon 400D och på alla andra systemkameror av instegskaraktär. Och på kompakter. Skulle beteendet gå att med stämjärn slå eller bryta bort så hade det varit gjort på allt jag nånsin haft i kameraväg!

Det är en djävulens påfund att funktionen alls finns!

Senast ändrad:
Bra tråd. Jag har kämpat med snö och börjar få lite kläm på det.De problem jag har är "fartfyllda" bilder. Får köra sportläget för det blir skit i manuellt. Men framför allt är jag helt bortblåst i snöstormen ! :)

Trådskaparen ville fota så att flingorna inte störde motivet. Jag vill ha med flingorna men får på min höjd lite vitt brus.

För att verkligen få med snöflingorna så använd blixt, och fota gärna i lite sämre ljus.

Senast ändrad:
Jag brukar ju försvara gröna läget i tid och otid även om jag inte använder det själv så ofta. Men, det finns ju faktiskt på de flesta kameror ett helautomatiskt läge som kan fota snö med automatik och hyfsat. Kolla i bland profilerna så hittar man en symbol med snö, och det funkar förvånansvärt bra för de flesta nybörjare.

Prova, kolla vad kameran föreslår och testa vad det blev. Utgå från dessa värden när man provar själv i manuellt läge. Sen min fru (som inte är fotointressad alls, men däremot väldigt intresserat av att ta kort på allt vi gör) började använda de olika profilerna i sin rosa kompaktkamera med blommigt tygfodral så blir nöjdhetsprocenten inte långt ifrån 100%. Det är mycket sällan hon kommer och frågar om jag kan rädda några bilder sen dess.

Själv listade jag ut emperiskt och med blinkvarning på att om jag kör på läge A så brukar det bli bra snöbilder om jag kör exponeringskomp på +1,5 till +2 i mulet väder och runt +0,5 i soligt väder.

Fast du skall inte ha blixten på kameran.

T.o.m. det kan funka hyfsat, men man måste tänka på att den interna blixten träffar de främsta flingorna kraftigast, vilka är ur fokus. Det gör att flingorna blir stora vita prickar på bilden istället för små nätta snöflingor. Den här bilden är jag hyfsat nöjd med trots det trista vädret. Tog den med den inbyggda blixten och vidvinkelobjektiv (Sigma 10-20/3,5). Jag hade motljusskyddet på (vilket är rätt stort då objektivets filterdiameter är 82mm), och det gjorde att blixten inte träffade hela bildytan utan mest runt kanterna på sidan och ovanom.

Iso 400, f/7,1, 1/80s, 20mm (på DX)
DSC_2048-3.JPG

DSC_2048-9.JPG

DSC_2048-8.JPG <-- 100%

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar