Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota RAW för först gången

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnicaHe

Medlem
Hej!

Jag ska fota i RAW för första gången med min Canon EOS450D. Undrar om det finns någon van användare av denna kamera som kan tipsa om vilka inställningar man ska ha. Alla tips mottages varmt! Använder ett ljusstarkt 2,8 objektiv och ska ta bandbilder både ute (eftermiddag/kväll) och inne. Har även extern blixt.
 
Bara ställa in RAW - själva idéen med RAW är inte behöva ställa in vitbalans eller brusreducering i kameran utan att få bildena råa så att man sedan kan behandla det i efterhand.
 
Jag ska fota i RAW för första gången med min Canon EOS450D.
Jag föreslår att du ställer in kameran så att den sparar bilden både i raw och i jpg (av hög kvalité) -- det kan man väl på en 450D? Då har du jpg-bilderna, som du är van vid, i "reserv" om du tycker det är för krångligt/tar för lång tid att få ett bra resultat med raw.
 
Hej!

Jag ska fota i RAW för första gången med min Canon EOS450D. Undrar om det finns någon van användare av denna kamera som kan tipsa om vilka inställningar man ska ha. Alla tips mottages varmt! Använder ett ljusstarkt 2,8 objektiv och ska ta bandbilder både ute (eftermiddag/kväll) och inne. Har även extern blixt.

Inställningarna i kameran är av mindre vikt när du fotar RAW, eftersom du inte behöver bry dig om "skärpning" och andra saker som dyker upp då kameran själv manglar sönder din bild till en JPEG-fil.

Det du däremot bör tänka på är hur du ska hantera bilderna när du väl fått över dom i datorn (du kan ju inte bara skicka ut RAW-filer till vänner och bekanta, eller lägga upp dom på weben). Du måste med andra ord ha ett program som, åtminstone, kan konvertera RAW-filer till JPEG, och gärna göra allt roligt du kan göra med RAW-bider, exempelvis ändra exponering, kontrast, vitbalans, beskärning etc.

Själv är jag mycket förtjust i Lightroom, det kostar en slant, men det är väl värd varenda krona!
 
Tack för era svar. Jag har program och det ska bli roligt att bearbeta bilderna sedan. Någon som vet hur man ställer in så man får både jpeg och raw på eos450d?
 
Tack för era svar. Jag har program och det ska bli roligt att bearbeta bilderna sedan. Någon som vet hur man ställer in så man får både jpeg och raw på eos450d?

RTFM! :p

Nu har jag ingen 450d själv, men jag kan tänka mig att du i menyn har något som heter "Kvalitét" eller liknande, där kan du välja tex RAW+L, RAW+M, RAW+S.Med L/M/S menas upplösningen på jpeg-bilden.

Så här ser det ut på 40d, lär väl inte vara helt olikt på 450d:
http://i39.tinypic.com/f4h7ur.jpg
 
En sak att tänka på är att du INTE använder kamerans automatiska lägen, gröna rutan och scenlägen. Då kommer bilden sparas som JPG trots att du ställt in RAW.

Använde P, Av, Tv eller M.

Så är det i alla fall på 400D och 40D, antar att det samma gäller 450D.

Mvh
Anders
 
RAW finns inte ens tillgängligt som inställning i något förprogrammerat läge, utom på de allra senaste modellerna.
 
RAW finns inte ens tillgängligt som inställning i något förprogrammerat läge, utom på de allra senaste modellerna.



Det som är lite lurig är ju att man kanske ställer in RAW när man har kameran i läge t ex "P" och tror att allt är frrid och fröjd. Sedan går man ut och fotar och använder scen-lägena, "sport", "porträtt" och kanske gröna rutan. När man kommer hem så har man en samling JPG-bilder. Det hände mig första gången jag skulle prova RAW.

Jag tycker det är bra att Canon har ändrat detta på senare modeller. Ställer man i RAW - ja då vill man ju fota i RAW oavsett vilket motivläge man har valt.
 
På farsans 450D märkte jag att man endast man välja antingen bara RAW, eller RAW+L, om man ville fota i RAW. På min egen kamera (Nikon D80) så kan man välja Raw+L/M/S etc etc precis som Draedon's bild av hans 40D visar.

Känns lönt att hålla på och snåla med en sådan sak? Det är ju ändå bara mjukvaran som gör det liksom.
Jag brukar själv fota i RAW+S i lägsta kvalité eftersom jag vill ha en jpegbild att kolla på snabbt sådär utan behandling, men tycker det är onödigt att ha en jättestor jpegbild när jag ändå kommer editera RAW filen om jag känner att bilden blev bra och vill använda den.
 
För att minimera arbetet framför datorn är det en god idé att TROTS att man sparar bildfilerna i RAW-format ställa in korrekt vitbalans. Om inte annat krävs ju det för att Jpeg-bilderna skall bli korrekta om man fotar RAW + Jpeg.

Skulle man inte få till den vitbalans som man vill ha går det ju sedan att ändra i efterhand men "träffar man rätt" blir det ett moment mindre man behöver utföra i efterhand!

RAW-filerna tar också större plats så man bör tänka på att man har tillräckligt med plats på minneskorten, det ryms ju färre biuldfiler med RAW än med JPEG.

Mvh!
// Niklas
 
Det gick jättebra tack vare all er hjälp! Tyvärr är min instruktionsbok på danska och lite svårtydd ibland, plus att jag var jättenervös för att göra fel. Men det är ju oerhört roligt att behandla raw. Nu till nästa (dumma) fråga: Hur funkar det att använda extern blixt när man fotar i raw? Min svarade inte när jag provade, men den inbyygda blixten gick av.
 
Det gick jättebra tack vare all er hjälp! Tyvärr är min instruktionsbok på danska och lite svårtydd ibland, plus att jag var jättenervös för att göra fel. Men det är ju oerhört roligt att behandla raw. Nu till nästa (dumma) fråga: Hur funkar det att använda extern blixt när man fotar i raw? Min svarade inte när jag provade, men den inbyygda blixten gick av.

Hmm, blixtens funktion har inget med vilket filformat du sparar bilderna i. Dvs. blixten skall bete sig exakt lika dant vare sig du ställer in JPEG eller RAW. Testa att ställa tillbaks till JPEG och se om det inte stämmer!?

Det KAN dock vara så att om du byter fotograferingsmetod (PASM = Program, Aparture, Shutter, Manuell) jämfört med [Grön Rektangel] = Helautomatik så ändras inställningarna i kameran.

Sök rätt på menyn "Blixtinställning" (tror den heter så i min 40D som jag inte har med mig på jobbet). Står det i den menyn att Extern blixt är avstängd så har du förklaringen där. Ändra i så fall inställningen till [På].

Hoppas detta var till lite hjälp i alla fall!

Mvh!
// Niklas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.