Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota skolmiljö utan blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag har fått ett uppdrag där jag ska fotografera aktiviteter på flera skolor. Det ska vara elever som kommunicerar, agerar och allmänt sociala bilder. Hur skulle du göra, blixt eller inte blixt? Helst av allt vill jag inte jobba med blixt men fungerar det? Jag vet inte hur skolorna ser ut så det är svårt att veta hur mörkt/ljust det är. Jag har en Canon 5D Mark II. Blixten är en Canon 580ex och sedan har jag en Starblitz 450GTZ. Jag har precis köpt phottix strato 4 in 1 trigger set men jag vet inte hur jag får det att fungera. Sladdarna som kom till passar inte i starblitzen. Jag har också en Canon 430ex men den säger dom att det inte går att ha som slav.

Jag skulle bli väldigt glad att få lite tips och råd då det är ett viktigt uppdrag för mig. Det är dessutom lite brådis tyvärr.

Tack på förhand!
Bee
 
Om du nu skall smyga runt och plåta de små monstren i deras naturliga miljö är det väl smidigt att inte behöva skrämma dem med blixt.

Vad hade du tänkt dig för objektiv?
 
Blixt

Instämmer i föregående inlägg, blixtljus tar dessutom bort en del av den stämning som finns i ett rum (såvida det inte blandas finstämt efter varje ljusförhållande), ditt uppdrag kräver dessutom diskretion för att inte påverka scenariot. Jag skulle föreslå ett riktigt skarpt ljusstarkt zoomobjektiv, och ingen blixt. Skolmiljön kan vara både trång och vidsynt:)
 
Om du nu skall smyga runt och plåta de små monstren i deras naturliga miljö är det väl smidigt att inte behöva skrämma dem med blixt.

Vad hade du tänkt dig för objektiv?

Jag har canon 24-70/2.8 och 50mm 1.4, sedan har jag 200/2.8.

Jag skulle bli väldans glad om jag slapp använda blixten. Hur mycket kan jag sätta upp ison på utan att det blir kornigt?

//Bee
 
Beror väl på vad din uppdragsgivare ska ha det till. 6400 är nog inga problem anser jag för din kamera om du brusreducerar rätt



/Stefan R. Nilsson
 
Hur högt du kan gå i ISO utan kort beror på hur stort dom ska tryckas å så med, och i vilket medium.
Upp till 1600 tycker jag inte det har varit några problem alls med 1ds MKII, som är generationen äldre än din kamera, men de beror ju som sagt på omständigheterna.
 
Beror väl på vad din uppdragsgivare ska ha det till. 6400 är nog inga problem anser jag för din kamera om du brusreducerar rätt



/Stefan R. Nilsson

Jag tycker det blir kornigt redan vid 1200, men jag kanske använder fel program när jag brusreducerar. Vilket program använder du?

De ska ha det i broschyrer, roll-ups och på webben m.m.
 
Alltså åk till skolan och testa. Brännvidden som rekommenderas är ju tele för att inte skrämma barnen.
Skolmiljör väldigt bra upplyst och det är väl på dagen du ska fota. Höga ison lär du nog inte behöva.
Rörelseoskärpa beror ju klart på hur fort de rör sig.



/Stefan R. Nilsson
 
Jag tycker det blir kornigt redan vid 1200, men jag kanske använder fel program när jag brusreducerar. Vilket program använder du?

De ska ha det i broschyrer, roll-ups och på webben m.m.

Här är ett exempel från i lördags, inomhus i en modern kyrka.

Slutartid: 1/125s för att säkerställa att frysa all rörelser (Mest gåendes och stillasitandes människor.
Brännvidd: 180mm
F:2.8
ISO 6400
Brudreducerad i LR4
Canon 5D Mk3 (Din Mk2 producerar lika lite brus sålänge du använder RAW. I JPG från kameran så slår Mk3 din med hästlängder)

Fullstor bild, imte beskuren.
https://dl.dropbox.com/u/3697094/20120825-256B5423.jpg

/Stefan
 
Stativet skulle jag nog skippa, rörelseoskärpan är nog en större fiende.
Ska de vara roll-ups så skulle jag nog försökt hålla mig under iso 1000 ändå.

Du får nog lägga in bilden i din publicfolder stefan :)
 
Här är ett exempel från i lördags, inomhus i en modern kyrka.

Slutartid: 1/125s för att säkerställa att frysa all rörelser (Mest gåendes och stillasitandes människor.
Brännvidd: 180mm
F:2.8
ISO 6400
Brudreducerad i LR4
Canon 5D Mk3 (Din Mk2 producerar lika lite brus sålänge du använder RAW. I JPG från kameran så slår Mk3 din med hästlängder)

Fullstor bild, imte beskuren.
https://dl.dropbox.com/u/3697094/20120825-256B5423.jpg

/Stefan

6400, det var inte illa! Det ser bra ut! Jag fotar bara i raw
 
Imagenomic

Imagenomic noiceware professional, ger fin manuell kontroll på brusreduceringens parametrar. Personligen reducerar jag brus mildare ju högre ISO jag befunnit mig i. Hård brusreducering på brus, tycker jag är är fulare än lite korn:)
 
Imagenomic noiceware professional, ger fin manuell kontroll på brusreduceringens parametrar. Personligen reducerar jag brus mildare ju högre ISO jag befunnit mig i. Hård brusreducering på brus, tycker jag är är fulare än lite korn:)

Intressant. Bildex? Gentemot din vanliga Raw konverterade hade varit intressant att se också. Själv kör jag Topaz plugin när brus uppkommit efter hård redigering.
Mitt bildex var dock LR egna.



/Stefan R. Nilsson
 
Utmärkt

Din bild hade en utmärkt teckning Stefan, mycket bra.
Det går smidigt att få sammetslena närmast brusfria ytor i Imagenomic, jag tycker det tar bort en del av stämningen dock. Jag har inte provat Topaz, är det måhända bättre än Imagenomic?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar