Annons

fota racingmotorcycklar

Produkter
(logga in för att koppla)

caedes

Medlem
I sommar ska jag fota motorcycklar på bana och jag behöver lite uppslag på hur jag få till bra bilder. Både ideer om ljus och komponitons tas tacksamt emot. Jag har en D80 med kitobjektivet samt ett 80-200 2.8 och en sb-800. Har kikat lite på "the strobist" för uppslag om ljussättning(om det behövs) men vet inte riktigt hur jag ska applicera allt på just banfotografering. Jag vill ju att det ska finnas något extra i bilderna.

Ideer och uppslag tas tacksamt emot! Spåna på bara!

/Mats
 
caedes skrev:
I sommar ska jag fota motorcycklar på bana och jag behöver lite uppslag på hur jag få till bra bilder. Både ideer om ljus och komponitons tas tacksamt emot. Jag har en D80 med kitobjektivet samt ett 80-200 2.8 och en sb-800. Har kikat lite på "the strobist" för uppslag om ljussättning(om det behövs) men vet inte riktigt hur jag ska applicera allt på just banfotografering. Jag vill ju att det ska finnas något extra i bilderna.

Ideer och uppslag tas tacksamt emot! Spåna på bara!

/Mats

Panorering från ytterkurva ger ju actionfyllda bilder till att börja med, försök få så långa tider som möjligt, och ändå få hoj/förare skarpa (det är svårare än det låter).

Börja med att läsa av banan, och leta bra fotoställen, studera lite körning först, leta efter bra ställen (det brukar vara hyfsat begränsat).

Depåområdet ger alltid kul ögonblicksbilder, med äkta känslor.

Jag skulle ha 80-200:an på hela tiden.

/J
 
Kolla vidare på tråden "Action, Äventyr, Sport" där finns det flera trådar som behandlar ditt problem.
Sven-Åke
 
Eftersom du skriver racingmotorcyklar så förmodar jag att du menar roadracing eller?

Det skiljer ganska så mycket om du ska fota RR, supermoto, cross, drag eller speedway.

Ett grundläggande tips är att du först och främst slänger blixten. Bilderna får alltid lite av ett skrämt rådjur över sig och jag tycker de ser riktigt illa ut. Möjligtvis kan man köra den som upplättning men då 2-3 steg under exp.

Sen ska du lära dig att panorera ordentligt och sätta skärpan rätt. kan ibland vara enklare om man bara använder 1 fokuspunkt eller kör manuellt och förfokuserar på en plats i banan där hojen kommer att passera och sen bränna av 3-4 bilder när hojen kommer.

Glöm allt vad sportläge och full automatik heter. Kör på manuell slutartid och kör på ungefär hastighet x 2. Håller hojen 60km/h så kör på 1/125. Går det runt 100km/h kör på 1/200 osv. Det blir svårt med skärpan och panoreringen blir viktigt men du får lite fart i bilden.
ca 40km/h och 1/80: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/772848.htm?set=mp

Kommer hojen mot dig så får man öka hastigheten något steg eller två för att kamerans ska hinna med, t ex 1/400 istället 1/200.

Ska du fota cross och hojar som hoppar så får man också snabba på tiderna lite då föraren oftast rör kroppen ganska så mycket. Dock inte så mycket att hjulen fryses i bilden för då tappar också bilden lite fartkänsla.

80-200 duger till att börja med till det mesta och för medelstora banor. Kitobjektivet kan funka för cross/enduro också men kommer du till större RR-banor så måste du nog upp på 300 eller mer för att det ska bli bra. Ska du fota RR så komplettera med ett fast 300/4 eller om du har råd, ett 300/2.8. VR spelar mindre roll då man oftast får de bästa bilderna utan (snabba skott och situationer hämmas av att VR oftast behöver ha några tiondels sekunder efter att autofokusen är klar för att stabilisera och ge bra skärpa)

Ett sista tips är att plåta mycket och öva på just panorering. Efter ett tag så kommer du få mer och mer skarpa bilder med dig hem. Bli inte nedstämd om bara var 10:e bild blir skarp till en början utan fortsätt och du kommer märka att det går bättre. Jag känner mig riktigt nöjd om jag kan använda var 3:e bild eller så (om jag inte kör 1/400 eller snabbare för du blir alla bilder skarpa men de tappar lite fartkänsla och blir lätt lite sterila. ;o)
 
Lås autofokus på ekipaget och ta serietagningar.Panorering kräver att man övat ordentligt,kan annars lätt bli fiasko.
 
Det finns mycket att säga om racefotografering, har du några mer specifika frågor framigenom så hör av dig.

Blixt kan vara mycket användbart i vissa situationer, slå den bara inte rätt i ögonen på förarna, det är Mycket distraherande.
 
Jag skulle rekomendra att om du skall använda blixt, ta kontakt med förarna innan så att de vet om detta. De flesta kör max vad de kan prestera och är så inne i körning att allt annat som stör dem kan vara farligt.
Sven-Åke
 
Kan ju alltid vara skoj att höra varför du rekommenderar blixt? Har du hittat nåt som alla andra motorfotografer missat? ;o))

De över hundratal motortävlingar jag besökt som fotograf (on kanske inte riktigt lika många som förare) har ingen "seriös" fotograf använt blixt. Någon esntaka amatör har säkert glömt slå av blixten eller så är det någon som sett blixtbilderna i t ex Motocrossaction och tror att alla crossbilder måste tas med blixt?? Jag är klart av motsatsen och tycker blixtbilder i motorsport ser ofantligt plastiga och konstgjorda ut.

En blixt kan i vissa sällsynta fall vara bra i upplättningssyfte om man fotar i starkt motljus och man står väldigt nära det man ska fota, typ några meter bara. En mörk enduroskog kan oxå funka men det gäller att inte frysa bilden för mycket med blixten utan att dra ner effekten så mycket det är möjligt och ändå få en bra bild.


tumlaren skrev:
Jag skulle rekomendra att om du skall använda blixt, ta kontakt med förarna innan så att de vet om detta. De flesta kör max vad de kan prestera och är så inne i körning att allt annat som stör dem kan vara farligt.
Sven-Åke
 
Om du menar min inlaga Mikael, så hänsyftar jag till att frågeställaren undrade över att använda blixt.
Jag själv har aldrig använt blixt vid foto av roadracing och har inte heller förstått varför han vill använda blixt. Ville bara varna honom om att använda en blixt utan förarnas vetskap för detta kan vara farligt för dessa.
Sven-Åke
 
Hmm.. När du säger det så och jag läser inlägget ett par ggr till så fattar jag äntligen vad du skrivit!! Lång, stressig dag på jobbet och sen snabbläsa ett forum kan alldrig bli bra. Är alldeles för soft i skallen för att kunna läsa innantill verkar det som!! ;o))

Håller med om att man ska fråga men hur gör man på en crosstävling med 300 startande? Om man fotar med blixt så får man se till att man inte fotar direkt i förarnas synlinje. Se till att fota lite från sidan så är det sällan problem. Jag har själv sett både enduro och crossbilder tagna nära och med blixt på mig själv men under själva tävlingen har jag aldrig uppfattat fotografen överhuvud taget...
 
Testa också riktigt snabba tider i 200-läge. Görs det i kurvor och med utsuddad bakgrund blir det actionfyllt också tycker jag. Se bilder från racerapporter.

P
 
Tänk gärna lite annorlunda än vanliga panoreringar från sidan. För att få fart i bilderna blir det ofta roligare med spännande vinklar och dramatiskt ljus än långa tider. Spring runt så mycket du kan, försök att krypa ner eller kom upp.

Kolla här för inspiration: http://www.bike.se/gallery/

Kör hårt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.