ANNONS
Annons

Fota skidåkning, 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Linuus

Aktiv medlem
Tjena

Har precis köpt min första systemkamera, en Canon EOS 350D med ett Sigma 17-70mm objektiv.

Tänkte fråga lite vad jag behöver tänka på när jag åker till alperna i januari?
Vad bör man ha för inställningar?

Vad bör jag träna på innan?

Har läst denna artikel lite snabbt, men den har ju några år på nacken:
http://www.fotosidan.se/cldoc/1015.htm

Det mesta gäller väl än idag antar jag, men lite uppdaterade tips vore kul!

Tack

kanske skulle skriva att jag mest kommer fota folk som hoppas och folk som står stilla...

Kommer nog inte ge mig på några super-panoreringar på åkare som kommer i 100 knyck... :)

ett tips(eller åtminstone nåt att tänka på) som gäller all fotografering i bergen är att om du använder vidvinkel för att få med så mkt som möjlgit, så kommer det att göra att bergen inte ser lika imponerande ut. eftersom vidvinkeln drar ut allt. satsa istället på att välja ut ett bra parti av omgivningen och ge dig på det med telet.

ananrs är det väl det vanliga, överexponera 1-2 steg. fota på förmiddag och eftermiddag då ljuset är bättre. hålla till i skog om det är pissigt väder för att få mer kontraster. sen är det bara o tuta o köra, du märker vilka bilder du tycker är bra sen är det bara att komma ihåg hur du gjorde då.

blixt är en investering jag tycker du skall fundera på, jag skulle inte plåta skidåkre utan blixt.

Några 100 knyck behöver du inte heller oroa dig för, snarare kanske runt 50km/h och det är inga problem att panorera. Kör manuellt och gör några provbilder innan du kör på riktigt så blir det bra. Men tänk på att snön lurar kameran och som jag sa innan, blixt är nästan nödvändigt såvida du inte gillar bilder där himlen är helt vit eller kolsvarta skidåkare

Kalle_B skrev:
blixt är en investering jag tycker du skall fundera på, jag skulle inte plåta skidåkre utan blixt.

Några 100 knyck behöver du inte heller oroa dig för, snarare kanske runt 50km/h och det är inga problem att panorera. Kör manuellt och gör några provbilder innan du kör på riktigt så blir det bra. Men tänk på att snön lurar kameran och som jag sa innan, blixt är nästan nödvändigt såvida du inte gillar bilder där himlen är helt vit eller kolsvarta skidåkare

nja jag är väl inte helt på din sida där, blixt är nte alls nödvändigt, det beror helt på vilka bilder man vill ta. jag har i pricnip aldrig blixten på vid skidfoto, om det inte handlar om när jag vill fota i motljus men vill ha en belyst åkare.

Jag ska också iväg och åka skidor om ett par veckor och skulle gärna vilja ha lite tips på vad man ska tänka på, träna på osv =)
Kommer ha med mig en Pentax K100D S och kitobjektivet 18-55mm.

Mvh Fredrik

Kalle_B skrev:
..jag skulle inte plåta skidåkre utan blixt.

..blixt är nästan nödvändigt såvida du inte gillar bilder där himlen är helt vit eller kolsvarta skidåkare

Det skulle vara väldigt kul att se några av dina skidbilder där du använt blixt. Visst finns det tillfällen då det kan behövas ett visst upplättningsljus men att påstå att det är nödvändigt förstår jag inte alls. Vad är det egentligen för ljus du fotograferar i?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar