Annons

Fota reportage.....

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Jag är nybörjare på just att fota reportage & skulle mer än gärna få lite tips & råd.
Jag har fått ett jobb där jag ska ta bilder till en journalist, hon skriver & jag fotar.
Hur gör ni när ni fotar. Eftersom omständigheterna (ljus, inne, ute mm mm) kommer förändras snabbt & jag måste vara redo att fota där det händer måste jag ju använda rätt inställningar snabbt. Hur gör ni? Använder ni endast manuellt eller kör ni någon gång med auto där kameran snabbt väljer själv vad inställningarna ska vara?
Inomhus... Använder ni er externa blixt på en gång eller försöker ni köra utan genom att tex höja ISO rejält med risk att få brusiga bilder.
Känns som att blixt kan skrämma de man ska fota "i smyg" eller i varje fall försöka fota smidigt & med blixt märks man ju tydligt....
Betalning....
Denna fotograferingen kan ta en dag, men även tre dagar, alltså väldigt osäkert tidsmässigt. Hur hade ni gjort med betalning?
Alla tips & råd är självklart välkomna :O)
 
själv kör jag nästan alltid halv-auto. dvs jobbar med TV eller AV. Det tycker jag funkar bra. Jag bestämmer den viktiga parametern (bländare eller slutare) och låter kameran sköta resten.

Blixt eller inte handlar ju om motiv samt vad du ahr för kamera.
Klarar den högt ISO så kör med det. Är miljön direkt olämplig för blixt? Lös det på något annat sätt.
Funkar det med blixt? Använd blixt om det behövs och funkar i bildspråket.

Som du märker. Det finns inga raka svar. Allt beror på vad du ska plåta, hur du vill plåta det och så vidare.

Ang lön så beror det lite på varför det är svårt att beräkna tiden. Är det du eller uppdragsgivaren som har svårt att ange mängden tid?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.