Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota simning - behövs polfilter? 50mm/1,4 eller 70-200/4

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska möjligtvis fota en simtävling. Behöver man ett polfilter för att bli av med reflexerna från vattnet?

Jag har två objektiv, ett 70-200/4L och ett 50/1,4. Till vilket hade ni köpt filtret? Bländare 4 borde väl räcka i en simhall?

mvh

Johnnie

dunberg skrev:
Hej!

Jag ska möjligtvis fota en simtävling. Behöver man ett polfilter för att bli av med reflexerna från vattnet?

Jag har två objektiv, ett 70-200/4L och ett 50/1,4. Till vilket hade ni köpt filtret? Bländare 4 borde väl räcka i en simhall?

mvh

Johnnie

Polfilter är en mycket god ide...

Jag tror att 70-200 är betydligt mer användbart så jag skulle satsat på ett polfilter till det om jag måste välja.

Är det dagtid och stora fönster? Annars misstänker jag att det lär bli rätt kämpigt med slutartiderna med ett polfilter på.

dunberg skrev:
Oj! Då kanske det är säkrast att satsa på 50/1,4 då. Jag har lite svårt att föreställa mig hur ljus hallen måste vara för att jag ska kunna använda ISO1600 och motsvarande f/8 i och med polfiltret.

Det är förmodligen ett bättre val. Har du bara möjlighet att vara nära poolkanten borde brännvidden räcka till.

Skall du fota på Valhallabadet i göteborg så behöver du så ljusstark optik som bara går, det blir mörk som natten vid 25metersbassängen (50meters är lite bättre upplyst). ISO 800 går väl an, men vill du kunna frysa simmarna när de far fram i vattnet så är det 1600 som gäller. Helst av allt så skall du nog använda en blixt.
/Patrik

Bilagor

• cronström.jpg
    cronström.jpg
    53.1 KB · Visningar: 675
Hej!

Och tack för tipsen om Valhalla. Är det något man behöver tänka på när man använder blixt mot vatten och har polfilter? (Har bara den inbyggda blixten i 350D.)

mvh

Johnnie

Edit: Trevliga simbilder på din sida, Patrik!

Jag struntade i polfiltret och byte till en 2.8-zoom. Fungerade utmärkt med bländarprioritet och 2.8. Jäkligt kul att fota simning.

mvh

Johnnie

Bilagor

• barracuda-race0061.jpg
    barracuda-race0061.jpg
    37.8 KB · Visningar: 532
Hej Christian!

Och tack! Jag köpte en begagnad Canon med IS. Rätt lyxigt med andra ord. Två månader gammal bara och bara tvåtusen dyrare än ny utan IS. Mycket trevligt objektiv förutom af/mf-knappen som är lätt att komma åt av misstag.

mvh

Johnnie

Roligt, var det en 70-200 som jag såg att du letade efter tidigare? Riktigt trevligt för detta ändamålet. Du kan väl skriva vad det blev för inställningar, iso, bländare, tid osv. Alltid lärorikt när någon lyckat så bra som du gjort här.

/c

PapaC skrev:
Roligt, var det en 70-200 som jag såg att du letade efter tidigare? Riktigt trevligt för detta ändamålet. Du kan väl skriva vad det blev för inställningar, iso, bländare, tid osv. Alltid lärorikt när någon lyckat så bra som du gjort här.

/c

Hm.. nja, jag var ju på väg att göra mig av med mitt 70-200/4 till fördel för ett fast ljusstarkt objektiv vilket jag är glad att jag inte gjorde. =) (Jag såg däremot en fotograf på Scandinavium som fotgraferade hockey med ett 200/1.8 och han såg nöjd ut.)

Ska kolla upp inställningarna.. körde lite manuellt men tyckte nog att bländarprioritet fungerade bättre. ISO1600, 2.8. De här båda är tagna med 1/200.

Bilagor

• barracuda-race0069-copy.jpg
    barracuda-race0069-copy.jpg
    42.3 KB · Visningar: 268
Visst är det kul att fota simning!
Man får verkligen testa sin utrustnings gränser. I simhallar är det mörkt, fuktigt och stenhårt golv som kamrean någon gång kommer att tappas i... förmodligen. Dessutom så rör sig simmarna hyffsat snabbt.

Bilagor

• emmastart.jpg
    emmastart.jpg
    57.6 KB · Visningar: 214
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar