Annons

Fota showgrupp åt privatpersoner - Pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

niclaslind

Aktiv medlem
Ska plåta ca 60st personer i en "showgrupp" som uppdrag åt dom som är med i showgruppen (privat bruk alltså).

Är osäker på prissättningen.
Jag har en liten firma, så momsen måste vara medräknad i priset.

Varje gruppmedlem ska ha en typ porträttbild på sig i sin utstyrsel som denne person ska köpa.
Blir ca 60personer/bilder.
Bilderna ska levereras till varje person utskriven och i storlek ca 13x18.

Vad anses som lämpligt pris för det här?
Ska plåta inomhus så jag måste hyra in eller köpa blixtar. (äger endast en SB-900)

Obs, pris som efterfrågas är pris per bild, då dom ska säljas styckvis till deltagarna
 
Fundera så här istället.

Hur lång tid tar det dig att göra jobbet+
Vad kostar din tid?
Vad kostar hyra av utrustning+
(Köpt utrustning som du kan använda senare kan du inte skriva av just på det här uppdraget mer än 5-10%)
Vad kostar det att framkalla bilderna på det labb som du använder.

Räkna ihop allt detta och lägg sedan till vad du tycker att du totalt ska tjäna på det. Lätt det till summan för bilderna och dividera med antalet beräknat sålda bilder. Vad kostar de då?

Gruppbilden bör kanske ha eget pris eftersom den säljs kanske 60 gånger och du själv behöver endast redigera och fixa med den en gång.

Porträttbilderna kan du ju ta mer då dessa är personliga och kräver mer jobb. Låt detta bli klart för kunden.

Sälj också gruppbilden i "klump" så att de som ville ha en bild beställer samtidigt. Det finns ju risk för inskanning och kopiering.

Du kan ju ge ett totalpris utifrån att alla köper gruppbild och alla köper sina bilder. Det priset bör ju vara lägre än priset för varje enskild person som beställer var och en lite pö om pö.

Sedan finns ju de här prislistorna för professionella fotografer att utgå från...

Funder kraftfullt över hur du vill ha betalt. I klump insamlad från hela skaran eller från varje person enskilt.
 
Om jag tar betalt 50kr per bild så blir det såhär för mig:
-20% moms ---> 40kr kvar
-10kr i framkallningskostnad ------> 30kr kvar
-50% skatt på vinst ---> 15kr kvar i "vinst" per bild.


Det känns väldigt billigt med 15kr i förtjänst för varje bild?
Och då har jag inte räknat in matrialkostnader.
 
40 kr före skatt och omkostnader verkar ju vara löjligt lite, jag tycker du ska läsa om Thomas inlägg och framförallt fundera på de två första punkterna; om hur mycket tid det tar och glöm då inte att ta med allting runtomkring från förberedelser till betalning och bokföring samt vad din kunskap är värd och kanske jämföra vad man får betala för liknande tjänster (vad kostar ett körkortsfoto t.ex).

Även om du är amatör och kanske inte lever på fotograferandet så är ditt arbete och dina kunskaper värda pengar.
 
Jag skulle kunna tänka mig att förberedelserna kanske tar 1-2h på plats, själva fotograferingen av de 60 människorna kanske tar två timmar, grupfotot kanske 15min.

Efterbehandling/redigering av 60bilder 5-6timmar. Eventuellt om det går att batch-redigera.

Så kanske 9-10 timmar totalt.
Kan någon höfta till med ett lämpligt pris inkl moms?
 
Åter igen. Hur mycket vill du tjäna per timme efter skatt och avgifter? Det gör att du kan räkna ut ditt timpris. Därefter kan du ju också ta ut ett pris per bild. Ditt timpris i klump plus priset för samtliga bilder (porträtt och gruppbild för 60 personer) ger totalpriset. Slå sedan ut det priset per person och fundera över om de tycker att det är värt att betala uppemot 300 kr för en gruppbild och en porträttbild för varje delatagare i showgruppen. Gör du ett bra jobb tror jag att de tycker det.

Körkortsbilder som är klara på 5 minuter utan någon som helst entusiasm bakom där bilden inte är något under av fotokunskap eller kvalitet kostar väl rätt så mycket idag? Det är 5 minuter, ställtiden för fotografen är nästan noll, allt är riggat och klart och sedan printar de. Visst kostar utrymmet, utrustningen och kopian, men det är ju utslaget på 1000-tals personer.

Gruppfotot tar mycket längre tid än 15 minuter. Du ska förbereda på något sätt, sätta upp blixtar (om du nu använder sådana), kanske en bakgrund och så är det planering av hur gruppen ska stå. Det sista kanske showgruppen vet själva.
 
Som exempel på timpris efter skatt och avgifter, dvs. din vinst, kan du också tänka så här. En ingenjörslön som ger 25000 kr kvar i plånboken med en arbetsinsats på 160 i månaden är ca 150 kr / timme. Till det ska du ju också sälja en produkt, de framkallade bilderna.
 
Jag skissade lite på vad jag skulle debiterat

13 x 18 retuscherad = 79.-
20 x 30 gruppbild retuscherad = 149.-

Köper man både porträtt och gruppbild = 175.-

I ett bästa scenario så skulle det bli 175 x 60 = 10 500.-
Minus moms = 8 400.-

Detta hade jag haft som utgångsläge. Sedan är det upp till dig att titta på dina omkostnader i samband med detta uppdrag. Väg detta mot vad du tror kunden anser vara rimligt för en alt två bilder. Kundens smärtgräns kanske bedöms vara 150.- för gruppbild + porträtt. Bedöm också hur stort intresset är för att köpa bilder. Alla kommer kanske inte att köpa.

Till slut, sälj dig inte för billigt alt kommer kunden att återkomma med en beställning för ytterliggare jobb?

Lycka Till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.