Annons

Fota på Svalbard

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag ska resa till Svalbard och självklart så ska kameran med. jag har inte fotat i någon sådan här miljö tidigare så nu undar jag vad jag bör tänka på?

Snön gör ju det väldigt ljust där uppe, bör jag använda mig av några filter?

Vad tror ni är lämplig brännvidd när man ska fota isbjörnar, fåglar och andra djur?

Isbjörnar skule jag föreslå så lång brännvidd som möjligt !!!!

Och mycket försiktighet !!!!

Annars så tror jag att det är en fördel att ta bilderna i RAW för att kunna korrigera exponeringen och vitbalansen efteråt.

Det är egentligen ingen större (teknisk) skillnad på att fotografera på Svalbard jämfört med hemma.

Några tips:
  • Fotografera alltid i RAW (eller RAW + jpg). RAW ger största möjligheten att rädda bilden om du skulle ha misslyckats med din exponering.
  • Om det är mycket snö eller mörk mark, håll ett koll på histogrammet på kameran, beroende på kameramodell kan den lätt luras av snön och underexponera eller mörk mark och överexponera bilden.
  • Ha med fler minneskort än vad du tror att du behöver, samt gärna en dator eller platta som du kan ta backup på dina bilder till.
  • Ha med ett extra batteri (jag antar att du kan ladda batteriet på plats).
  • Använd din utrustning innan resan så du är bekant med den, och att du snabbt kan göra viktiga anpassningar så att du inte missar något motiv.
  • Beroende på utrustning kan den vara mer eller mindre skyddad mot regn, men även väderskyddade kameror kan få problem med regn - komplettera gärna med ett regnskydd (kanske denna; http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1005956349/lite-regnskydd-regnskydd-foer-dslr-kamera).
  • I din profil har du en systemkamera och en kompaktkamera, ta med båda, kompaktkameran fungerar som backup ifall systemkameran skulle strula.

Vad det gäller objektiv tror jag att du klarar dig bra med din 70-300 zoom, längre zoomar blir svåra att använda ifall ljuset inte är det bästa eller du saknar stativ. Men känner du att du saknar ett längre objektiv som ändå skall köpa är det inte fel att skaffa detta innan resan ifall ekonomin tillåter. Glöm dock inte din normal-zoom, för landskap och miljöbilder.

Nu har de gått ett litet tag men tack så mycket för era svar!

Ska köpa ett extra batteri och funderar på om jag ska köpa ett orginalbatteri eller en kopia? Är de någon skillnad förutom priset då? :p

Att fotografera på Svalbard är ungefär som att fotografera i Sverige på vintern.
Sen beror det ju på var på Svalbard du tänker vara eller om du ska med på nån kryssning.

Jag och de som var påsvalbard samtidigt med oss (inkl andra resor vid samma tid) hade otur när det gäller isbjörn. Isen runt Svalbard lade sig väldigt sent och försvann tidigt vilket gör att det intye varit så mycket isbjörn söderöver.
På Hopen (en ö) så snackade vi med de som jobbade på den meterologiska stationen och de hade haft ca 15 observationer dec-maj mot normala 300... Det betyder inte att de är utdöda utan bara att de varit längre norrut där is situationen varit bätttre.

Djurlivet isbjörn, fågel och säl kan ofta kräva lite längre brännvidd.
Valross kan man komma ganska nära om man är försiktig. Dock ska man inte själv gå närmare än ca 30 meter. Men om man kan sitta på stranden och vänta så kan de koma närmare själva.

Ang: Pirat batterier så kan de vara lite ojämna i kvalité jag skaffade 4 st för en resa och 3 fungerar OK, ett är kasst men mina original (Canon) fungerar felfritt.

Ska köpa ett extra batteri och funderar på om jag ska köpa ett orginalbatteri eller en kopia? Är de någon skillnad förutom priset då? :p
Det är lite av ett lotteri att köpa piratbatterier. En del är jättebra (och kanske t.o.m. är tillverkade i samma fabrik som originalbatterierna) medan andra är usla. Jag minns tyvärr inte vilka piratmärken som anses bra, men det kanske går att googla fram. (Sist jag köpte ett extra kamerabatteri fanns inga piratbatterier att köpa; det var knappt att det fanns originalbatterier att köpa).

Svalbard är magiskt. När jag var där, vilket var i maj månad, hade vi alla väder på en dag - sol, dimma, tätt snöfall med frisk vind så tänk på att kunna skydda din utrustning. Tyvärr fick jag inte se någon isbjörn.

När det gäller batterier är jag skeptisk till annat än original - för mig är de för viktiga för att chansa och är väl i sammanhanget inte min största utgift.

Det är lite av ett lotteri att köpa piratbatterier. En del är jättebra (och kanske t.o.m. är tillverkade i samma fabrik som originalbatterierna) medan andra är usla. Jag minns tyvärr inte vilka piratmärken som anses bra, men det kanske går att googla fram. (Sist jag köpte ett extra kamerabatteri fanns inga piratbatterier att köpa; det var knappt att det fanns originalbatterier att köpa).

Det jag överlag har märkt med piratbatterier är att dom har mycke högre självurladdning än Canons original. Så se till att ladda innan du ska ut isf eftersom det kanske inte alltid är helt varmt där. Haft 2 Hähnel batterier, typ halva priset mot original som jag tycker fungerat utmärkt.

När skall du åka? Och hur? (båt, vandra, scooter?)
På (slutet av) sommaren runt longyearbyen är det ju inte någon snö normalt och enda problemet för kameraprylarna är nog om det regnar.
Om man åker på våren är det betydligt kallare :)

Jag gjorde en längre tur på scooter i våras och då krävs det en del extra batterier om man inte har möjlighet att ladda. Jag hade två originalbatterier och tre pirat köpta på kjell&co, piratbatterierna hade tydligt sämre kapacitet i kylan än originalen (men räknar man kapacitet per pris så kanske piraterna vinner ändå...)

När jag åkte var det minus och jag höll kameran kall hela tiden. Den blev dränkt i snö många gånger men klarade sig bra. Enda lite jobbiga var att jag hela tiden lyckades andas i sökaren vilket gjorde den helt immig av is... :)
Kan tänka mig att det är värre om det pendlar till plus ibland så man får problem med fukt.

Skall du fota djur så är nog så lång brännvidd du har råd med lämpligt. Jag hade 120-300 med 1,4ggr extender och det känns ofta kort men funkade rätt bra ändå med en del digital croppning. Jag körde handhållet hela tiden och det gick också bra förutom lite kramp i armarna ibland. (men kan man ha stativ med något gimbalhuvud så är det nog en fördel)

Och som sagt, tänk på exponeringen om det är snö!

Ska nog satsa på att köpa ett orginalbatteri ändå....de kan ju vara dumt att chansa.

Jag ska dit i slutet utav sommaren och jobba på en liten passagerarbåt. Jag har ett Tamron 70-300 mm, tror ni att det är för kort? kommer jag bli besviken och inte kunna ta närbilder på djur? Vad ska jag annars satsa på för objektiv?

Jag ska dit i slutet utav sommaren och jobba på en liten passagerarbåt. Jag har ett Tamron 70-300 mm, tror ni att det är för kort? kommer jag bli besviken och inte kunna ta närbilder på djur? Vad ska jag annars satsa på för objektiv?

Om du skall jobba på Origo eller Stockholm så klarar du dig fint med ett 300. Visst, det underlättar alltid med mer mm, men 300 räcker till mycket. Hade du varit på en större båt med högre däck så tvingas man att försöka ta bilder på längre avstånd för att undvika känslan av att titta ner på djuren.

Har ni tur (och en duktig kapten och turledare) så kan ni få njuta av isbjörn som kommer ända fram till båten och stannar där länge (sist med Origo hade vi en som nästan var ombord...). Så glöm inte att ta med en normalzoom, och gärna en vidvinkel om du har det.

För vallross på land och diverse fågel räcker också 300 mm, fast för fågel vill du gärna (som vanligt) ha en glugg med snabb AF. Men tänk inte bara närbilder, de bästa blderna jag kommit hem med är ofta tagna då jag backat bak lite och zoomat ut så att man får med miljön också

Lycka till där uppe, du kommer säkert att få det fantastiskt.

/Martin, som alltid funderar när man skall åka nästa gång...

Att fotografera isbjörn kan i många fall vara olagligt, speciellt om du "bara" har ett 300mm objektiv.
Att pga fotografering sätta sig i en sådan situation att du måste skjuta isbjörnen för att rädda livet kommer du få stå till svars för i rätten.
Jag har varit där både på sommaren och på vintern, men aldrig sett isbjörn. Svalbards renar, en dvärgvariant är också trevliga att fotografera. Det du däremot kommer få se massor av är vidder otroligt stora sådanna. Se till att ha med en vidvinkel.

/Karl

Att fotografera isbjörn kan i många fall vara olagligt, speciellt om du "bara" har ett 300mm objektiv.
Att pga fotografering sätta sig i en sådan situation att du måste skjuta isbjörnen för att rädda livet kommer du få stå till svars för i rätten.
Det gäller väl oavsett anledningen till att man försatt sig i den situationen?

Att säga att just fotografering av isbjörn kan vara olagligt, tycker jag är lite extremt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar