Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota snö

Produkter
(logga in för att koppla)

rosaälvan

Medlem
Hur fotar man snö på bästa sätt? Tycker mina bilder blir så mörka och snön blir mer blå än vit. Vilka inställningar är bäst att ha. Jag har en canon eos 5D mark II som jag inte haft så värst länge så inte helt hemma med den än.Tacksam för alla tips!

Sophia

Hur fotar man snö på bästa sätt? Tycker mina bilder blir så mörka och snön blir mer blå än vit. Vilka inställningar är bäst att ha. Jag har en canon eos 5D mark II som jag inte haft så värst länge så inte helt hemma med den än.Tacksam för alla tips!

Sophia

Överexponera 1 steg och prova igen.

Man ska alltid ha i baktanke att kameran inte är all-vis och alltid vet exakt vad det är den fotograferar. Den försöker ju så gott den kan att placera exponeringen "mitt i" så att den varken gör bilden för mörk eller för ljus.

Pekar du kameran på en platt vit yta kommer kameran säga att den ska vara mellangrå. Pekar du kameran på en helt platt svart yta kommer kameran höja slutartiden jättemycket - eftersom den försöker få det svarta mellangrått.

Så i ett snölandskap får man säga till den att "motivgenomsnittet" ska vara lite ljusare genom att höja exponeringskompensationen lite. Att det blir blått är ganska naturligt om det är klar himmel ute, men då finns det justeringar till vitbalansen. Antingen "custom temperature" eller +/- på "soligt".

Sophia

Kamerans ljusmätare strävar efter se världen som medelgrå. Prova att fota ett vitt respektive svart papper genom att mäta in ljuset så att pappret täcker hela sökaren. Fokusera behöver du inte göra. Jagtippar på att båda bilderna blir lika grå, ingen blir svart och ingen blir vit. Prova sedan att ha halva sökaren fylld med det vita pappret och andra hallvan med det svarta. Ta en bild och se hur det blev. Tippar på att du kommer att se en vit och en svart halva. I medeltal är världen grå enligt kameran.

Ljusmätningstips för snö och aktiviteter i snön:

Ställl kameran i M-läget.
Ställ in önskad bländare.
Rikta kameran mot snön, ställ in slutartiden så att kamerans ljusmätare visar +1½ till +2.

Fota

Kontrollera inställningen då och då enligt ovan.

Ett annat sätt är att mäta ljuset i handflatan och ställa in kameran, med kameran i M-läget så att ljusmätaren visar +1.

Om himlen är klarblå kan man ju alltid mäta minst 90 grader från solen, då får man rätt exponering eftersom klarblå himmel är medelgrå.

Kamerans ljusmätare strävar efter se världen som medelgrå. Prova att fota ett vitt respektive svart papper genom att mäta in ljuset så att pappret täcker hela sökaren. Fokusera behöver du inte göra. Jagtippar på att båda bilderna blir lika grå, ingen blir svart och ingen blir vit. Prova sedan att ha halva sökaren fylld med det vita pappret och andra hallvan med det svarta. Ta en bild och se hur det blev. Tippar på att du kommer att se en vit och en svart halva. I medeltal är världen grå enligt kameran.

Ljusmätningstips för snö och aktiviteter i snön:

Ställl kameran i M-läget.
Ställ in önskad bländare.
Rikta kameran mot snön, ställ in slutartiden så att kamerans ljusmätare visar +1½ till +2.

Fota

Kontrollera inställningen då och då enligt ovan.

Ett annat sätt är att mäta ljuset i handflatan och ställa in kameran, med kameran i M-läget så att ljusmätaren visar +1.

Håller med föregående talare, bara ett tillägg : Använd spotmätning som exponeringsmetod, kan du välja på 5D'n. 350D'n tror jag det är centrummätning som gäller. Manuell exponering är helt klart överlägset !

/ Erik

Manuella inställningar i all ära, men jag tror nyckeln är kunskap och erfarenhet.

Kunskap: att förstå hur ljusmätaren i kameran fungerar och att det är därför som vit snö blir grå.

Erfarenhet: att ha fotat såpass mycket att man kan se scenen framför sig och uppskatta på en höft att "med så här mycket snö så borde +1 i exponeringskompensation bli rätt bra".

Med manuella inställningar så har man ju bara rätt exponering i det ljus där man gjort inställningen. Om man riktar omkameran, t.ex. från solljus till skugga så stämmer inte exponeringen längre.

Om man använder nån sorts automatik, t.ex. bländarförval (för att ha koll på skärpedjup) så ger ju exponeringskompensering mer rätt exponering oavsett skiftande ljusförhållande.

Och med dagens digitalkameror med display så är det ju lätt att se efter att bilden är tagen om den blev rätt eller inte. För mörk? Ja då är det bara att ändra lite och ta en ny bild.

På min samsungkamera brukar det bli bra om jag vrider exponeringskompensationen ca 2 ev + även om jag är på gröna rutan. Funkar så klockrent så man sällan behöver byta till manuellt om man brukar köra på grönt till vardags.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar