Annons

Fota & resa... jobb?

Produkter
(logga in för att koppla)

MajaWrangstadh

Avslutat medlemskap
Hej! Maja heter jag och är 17 år gammal. Bor för tillfället i Schweiz och planerar universitet, just nu med siktet mot UK, när jag är färdig med IB i maj 2012.

Nu till frågan. Först och främst; just nu har jag noll koll på vad det är för kurser jag ska gå eller hur jag ska gå tillväga... det enda jag vet är att jag vill resa massvis, och fota så mycket det bara går.

Så med det i bakhuvudet, vad finns det jobb som skulle kunna passa det jag vill göra? Fotojournalist (och i så fall, frilans eller inte?) Eller något annat? Fördelar och nackdelar? Och vad är det för utbildningar jag bör gå, foto? Är inne en del på documentary just nu så är det en bra idé, eller är det renodlat 'foto' jag ska välja?

Alla tips och förslag välkomnas! Tack på förhand:)

Är själv sugen på något liknande. Vet att nästan alla jag vet som reser och fotar är frilansare, men det i sin tur kräver en stark portfolio.

Jag försöker åka ut och fota i världen så fort tillfälle ges (har familj så det blir väl ett par resor per år) och jag gör detta inom mitt företag som fotograf. Bilderna i sin tur går till en bildbyrå. Hade även tänkt börja skriva resereoprtage och sälja in till olika tidningar framöver vilket är smart för att sedan, efteråt lämna in dem till bildbyrå.

När det gäller tidningar så kan du antingen bekosta resorna själv, skriva ett reoprtage och försöka sälja in detta, eller visa prov på vad du kan och kanske bli ivägskickad på en resa av tidningen. Men det är en tuff bransch och ofta underlättar det om man både är duktig på att skriva och fota.

Hade jag varit 17 år hade jag satsat på en bra kurs i foto, jobbat ihop pengar till en resa, jobbat på plats (typ restaurangjobb) och fotat så mycket det gick på fritiden. Åkt runt och hållit på så. Försökt sälja in i efterhand. För att sälja till tidning behöver du inte ha företag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar