Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota perseiderna ikväll

Produkter
(logga in för att koppla)

Likebutton

Medlem
OM det är så att det opålitliga vädret håller sig klart ikväll tänkte jag som nybörjare göra ett försök att fota Perseiderna. Har en bra plats med minimal uppyst himmel som jag ska prova men har självklart ett par frågor till de som vet om ämnet:

Fokusinställningar? Vad fokuserar man på när man riktar mot himlen? Jag anser att man måste ha bra med tur för att få bra stjärnbilder ikväll men jag är villig att göra ett försök.

Slutartider? Längsta? 40-60 min?

Jag kör med Nikon D200 + Nikkor 35mm f1.8 + 18-200 f3.5.....vad tror ni?

Alla tips mottages!

/Claudia

Fokusinställningar? Vad fokuserar man på när man riktar mot himlen?
Eftersom jag inte har någon erfarenhet av stjärnfoto tänker jag endast försöka svara på din fråga om fokus.
På min gamla kamera med manuell fokus skulle jag ställa fokus på oändligt (konsumsymbolen) helt enkelt. Jag vet inte hur exakt det är på ditt AF-objektiv, så ett alternativ vore kanske att låta kameran fokusera på något upplyst motiv några hundra meter bort och låsa fokus på det. För kameran spelar det ingen roll om motivet ligger ett antal hundra meter bort eller ett antal ljusår bort. Den tycker det är oändligt långt bort i båda fallen.

Olle

Det är inte dom "riktiga" Perseiderna i kväll, dom är i augusti. Det som är på g nu är nog Draconiderna eller vad de nu kallas. De skuren är extremt variabel och kan nån gång bli spektakulär men oftast en gäspning.

En riktigt mörk plats är förutsättningen. Sätt kameran på stativ och sätt på en ljusstark fast normal eller vidvinkel. Ställ på öppen bländare och oändligheten, precis som det står ovan. Rikta kameran mot norr, helst mot polstjärnan (finnas massor av illustrationer på nätet hur du hittar polstjärnan med hjälp av Karlavagnen).
Det kan gå med så mycket som en timmen men prova först typ 5 o 15 minuter - det kan vara så mycket ljusföroreningar att bilden blir för ljus.

Tack för era svar!

Jag ska göra ett försök, himlen har spruckit upp nu på kvällen så det kan vara värt att prova. Jag får återkomma med resultat.

/Claudia

När jag försökt fota meteorer så har relativt korta slutartider på ett par minuter fungerat bäst, då jag haft längre slutartider fastnar de inte på bild.

Vid samma ISO så ska det inte spela nån roll, fast är det inte helt mörkt så byggs det upp ljusa partier och kontrasten blir dålig vid väldigt långa exponeingar och naturligtvis massor av brus. ( Jag har faktiskt inte fotat meteorregn med digatalkamera måste jag erkänna, bara på analogtiden...)

Såg just att den största ljusföroreningen av dom alla är uppe - månen...

Lika bra att bara titta mot norr, några längre expeneringstider lär inte funka :-(

Jag har försökt hela kvällen, men icke sa nicke, de ville inte hamna på bild. Såg flera stycken, men inga bilder. Dock ansträngde jag mig inte jätte mycket, ställde ut den på taket utanför fönstret och låg i sängen med fjärrutlösare. Är på landet så stadsljus störde ej. Hoppas på bättre resultat från er andra :)

Fick ingentig heller. Redan vid exponeringstider på typ en halv minut blev himlen för mjölkig. Det kan man ju iofs dra ner i efterhand, men så glest som meteoritena kom igår jå skulle man ha behövt exponera mycket längre.

Som sagt, månen...

Jag gjorde också ett försök och använde slutartider mellan 1 och 3 min. Nu var det inte precis hög aktivitet på himlen men några såg jag som "borde" fastnat på bild, men icke.

Jag var uppe i två minuter, men då hinner ju stjärnorna bli streck. Glömde bort den några minuter så en blev på nästan 9 min, den blev ljus! Inte utbränd, men näst intill. Såg också ett par som borde ha fastnat på bild men icke. Dock såg jag efter en googling att någon lyckats fånga en rackare :)

Det blev absolut inget här heller.

Blev riktigt besviken då jag såg ett par men det gick många minuter emellan, trodde som sagt att det skulle "regna" som det så fint heter =)

Det blev absolut inget här heller.

Blev riktigt besviken då jag såg ett par men det gick många minuter emellan, trodde som sagt att det skulle "regna" som det så fint heter =)

Det gäller att vi har tur och passerar kometsvansen där den är tät. Du får vänta in Leoniderna 17e november. Lite då och då är dom fantastiska - 1999 lär det visst ha varit som "regn". Perseiderna 2009 var också kul.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar