ANNONS
Annons

Fota skulpturer?

Produkter
(logga in för att koppla)

bearhug

Aktiv medlem
Hej,
har en liten idé om att dokumentera en massa vacker konst som utsmyckar Stockholms gator och torg. Men jag funderar lite på publicering av detta, är det helt sjysst?

Jag menar vissa kulturminnesmärken, som nu senast Anna Lindhs minnesmärke, har ju levande konstnärer som liksom en fotograf står på sig för sin rätt. Hur bör man göra. Några kloka tankar eller teser?

Konsten i Stockholm och andra städer är offentlig. Den är köpt av stad/kommun och är där med ägd av stad/kommun. Du har full rätt att fotografera offentlig konst och du får även publicera dessa bilder då det rör sig om en del av det som kallas det offentliga rummet.

Nekomy skrev:
Konsten i Stockholm och andra städer är offentlig. Den är köpt av stad/kommun och är där med ägd av stad/kommun. Du har full rätt att fotografera offentlig konst och du får även publicera dessa bilder då det rör sig om en del av det som kallas det offentliga rummet.

För ett tag sedan gällde inte det för publicering på Internet, endast i övriga media som jag tolkade reglerna. Nya bestämmelser var på väg, vet du om det kommit sådana nu?

Publicering på Internet har alltid vart ett problem. Vi i Sverige kan inte stifta lagar som även gäller i t.ex USA. Om du publicerar dina bilder på en Amerikansk site så är det inte säkert att våra Svenska lagar gäller och det blir då ett problem hur man skall tolka lagarna om de inte är internationella.

Men så länge konsten du fotograferat är offentlig så är det mycket liten risk att någon överhuvudtaget kommer att anmäla dig och om du blir anmäld blir det knappast några påföljder.

Jag är inte jurist, men borde inte upphovsrättslagen, 24§, räcka? Den säger "Konstverk får avbildas 1. om de är stadigvadande placerade på eller vid allmän plats utomhus[...].", vilket väl borde täcka in de flesta skulpturer på gator och torg?

Nekomy skrev:
Men så länge konsten du fotograferat är offentlig så är det mycket liten risk att någon överhuvudtaget kommer att anmäla dig och om du blir anmäld blir det knappast några påföljder.

Jag vet inte om Annelundskyrkan i Ljungby räknas som allmän plats. Jag har en panoramabild därifrån som beskriver konstnären Sven Ljungbergs väggmålningar i kyrkan, tagen från orgelläktaren och där de tre målade väggarna är det dominerande i bilden. När jag tänkte publicera denna bild på fotosidan ville jag först höra med konstnären, eftersom jag visste att det inte var helt klart om jag kunde göra det utan dennes tillåtelse. Av Ljungbergsmuséet i Ljungby fick jag till svar att man tyvärr inte kunde tillåta mig att publicera bilden på Fotosidan, trots att jag skrev att det endast var för att få kritik på arbetet (hur jag lyckats med att återge interiören och målningen på bild. Om jag ändå publicerar bilden, är du villig att betala de eventuella skadestånd och böter som detta skulle kunna medföra?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar