Eftersom du skriver racingmotorcyklar så förmodar jag att du menar roadracing eller?
Det skiljer ganska så mycket om du ska fota RR, supermoto, cross, drag eller speedway.
Ett grundläggande tips är att du först och främst slänger blixten. Bilderna får alltid lite av ett skrämt rådjur över sig och jag tycker de ser riktigt illa ut. Möjligtvis kan man köra den som upplättning men då 2-3 steg under exp.
Sen ska du lära dig att panorera ordentligt och sätta skärpan rätt. kan ibland vara enklare om man bara använder 1 fokuspunkt eller kör manuellt och förfokuserar på en plats i banan där hojen kommer att passera och sen bränna av 3-4 bilder när hojen kommer.
Glöm allt vad sportläge och full automatik heter. Kör på manuell slutartid och kör på ungefär hastighet x 2. Håller hojen 60km/h så kör på 1/125. Går det runt 100km/h kör på 1/200 osv. Det blir svårt med skärpan och panoreringen blir viktigt men du får lite fart i bilden.
ca 40km/h och 1/80:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/772848.htm?set=mp
Kommer hojen mot dig så får man öka hastigheten något steg eller två för att kamerans ska hinna med, t ex 1/400 istället 1/200.
Ska du fota cross och hojar som hoppar så får man också snabba på tiderna lite då föraren oftast rör kroppen ganska så mycket. Dock inte så mycket att hjulen fryses i bilden för då tappar också bilden lite fartkänsla.
80-200 duger till att börja med till det mesta och för medelstora banor. Kitobjektivet kan funka för cross/enduro också men kommer du till större RR-banor så måste du nog upp på 300 eller mer för att det ska bli bra. Ska du fota RR så komplettera med ett fast 300/4 eller om du har råd, ett 300/2.8. VR spelar mindre roll då man oftast får de bästa bilderna utan (snabba skott och situationer hämmas av att VR oftast behöver ha några tiondels sekunder efter att autofokusen är klar för att stabilisera och ge bra skärpa)
Ett sista tips är att plåta mycket och öva på just panorering. Efter ett tag så kommer du få mer och mer skarpa bilder med dig hem. Bli inte nedstämd om bara var 10:e bild blir skarp till en början utan fortsätt och du kommer märka att det går bättre. Jag känner mig riktigt nöjd om jag kan använda var 3:e bild eller så (om jag inte kör 1/400 eller snabbare för du blir alla bilder skarpa men de tappar lite fartkänsla och blir lätt lite sterila. ;o)